Elisabeth Borgersen - Runner's World
Annonse

Elisabeth Borgersen

Konkurranse som trening. Del II – Gi deg selv en oppgave å trene på.

I sist innlegg skrev jeg om hvordan man kan bruke konkurranser til å variere treningen ved å delta i en annen distanse eller på et annet terreng enn det du vanligvis trener på/til. Men konkurranser kan også brukes som spesifikk trening mot de store løpemålene. Siden mitt store mål denne sommeren er TDS (det nest lengste løpet under UTMB – Ultra Trail du Mont Blanc) ønsket jeg å delta i et løp for å teste formen i liknende terreng. Jeg lette i terminlister for å finne et løp i Alpene den siste uken av ferien og kom over Gran Trail Courmayeur (GTC). 105k løypa hadde jeg så vidt snust på før men igjen jeg var ikke helt klar for den distansen etter vinterens plager og det ville kreve mye restitusjon i etterkant og dermed gå ut over den siste treningsbolken før TDS. Men GTC hadde også en 55k løype og en 30k løype. Med 4700 positive høydemeter skulle nok 55k løypa bli en real utfordring det også!
Arrangørfoto

Siden fokuset mitt med disse 'treningskonkurransene' er nettopp trening og ikke resultat ble det mye trening og lite 'tapering' (hvile/oppladning) i uken før løpet. Dette benyttet jeg til å ta meg en tur som inkluderte de to første milene av treningsløpet og det meste av Monsterbakken med stor M. Ja med nesten 2000 meters stignining i en bolk var det virkelig en monsterbakke men det kjentes godt ut å være litt forberedt på hva som ventet 4 dager senere.

Så kom løpsdagen, start kl 07 var ikke så alt for ille. Den største bekymringen var likevel at det var så varmt at jeg ikke trengte jakke når jeg gikk mot startområdet litt etter 06. Det var bare å forberede seg på en varm dag. Jeg hadde gitt meg selv en oppgave før løpet det var å ha fokus på næringsinntak og å få i meg jevnlig med energi og drikke. Det var målet jeg skulle ha fokus på, ikke tid eller resultat i første omgang.

Løpet startet med 6k flatt og litt nedover på grus og asfalt så det var bare å henge på. Den ene hamstringen begynte senere i løpet å klage litt over den tøffe starten. Et tempo langt over det jeg pleier å løpe i, og det i tillegg uten oppvarming. Læring å ta med seg; det kan hende det er lurt å varme opp litt selv om det er et ultraløp! Så smalnet stien og 105k løperne tok til venstre mens vi som løp 55k løpet tok til høyre og startet på den lange, lange stigningen. Det var varmt og det var tungt men ikke noen grunn til å ta det rolig. Flere ganger på vei opp denne bakken kom jeg til å tenke på Mari Mauland og hennes race rapport etter Westerns States i juni. Hun kom seg igjennom den tøffe 160k løypa på en imponerende tid mens hun slet med oppkast i 16 av timene! Ikke pokker om jeg kunne syte over at det var litt tungt nå, jeg skulle jo 'bare' igjennom 55k og var ikke kvalm engang. (Takk Mari for masse inspirasjon underveis, det hjalp!).
Utfordrende stier og magisk utsikt (tilfeldig løper). Arrangørfoto

Halvveis opp i den lange bakken hadde jeg lagt merke til at det var en drikkefontene langs veien når jeg løp igjennom noen dager tidligere. Jeg sparte derfor ikke noe på vannet jeg hadde med. Men tror dere jeg ble lang i maska når jeg rundet svingen og så at bonden hadde koblet opp vanningsanlegget til denne kranen? Ingenting å gjøre med det, fokus på å komme seg opp og videre i 5k til den første skikkelige mat- og drikkestasjon. Jeg nådde matstasjonen greit selv med lite vann og gleden var desto større når jeg endelig fikk fylt opp softflaskene. I det jeg løper ut av matstasjonen kommer det en jente inn. Æsj, jeg skulle jo ikke la meg stresse av tid eller plassering men klarer ikke å legge fra meg tanken at jeg ikke ville bli forbiløpt. Jobba på, opp, opp, opp er det som står i hodet mitt. Bakken tar jo aldri slutt. Men heldigvis går denne lille traktoren jevnt og trutt. (Ja det er det jeg føler kroppen min er, ingen rask racerbil på superfuel men en en sterk liten dieseldrevet traktor). Jeg var flink til å ha fokus på oppgaven; få i meg næring. Kanskje ikke så mye som jeg ønsket men i det minste så ofte som jeg ville.

I det jeg passerte et bratt snøfelt som var sikret med tau og en fjellguide til å passe på fikk jeg bekreftet at jeg lå som 3. dame. Ønsket om å beholde den plasseringen var sterkt. Så jeg jobbet meg videre. Smale, øde stier med en fantastisk utsikt. Dette var et helt nytt område å løpe på i Alpene for min del og jeg gleder meg over at jeg klarte å nyte fjellene selv om det var konkurranse. I det vi kom til den Franske grensen snudde løypa tilbake mot Courmayeur og dropper ned på Tour de Mont Blanc løypa og etterhvert de første milene jeg kommer til å løpe under TDS, bare motsatt vei. Det slo meg mange ganger; det kommer til å bli en tøff og seig start på løpet i august.

