Elisabeth Borgersen - Mine viktigste våpen i kulda - Runner's World
Annonse

Elisabeth Borgersen

Mine viktigste våpen i kulda

På lørdag var det tre uker igjen til start på Transgrancanaria 44 km. Dette betydde også at den siste langturen før konkurransen stod på planen. Jeg var forberedt på å ta denne inne på mølle siden det var meldt om temperaturer ned mot 30 tallet i Hallingdal. Men når værvarselet ble justert til rundt -15 var det bare å komme seg ut, med litt hjelp vel og merke.

Fornøyd med å være i hus etter nesten tre timer i kulda.

Jeg har en sykdom som heter Reynauds som gjør at jeg sliter med blodsirkulasjonen i særlig hender og føtter når det blir kaldt. Hendene slutter å fungere og det har til og med gått så langt at jeg må be fremmede mennesker hjelpe meg å knyte skolissene om de har løsnet under en løpetur. Jeg vet at det er mange andre som sliter samme problem i større eller mindre grad så her er to tips som muliggjør løping i kulde for min del; håndvarmere og teip på nesen (og eventuelt på kinnene).

Håndvarmerne er av engangstypen som blir varme når man tar av emballasjen rundt og posene inni kommer i kontakt med luft. Noen typer reklamerer med å avgi varme opp til 12 timer. Jeg har aldri opplevd at de varer fullt så lenge men et par pleier holde til noen timer i skibakken og en påfølgende langtur i løpesko. Med håndvarmere i vindtette votter kan jeg plutselig være ute i flere timer i stedet for å måtte ty til mølla når temperaturen kryper nedover.

Som kuldeteip bruker jeg rett og slett kinesiologiteip som jeg klipper til i ønsket størrelse og form. De som er vant til å teipe knær, ankler og andre kroppsdeler har nok allerede slik teip liggende. Supert med ting som har flere bruksområder, så får det heller bare være at man ser ut som en klovn med teipremser i ansiktet.

Håndvarmerere og teip

Om noen nå kan hjelpe meg med noen gode tips for å forhindre at vannet fryser på langtur er det ikke mye som kan stikke kjepper i hjulene for vinterløpingen.

Spørsmålet er om det blir mange flere langturer i streng kulde denne sesongen. På søndagens kortere tur kunne jeg til og med kjenne at solen varmet så mye at jeg slapp neseteip, selv i -12 grader! Jeg tar det som et lite hint om at vi går mot varmere tider. Når jeg er klar for nye langturer her hjemme i mars satser jeg på litt hyggeligere temperaturer selv om det nok er noen måneder igjen til stiene er bare igjen. Godt at det er gode muligheter til alternativ trening med langrenn og topptur.

En fantastisk søndagstur i kjølig påskestemning

Kategorier:
Løp Produkter Trening 
2016-02-17 09:34, visad 8388 ggr

Kommentarer (0)

Kommentere


MerElisabeth Borgersen

Naturelsker og dedikert løper som etter flere år på asfalten har fått smaken for lengre fjelløp med mange høydemeter. Stikkordene er unike naturopplevelser og mestringsfølelse. Gjennomførte maraton 7,5 måned etter en korsbåndsoperasjon, og vet hva det innebærer å trene seg opp etter større og mindre skader. I en travel hverdag med mye reising er det i løpeskoene jeg finner roen. Run more, worry less!

@elisbo

RSS-flöde

Arkiv



Mest lest





Etiketter



I bloggen

Marthe K MyhreMer


Mange snakker om det å være et talent og god allerede som ung. Andre beskrives som et ... [Läs mer]

Bjørg Astrid JohannesenMer

Målene for 2019 er nådd! Det har vært et fantastisk løpeår! Året er imidlertid ikke over enda. Det ... [Läs mer]

Elisabeth BorgersenMer


På plass på Madeira og klar til å legge inn en siste innsats i treningen før årets første store ... [Läs mer]

Følg Runner's World fb_symbol

Påmelding nyhetsbrev

Annonser
Annonser
Annonser