Henrik Knudsen - Runner's World
Annonse

Henrik Knudsen

Sommernattsløpet 2017

Litt over 800 som hadde meldt seg på Sommernattsløpet 2017. Det var godt over dobbelt så mange som løp i 2016. Løypa var helt flat på 2,5 km x 2 og kontrollmålt. Her lå alt til rette for en stor løpefest med gode muligheter for å sette personlige rekorder.

I år fikk jeg gleden av å løpe som fartsholder i Sommernattsløpet. Det var første gang jeg har hatt en sånn oppgave. Farten jeg skulle holde var 6.00 pr. kilometer med sluttid 30 minutter. Fartsholdere på 25 og 20 minutter var det også. Når jeg tenker meg om, så var det første gang jeg deltok i løp med fartsholdere :-)

 

Bra stemning under den felles oppvarmingen før løpet. Sola kom også akkurat fram i det starten gikk. Magisk!

Utrolig artig å løpe som fartsholder. 6:00 tempo pr. kilometer er såpass rolig for meg at jeg bare kunne passe på klokka og nyte løpeturen. Flotte omgivelser fra Vippetangen i Oslo og flatt innover mot Operaen. Løypa var bra merket og blide funksjonærer som stod mange steder for å vise vei og heie fram deltakerne. Løpeglede og løpere som kjempet for å få personlige rekorder var så herlig å se. Dette får du oppleve enda sterkere når du løper som fartsholder, for da har du tid til å kikke rundt deg og prøve å få folk til å henge på.

 

Her etter målgang sammen med Sandra som også løp som fartsholder.

Jeg løp i mål på tiden 29:46. Rett bak meg var det flere som klarte å spurte inn til en tid under 30 minutter. Gratulerer! Dere leverte som bare det! Med et så flott arrangement og smilende løpeglade mennesker, gleder jeg meg allerede til neste år!  

Publicerat: 2017-06-18 12:50 Kommentarer (0)



Løpetips i Trondheim

Trondheim er en by som jeg vil anbefale å ta en joggetur rundt i sentrum. Det er såpass kort distanse mellom fine områder i byen og ting å se på underveis. Ganske nærme byen ligger også en flott løpebane. Tror den heter Øya stadion.

Mitt utgangspunkt for flere løpeturer i Trondheim er fra Clarion Hotel & Kongress ved Pirbadet ute på Brattørkaia. Her løper jeg Brattørkaia bortover retning sentrum til jeg kommer til det fine området ved Ilaparken. Mange flotte hus og alltid god stemning i parken der. Videre derfra løper jeg bortover helt til jeg kommer bort for å løpe gangstien over Nidelva til Lerkendal stadion.

Som supporter av Strømsgodset må jeg alltid ta en runde rundt Lerkendal mens jeg nynner på noen Strømsgodset sanger.

 

Fra Lerkendal løper jeg retning sentrum igjen for å få med meg Bakklandet. Det er også nydelig å løpe over Gamle Bybru for å løpe grusveien langs vannet ved Nidarosdomen. Skinner sola er det alltid mange studenter og andre som er flinke til å bruke dette området på kveldstid.

Denne løypa på 22 km har jeg løpt både om vinteren og sommeren. Absolutt finest om sommeren på kveldstid i solnedgang.

 

 

En perfekt avslutning på turen er en utepils på Solsiden.

Riktig god tur!  

Publicerat: 2017-06-08 19:48 Kommentarer (0)



Løpetips i Stavanger

Når jeg er på jobbreise i Stavanger bor jeg midt i sentrum. Mitt favoritthotel i byen er Clarion Collection Hotel Skagen Brygge. Enkel parkering rett ved hotellet, sentral og flott beliggenhet på bryggen, kveldsmat og alltid god service fra de ansatte.

Løpeturene mine i Stavanger har bare blitt til av seg selv. Begynner å løpe, for å se hvor jeg ender opp. Det har blitt for det meste runder på asfalt rundt omkring i sentrum. Det er fint det, men ofte er det ganske mye biltrafikk og støy.