Etter et par lange flate kilometer på grus hvor jeg slet med å holde tempoet tok jeg fatt på den siste virkelig lange stigningen. Jeg tok igjen flere menn og passerte dem i bakken, det gav litt ekstra energi ned mot fjerde og siste matstasjon. Et par kopper Cola og jeg var klar for de siste kilometerne. Jeg visste jeg skulle over en liten kamelhump av en bakke før det gikk rett ned til byen igjen. Kamelhumpen viste seg å være heller stor og i tillegg ganske så teknisk. I det jeg var på toppen braket det himmelen og det begynte å regne. Men det var fortsatt varmt og med 5k igjen til mål tenkte jeg ikke stoppe for å bruke tid på å få på meg regnjakke.
På vei over målstreken. Arrangørfoto.

På vei ned den siste lange bratte bakken hører jeg plutselig noe bak meg. En løper med staver i en voldsom fart. Jeg heier litt på han i det han passerer. I svingen nedenfor stopper han og snur seg til meg; 'Allez, Allez!'. En liten frykt inni meg om han prøvde å si at jeg skulle få opp farten fordi jeg holdt på å bli tatt igjen. Men jeg prøver jo, så godt jeg kan. I det jeg løper inn igjennom hovedgaten mot mål, ser jeg plutselig et kjent fjes; Jani en britisk jente fra Chamonix som selv hadde løpt 30k. Det ble med ett enda mer stas å løpe i mål og få bekreftet at 3. plassen var min med kjentfolk å dele gleden med!

Litt småforvirra og sliten synes jeg plutselig at jeg hører et annet kjent navn bli ropt opp på høyttaleren; Marta Poretti. Jeg måtte gå bort til sekretariatet å spørre. Og riktig, Marta løp, 55k hun også og var nå inn på vei til 4. plass. Det var SÅ hyggelig å treffe romkameraten min fra Nepal igjen!

Alt i alt ble GTC 55k en kjempeopplevelse for meg. Det startet tøft men etter hvert så fant jeg flyten. Jeg klarte å få i meg jevnt med energi og dermed jobbe på jevnt og trutt. Det var tross alt det som var hovedmålet. Jeg fikk bekreftet at formen ikke er så ille som jeg fryktet og jeg har fått sett deler av TDS løypa. Det å få stå på podiet dagen etter å motta et fint trofe ble toppen av kransekaka.
Nytt trofe.

Publicerat: 2018-07-26 09:56 Kommentarer (0)



Konkurranse som trening. Del I - Prøv noe nytt

Lite har jeg fått skrevet de siste ukene på tur men nå har jeg mye på hjertet. Det resulterte i denne serien om 'konkurranse som trening' og tre grunner til å ta på seg startnummer.

1) Prøv noe nytt; tør du utfordre deg selv på en ny distanse eller et annet underlag?
2) Gi deg selv en oppgave å trene på
3) Delta i et løp for det sosiale

Denne sommeren har, eller skal jeg, delta i løp for alle disse grunnene. Først ut var test av en ny distanse når jeg løp den vertikale kilometeren i Chamonix under arrangementet Marathon du Mont Blanc. (Vertikal kilometer: løp 1000 høydemeter opp på færrest mulig kilometer, i Chamonix var det 1000m+ på 3,8k)

Arrangørfoto

Etter mange lange dager med rolig intensitet på Korsika var jeg gira på å få inn et par harde økter før vi skulle finne frem klatreutstyret for noen flere lange og rolige dager i Alpene. At det var et stort løpsarrangement i Chamonix den uken vi var der så det passet jo bra. Det lange 90k løpet er et løp som virkelig står på ønskelisten min men etter vinterens skade og lave blodverdier igjen i mai var ikke det et alternativ, 23k løpet som kunne vært en fin langtur var utsolgt så da stod jeg igjen med den vertikale kilometeren. Kort og hardt.

Jeg tenkte på alle unnskyldninger for å ikke gjøre det men konkluderte med at målet var en ny utfordring og en hardøkt. Da er det ikke vits med unnskyldninger for det er jo ikke resultatet som teller men jeg ble ikke noe mindre spent av den grunn. Siden distansen og formen på konkurransen var såpass annerledes fra det jeg pleier å gjøre synes jeg også det var vanskelig å anslå tid. Jeg har vært igjennom vertikal løypa før men det har vært som en gåtur og ikke en tid å sammenlikne med. Så hva gjorde jeg da, jeg løp en relativt rolig vertikal opp fjellet på motsatt side av dalen dagen før konkurransen. En ting som er fint med å være i Alpene;  det er ikke vanskelig å finne 1000 meters stigninger. Testen min viste 1 time og 10 min og med det klarte jeg hvertfall å roe nervene noe.

