Elisabeth Borgersen - Storbyferie med løpesko - Runner's World
Annonse

Elisabeth Borgersen

Storbyferie med løpesko

Ferie for meg er ferie med løpesko ikke ferie fra løpeskoene. Så når jeg sist uke pakket kofferten for å reise og besøke en venninne i Washington D.C. hadde jeg selvsagt med noen par løpesko i kofferten.

Jeg har tidligere erfart at det er en fin måte å bli kjent på nye steder ved å ta meg noen runder i løpeskoene samtidig som jeg får opprettholdt treningen. Jeg innbiller meg også at rolig trening har en positiv effekt på jetlag. Det blir ikke de mest effektive øktene, men etter lange reiser med tidsforskjell har jeg sjelden overskudd til noen hardøkter. Og for å holde meg skadefri velger jeg også og ikke presse kroppen maks etter lange reiser med lite søvn.

Reflecting Pool og Washington Monument i bakgrunnen

Første dagen fikk meg en rolig tur med flere korte stopp underveis for å se på noen av de store kjente landemerkene i D.C. slik som Washington Monument og Det hvite hus. Ikke helt uventet løp jeg feil noen ganger, så turen ble noen kilometer lengre enn planlagt. Mitt tips er å ta et lite kart i lomma, noe jeg altså selv ikke husket denne gangen. Men bonuskilometerne lærte meg i det minste å finne ut av byen og når været tillater t-skjorte og shorts er det jo bare å nyte.

Urban trails - terrengløping midt i byen.
Washington D.C. viste seg fort som en veldig grønn by og ikke minst løpevennlig by. Det var stort sett alltid en eller flere løpere å se i bybildet. Etter å ha sjekket litt rundt forstod jeg at det ikke bare var 'vanlig' løping som er stort i D.C. Byen har nemlig et godt utviklet stinettverk og miljøet for terrengløping er stort. I sentrum, langs Rock Creek river og nordover til Rock Creek park går det fine stier. Vel oppe i Rock Creek park er det kilometer på kilometer med fine, lite tekniske stier.

I Washington D.C oppdaget jeg også noe som de kaller 'fitness trails'. Langs med Rock Creek river på den asfalterte siden er det satt opp 10 stasjoner for å gjøre ulike treningsøvelser. For meg virket dette som en kjempeide, legge inn litt styrke-, balanse- og tøyeøvelser underveis i løpingen. I prinsippet ikke noe nytt, men mer motiverende og enklere å få til når du løper forbi et skilt med instruksjoner og et tilhørende apparat.

Nå som det har begynt å bli ordentlig mørkt og trist hjemme gav det kjempeenergi å få løpe ute i så vakre omgivelser som de jeg fant i en storby Washington D.C. Ganske spesielt var det også med mengder store amerikanske ekorn og små jordekorn klatrende i trærne og på bakken, selv i byens miste parker. Det er nettopp de øyeblikkene hvor jeg nyter løpingen som mest, når den gir meg muligheten til å oppleve naturen på denne måten. For uten løpesko i bagasjen hadde jeg nok ikke oppsøkt parker og terreng på samme måte når jeg i utgangspunktet var på storbyferie.

Eksempel på en stasjon langs fitness trailen.

Kategorier:
Kom i gang Skader Trening 
2015-11-14 08:30, visad 8274 ggr

Kommentarer (0)

Kommentere


MerElisabeth Borgersen

Naturelsker og dedikert løper som etter flere år på asfalten har fått smaken for lengre fjelløp med mange høydemeter. Stikkordene er unike naturopplevelser og mestringsfølelse. Gjennomførte maraton 7,5 måned etter en korsbåndsoperasjon, og vet hva det innebærer å trene seg opp etter større og mindre skader. I en travel hverdag med mye reising er det i løpeskoene jeg finner roen. Run more, worry less!

@elisbo

RSS-flöde

Arkiv



Mest lest





Etiketter



I bloggen

Anna Tien Nguyen-SkaretMer


Løpere er verken normale eller unormale folk, vi er bare en egen rase som stammer fra forskjellige ... [Läs mer]

Anders Storhaug HeenMer


Kan du hjerte- lungeredning (HLR)? Er du klar til å forsøke og redde liv om et medmenneske faller ... [Läs mer]

Marthe K MyhreMer


Mange snakker om det å være et talent og god allerede som ung. Andre beskrives som et ... [Läs mer]

Følg Runner's World fb_symbol

Påmelding nyhetsbrev

Annonser
Annonser
Annonser