En kveld jeg var tilbake på hotellet etter en løpetur, kom jeg i snakk med hotellsjefen. Han hadde sett at jeg av og til var ute på vift med løpeskoa. Når jeg fortalt at jeg hadde løpt 20 km rundt i nærheten av sentrum, kom han opp med en ny rute som han mente var veldig fin. Dette hadde jeg aldri tenkt på. Det å spørre dem i resepsjonen som mest sannsynlig er fra byen er jo en fin måte å få lokale tips på hvor det er flottest å løpe.

Anbefalingen hans var å løpe en runde rundt Store Stokkavannet. Totalt tippet han at turen ville ende på ca. 15 km. Denne runden løp jeg neste ettermiddag. Ganske enkelt å finne fram fra sentrum av Stavanger. Når du kommer til Store Stokkavannet, er det bare å finne grusstien som går rundt vannet. Jeg valgte å løpe runden med klokka. I begynnelsen løper du forbi en Stavanger golfklubb. Fin grussti, godt merket opp for hvor du skal løpe og flotte omgivelser med utsikt til vannet hele runden.

Totalt endte turen på 15,1 km. Jeg tok det som en rolig tur i ettermiddagssola og brukte da 1 time og 27 minutter. Det er en flat og fin løype som det helt klart går fint å løpe mye fortere.

Utsikt fra hotelrommet og en kaffekopp etter løpeturen er aldri feil.

Se også Instagram kontoen min hoiliknudsen for en liten video tatt opp fra turen juni i fjor.

Publicerat: 2017-05-11 18:34 Kommentarer (0)



Løpetips i Bergen

I jobben min reiser jeg rundt i hele Norge. Det er et helt utrolig flott land vi bor i. Alle byer jeg besøker er det fine muligheter for å ta seg en løpetur. Jeg tenker derfor å skrive noen innlegg framover for tips til ruter å løpe i forskjellige byer.

 

For noen uker siden løp jeg i Bergen. Startet midt på fisketorget i Bergen. Derfra løper du rett opp sikk sakk bakkene mot fløyen. Når du kommer litt opp i bakkene etter ca 700m etter start, følger du skiltene bortover til venstre mot Stoltzenkleiven. Løp eller gå Stoltzen opp til toppen. Ha på noen sko som ikke glipper så mye på steinene. Det er ofte våte og glatte steiner oppover. Jeg hadde på meg Salomon Xa Enduro. De satt veldig godt fast på de våte steinene.

 

Skikkelig syrefest for beina med ca 900 trappetrinn i form av steiner.  

 

Når du kommer på toppen av Stoltzekleiven har du fantastisk utsik utover Bergen.  

Fra toppen følger du skiltene til Fløyen. Turen her er på fin grusvei gjennom skogen. Det er ca 2 km til du er på toppen av Fløyen. Altså mer enn god nok tid til å senke pulsen litt. På Fløyen er det bare å nyte utsikten før du begynner på bakkene ned mot sentrum.

Totalt er turen på 10,6 km. Når jeg gikk opp Stoltzen rolig, brukte jeg totalt 1 time og 20 minutter. En veldig fin tur som jeg anbefaler å prøve om du er i Bergen by.

 

Jeg er Salomon og Suunto ambassadør. Sjekk min Instagram konto hoiliknudsen om du vil se en Suunto film av hele løpeturen.

Publicerat: 2017-04-20 16:48 Kommentarer (0)



Hva kan forbedres?

Løpeåret 2016 er historie. Det ble et fint år med mange positive opplevelser. Lange løpeturer i skogen, ok resultater i noen konkurranser og generelt mye løpeglede. Ikke alle mål ble nådd som jeg satte meg for 2016, men som gladmosjonist tenker jeg at i 2017 skal jeg klare det enda litt bedre. En kjip skade i høyrebeinet gjorde at jeg ikke kunne stille til start i Oslo maraton og måtte hvile i 6 uker. Strekken og skuffelsen over å ikke kunne stille til start, er jeg for lengst ferdig med. Ser kun framover nå. 