Starten var også noe helt nytt for meg. Løperne startet en og en med 15 sekunders mellomrom. Litt beroligende var det å ha norske Roger fra Varegg startende rett bak. Han hadde jeg tilfeldigvis kommet i snakk med tidligere på dagen. Et par plasser bak Roger var et annet kjent fjes; Runar Gilberg fra Kondis. Men ekstra stas var det å ha både mannen min Skjalg og løpevenninne Margrethe med meg på start og det å vite at de skulle ta meg imot på toppen.

Med heiagjengen etter mål

Så var det min tur; jeg ble talt ned, fikk grønt lys og satte avgårde. Starten er en seig bit på asfalt med mye tilskuere så jeg hadde lovet meg selv at jeg skulle prøve alt jeg kunne for å løpe den biten, det kom til å bli nok gåing senere uansett. Det klarte jeg. Så startet sikk sakk stien oppover, litt løping og mest gåing. Jeg tok igjen noen og ble tatt igjen selv av andre. Følte at jeg greide å holde god flyt. Ved et punkt slo det meg; 'dette her er jo nesten ikke vondt - neivel da tar jeg vel ikke nok i' og prøvde å pushe på hardere.

Et stykke oppi bakken passerte Runar Gilberg meg og vi heiet hverandre videre. I det Runar passerte neste sving kom det noe stort farende nedover fjellsiden. Det viste seg å være en stor stein som hadde løsnet. Etter noen lange sekunder var det klart at det ingen løpere var skadet. I ettertid fikk jeg vite at steinene hadde truffet Runar men heldigvis 'bare' sneiet låret hans.

Det er bratt på toppen (Arrangørfoto)

Jeg fortsatte stien videre opp det siste bratteste partiet hvor det også er fast vaier og noen metalltrinn skrudd fast i fjellet. Den siste lille biten inn stor Margrethe og Skjalg og heiet. Det gav akkurat det lille ekstra jeg trengte for å løpe i mål. Sjelden har jeg vel følt meg så stolt. Det var et skikkelig kick å gjøre noe nytt og annerledes og kjenne at jeg mestret det. Inn på under timen (55:18), spenningsmomentet var nå hvilken plass det ville gi. Det var jo fortsatt mange løpere igjen som skulle starte, deriblandt noen av de beste. Resultatet til slutt ble 9. plass i dameklassen av totalt 90 noe som innebar premiering (topp 10). Smilet gikk jo nesten rundt. Det bør jo også nevnes at 2. plass totalt gikk til en nordmann, Eirik Haugsnes.


Stolt!

Men uansett resultat, konklusjonen min er at det er gøy (og skummelt) å prøve seg på en ny gren/distanse. Men mestringsfølelsen det gir av å gjøre noe nytt og gå litt ut av komfortsonen var veldig verdt det. Jeg tror kroppen har godt av å gjøre litt nye ting og man trenger ikke nødvendigvis ha trent for det spesifikke løpet om man klarer å stille til start med innstillingen at 'dette er trening'. Tør du å utfordre deg selv med noe nytt? Det er mange måter å gjøre det på. Hvis du trener til maraton eller halvmaraton hva med å stille opp i et kortere terrengløp eller et motbakkeløp. Hvis du bare trener terreng hva med å prøve en 5k på asfalt eller grus. Eller hvis du trener til ultra tørr du ta utfordringen med en rask 10k? Det er mange måter å variere på bare pass på at variasjonene ikke er så stor at du risikerer skader. Det er kanskje ikke så lurt å plutselig skulle løpe en maraton på innfallsmetoden om du bare har trent til 10k løp tidligere 😉

Premieutdeling

Publicerat: 2018-07-20 12:37 Kommentarer (0)



MerElisabeth Borgersen

Naturelsker og dedikert løper som etter flere år på asfalten har fått smaken for lengre fjelløp med mange høydemeter. Stikkordene er unike naturopplevelser og mestringsfølelse. Gjennomførte maraton 7,5 måned etter en korsbåndsoperasjon, og vet hva det innebærer å trene seg opp etter større og mindre skader. I en travel hverdag med mye reising er det i løpeskoene jeg finner roen. Run more, worry less!

@elisbo

RSS-flöde

Arkiv






Etiketter



I bloggen

Abelone LyngMer


Årets siste løp ble en aldri så liten spontantur til Sør-Afrika. Jeg følte meg ikke ferdig med løps ... [Läs mer]

Maria SørbøMer

12 dager er gått siden maraton i Valencia. Stølheten er ute av kroppen, armbåndet ble klippet av ... [Läs mer]

Laila HimleMer

Utruleg kjekt å kunne få vera med på Team Skyr under årets Rosa sløyfe-løpet i Bergen. Eit slikt ... [Läs mer]

Følg Runner's World fb_symbol

Påmelding nyhetsbrev

Annonser
Annonser
Annonser