I julen har jeg tenkt endel på hva er det jeg som løper kan gjøre bedre i 2017? Som gladmosjonist er det selvsagt utrolig mange ting som det kan jobbes med. Jeg lagde  meg en liste for å få det fram helt konkret:
-flere intervalløkter (både korte og lange)
-antall løpeturer hver uke skal minimum være 3 
-bli mentalt tøffere under løp
-delta i flere løp
Ved å følge disse enkle punktene, håper jeg det skal pushe meg til å oppnå enda bedre personlige rekorder i 2017. Det mentale under løp er nok det punktet jeg har mest å hente på. Altfor fort tenker jeg negativt og at jeg bør senke farten for å ikke pushe for hardt. For meg er egentlig ikke det viktigste å oppleve de raskeste tidene. Jeg digger hver eneste treningstur. Føler meg heldig som har mulighet til å ha en hobby som jeg liker så godt. Det er kanskje dette som altfor raskt kommer i tankene mine under konkurranser?
Det som alle løpere bør huske er å nyte løpeturer uansett form, vær og km tider. Løpeglede skal alltid være det viktigste for meg i 2017. Så må jeg huske på at løpeglede også kan komme i form av at jeg klarer å pushe meg maks under et løp.
 
2017.....nu kjør vi!

Save

Save

Save

Save

Save

Publicerat: 2017-01-11 17:26 Kommentarer (0)



Tid for å skrive julegaveliste

Hei bloggen :)

Under en måned igjen til årets høydepunkt for store og små..... julaften! Julen er en tid som jeg virkelig liker. Tid sammen med familie og venner, mange forskjellige typer julebord, flere fridager og sist men ikke minst, julegaver!

Julegaver er noe jeg i alle år gleder meg til. Det er så gøy å pakke opp, selv om jeg nå begynner å bevege meg over i de voksnes rekker :)

Hva ønsker jeg meg i år? Det er alltid litt vanskelig å svare på. Men etter at løpingen har blitt en større og større del av livet mitt, er svaret enkelt. Selv om løpingen krever ganske lite utstyr, er det også et uendelig hav av muligheter for å kjøpe seg nye ting.

Her er noen av mine forslag til ting som kan stå på en løpers julegaveliste:

- Nye joggesko, kanskje nye piggsko? Det trenger i hvertfall jeg.

- Løpetøy, jeg får aldri nok.

- Ny pulsklokke? Alltid gøy med nye duppeditter.

- Gavekort i din favoritt sportsbutikk.

- Massasjetime har nok de fleste løpere godt av.

- Hodelykt og refleksvest. Viktig at biler og folk ser deg.

- Penger så du har råd til å delta i flere løp neste år. Det koster å arrangere løp og sånt sett også for oss som deltar på flere løp.

- Energibarer og gel som du kanskje bruker før, under eller etter løpingen.

- Drikkevest for de lengre løpeturene.

Det er så mange gøye løpeting som kan ligge under juletreet. Håper å se flere av tingene på min liste under juletreet i år. Hva ønsker du deg av nissen i år?

Ønsker alle en riktig god løpehelg!

Publicerat: 2016-11-25 16:59 Kommentarer (0)



Silva NightRun fullført...


Snø, -3 grader, varme fra bål, lys fra hodelykter og masse løpeglade mennesker. Dette oppsummerer egentlig Silva NightRun i går.


Det ble en litt kald start på Silva NightRun. Lett snødrev i lufta og minusgrader gjorde at mange valgte å stå rundt bålstedene som var tent opp i start/mål området.

Jeg fikk låne en hodelykt fra Silva for test under løpet. Dette var en lykt som batteriet kunne legges i jakkelomma. Det positive med å forlenge batteriledningen, er at det ikke blir så tungt å ha på seg lykten under løping. Silva sin lånelykt fungerte utmerket og er skrevet inn på årets julegaveliste.

Målet mitt for dette løpet var å finne ut av hvordan det er å løpe med hodelykt i skogen samt å få en fin treningstur. Jeg hadde med GoPro kamera i lomma for å ta noen bilder og videoer underveis.

Løpet startet rett fram før det ble noen kilometer med oppover da vi løp på vestsiden av Sognsvann. På de bratteste oppoverbakkene gikk jeg istedenfor å løpe. Det var såpass mye snø at hvert eneste fraspark nesten ike ble noe fraspark. Pulsen var høy hele veien, selv gående oppover. Sara fra Runner`s World Norge så før start at løypa var på ca 7 km. Etter 5 km begynte det å gå nedover igjen. Her fikk jeg opp farten og hadde 4:43 og 4:29 pr km da jeg tenkte at målseilet snart skulle komme til syne. Men det skjønte jeg fort at ikke stemte da jeg så at vi løp ved midten av Sognsvann. Hun hadde lurt oss alle. Løypa viste seg å være 8,5 km lang. For meg som glad mosjonist var dette bare en bonus å få 1,5 km lengre med løping :)

Jeg kom i mål som nummer 43 av 161 startende. Den varme kjøttsuppen i mål smakte helt nydelig. Tips til arrangøren neste år er å ha en vegetar utgave av suppen også. Det var noen rundt meg som ytret ønske om det.

Dette var en fin opplevelse og et løp som virkelig anbefales å delta på til neste år.

Om noen ønsker å se en liten videosnutt jeg filmet under løpet, sjekk min Instagram profil: hoiliknudsen

Ønsker alle sammen en fin helg!

 

Save

Save

Publicerat: 2016-11-11 16:19 Kommentarer (0)



Silva NightRun


I morgen klokka 1800 går startskuddet for Silva NightRun fra idrettsbanen til Norges Idrettshøgskole i Oslo. Det skal løpes på grus og sti i skogen med hodelykt. Med godt oppmerket løype ved hjelp av reflekser, ser jeg for meg at dette blir en magisk opplevelse. 


Løypa er på ca 7 km. Det skal være muligheter for å få testet Silva hodelykt. Sikkert lurt å møte opp litt før start om du ønsker å låne en slik lykt :) 

Jeg meldte meg på så sent som i dag. Håper flere tar utfordringen og melder seg på for å oppleve hvordan det er å løpe med hodelykt i skogen. Dette blir en spennende og gøy kveld! Så får resultatene bli som det blir. 

Håper vi ses i morgen! 

Her er link til påmelding:

http://www.nightrun.no

Save

Publicerat: 2016-11-09 17:02 Kommentarer (0)



Tilbake etter skade.

Etter å ha tatt det med ro i hele 5 uker, er jeg nå tilbake for fullt med joggeskoene på beina. Det har allerede gått 12 dager siden jeg hadde min første løpetur etter skaden nederst i leggen. Den følelsen når ting begynner å kjennes bra igjen, er helt fantastisk. Aldri før har jeg satt så stor pris på en lang løpetur i skogen som jeg gjorde i går. 

 

Sliten, men smilet var på plass i skogen :)

 

Selv om formen er langt fra god etter så mange rolige dager uten høy puls, skal jeg ta med meg den gode følelsen hver dag fremover. Det er flere løp som jeg ønsker å gjennomføre i november. Førstkommende søndag er er Jessheim Vintermaraton. Jeg har ikke helt bestemt meg for å delta på maraton distansen, men lysten er helt klart der. Jeg tenker å ta to økter denne uken og bestemme meg til fredag for om jeg deltar eller ikke. 

Silva Nightrun i Oslo  10. november er også noe jeg ønsker å delta på. Distansen er ca 7 km i skogen. Jeg har aldri forsøkt å løpe i mørket med hodelykt. Det blir sikkert kult å se alle lysene fra dem som løper inne i skogen. 

Det siste jeg ønsker er å dra opp skaden igjen. Så jeg skal pushe meg selv smart i ukene fremover. Så får vi se om jeg klarer det :)

Ønsker alle sammen en fin løpeuke!

Save

Save

Save

Save

Save

Publicerat: 2016-10-31 18:33 Kommentarer (0)



Oslo Maraton 2016 - DNS

Det som skulle bli min aller første maraton distanse med nummer på brystet, ble en gedigen nedtur. Dette var dagen som jeg hadde trent for og sett fram til igjennom hele året 2016. Alle positive historiene jeg hadde hørt om det å delta i sitt første maraton og ikke minst hvor flott det er å løpe igjennom Oslo´s gater i 42,2 km. 

Alt lå til rette for en fin opplevelse. 2XU Drammen halvmaraton 2 uker i forkant, ble en ok opplevelse. 1:44:47 ble tiden i varme Drammen. Selv om sluttiden ikke var ny pers for meg, var det en fin gjennomkjøring før Oslo Maraton. Det virker som varme, solfylte dager ikke er det helt ideelle løpeværet for meg :)

Lørdag en uke før Oslo Maraton var jeg ute på en liten 7 km løpetur. Jeg tok på meg et par sko som jeg ikke har brukt på ca 1 års tid. Hvorfor jeg gjorde det, aner jeg egentlig ikke. Tenkte kanskje det var greit å ikke løpe i de samme 2 parene med Hoka som jeg hadde brukt de siste månedene. 

Etter et litt raskere drag i 4:15 fart en kilometer, kjente jeg det gjorde vondt nede i høyre leggen. Min følelse var at dette kunne jeg fint løpe rolig av meg resten av turen. Det var en feil beslutning. Plutselig var det akkurat som om senen ble strekt skikkelig. Jeg endte med å gå haltende de siste hundre meterne hjem. 

Smerten i beinet holdt seg ganske konstant igjennom uken, ble kanskje litt bedre på fredag, dagen før Oslo Maraton. Jeg tenkte at jeg skulle delta. Hentet derfor ut startnummeret på fredag. Der snakket jeg med en fysioterapaut om skaden jeg hadde i beinet. Han sa det rett ut at jeg ikke burde løpe på 4-6 uker for å bli kvitt strekken. Om jeg valgte å løpe med skaden, kunne det føre til ytterligere komplikasjoner og at jeg ikke kunne løpe på 5-6 måneder. 

Etter praten med han, var beslutningen enkel. Jeg er såpass glad i å løpe, at jeg ønsket å bli kvitt skaden så fort som mulig. Så da ble det å se på Oslo Maraton 2016 på NRK fra sofaen. Fantastisk bra dekning av NRK. Jeg har ikke ord for hvor lyst jeg hadde til å løpe. Etterhvert tikket det inn en sms fra lillebror som hadde satt solid pers på maraton. Så utrolig gøy! Det er bare det at det var han jeg skulle løpt sammen med og vi skulle jo krysse mållinjen sammen!

Jeg vurderer å finne et annen maraton i november for å få løpt det i år. Eller så kommer jeg til å løpe maraton distansen på trening for å nå målet mitt om å fullføre under 4 timer. Men først må jeg bli helt frisk i beinet, så skal jeg gi gass igjen!


Publicerat: 2016-10-06 12:40 Kommentarer (0)



28 träffar Sida: 1 2 3 Nästa Sista 

MerHenrik Knudsen

Jeg heter Henrik Høili Knudsen, er 36 år og bor i Drammen. Ukentlig løper jeg ca 3-4 ganger. Jeg er altså ikke noen eliteløper, bare en glad mosjonist :-) I 2015 løp jeg mitt første halvmaraton med startnummer på brystet. Det er gøy å løpe både i byen og i skogen.

RSS-flöde

Arkiv



Mest lest





I bloggen

MaratonmammaMer


Det startet med en utfordring i oktober: Løp minst 1,6 km hver dag. Så kom november og de fire ... [Läs mer]

Janicke BråtheMer


I en facebook-gruppe for løpere stilte nylig en løpsarrangør spørsmål om nødvendigheten av ... [Läs mer]

Trude HålandMer


Da Vienna Marathon 2016 så ut til å bli vårt livs løp, startet marerittet. Jeg vet nå hvordan det ... [Läs mer]

Følg Runner's World fb_symbol

Påmelding nyhetsbrev

Annonser
Annonser
Annonser