Elisabeth Borgersen - Runner's World
Annonse

Elisabeth Borgersen

På løpetur med jenter i mørkret

Dagene blir kortere og det begynner å bli vanskelig å få til løpeturer i dagslys i ukedagene. I hvert fall for oss med vanlig arbeidstid eller skole. Alternativet for meg er ikke å slutte å løpe men å løpe inne eller finne frem hodelykten. Mølla er fin å ha den innimellom, men personlig synes jeg jo det er mye mer motiverende å løpe utendørs. Da blir det hodelykten da. Selv om det kan være litt skummelt.

Særlig i starten av mørketiden kan det være en ekstra terskel. Det er lenge siden man har vært ute alene i mørkret. Det føles fryktelig mørkt og det er ingen snø til å lysne omgivelsene ennå. Start med noen små runder så kan du bygge opp mestringsfølelsen og tryggheten med å være ute i mørkret. For det er jo liten vits om løpeturene blir forbunnet med frykt. Løping skal jo være gøy og gi energi.

Foredrag med Wenche Brenne Drøyvold

I går arrangerte Löplabbet, sammen med Silva og Runners World, Girls night out i Trondheim. En kveld for å inspirere jenter til å finne frem hodelykten og til fortsette løpingen utendørs selv om det er mørkt. Kvelden i Trondheim startet med et lite foredrag av Wenche Brenne Drøyvold om å være en gjennomfører, også i mørketiden. Etter foredraget stilte Silva med utlånslykter til de som måtte ønske før vi la i vei i to store grupper på stiene langs med ladestien.

Mange jenter hadde møtt opp og var klare for tur i mørkret


Det virket som det var flere av jentene som ble inspirert til å fortsette å løpe i mørkret. Første trinn er å teste hvordan det faktisk er å løpe med hodelykt. Det var det mange som fikk prøve seg på i går. Andre trinn blir jo det å faktisk komme seg ut i skogen. Det er kanskje her det stopper for de fleste, at det er skummelt. Hvis du ikke klarer å slippe frykten kan det jo være et tips å finnen noen å løpe sammen med. Ting blir sjeldent like skummelt når man er to. Og hvis du klarer å overvinne frykten og komme deg ut i skogen og nyte turen skal du ikke se bort ifra at du får en helt ny løpsopplevelse. Farten føles annerledes ut når det er mørkt og du får brukt sansene på en annen måte.

Bor du i Oslo området har du mulighet å være med på det samme arrangementet 27 oktober (mer info og påmelding se her). Eller om du har lyst på en liten utfordring arrangeres Silv night run i Oslo 10 november. I Trondheim arrangeres et uformelt hodelyktløp i samarbeid med Aktiv mot Kreft 2 november.

Siden det tross alt er Refleksdagen i dag passer det vel å avslutte med – husk refleks!

Publicerat: 2016-10-20 08:45 Kommentarer (0)



Sesongpause - godt for kropp og sjel

Høsten er her og betyr sesongpause for noen av oss. Hvordan er det med deg? Tar du noen gang en lengre pause fra løpeskoene eller holder du det gående jevnt gjennom hele året?

Når du trener mye gjennom hele året har jeg troa på å gi kroppen en skikkelig pause for å restituere og for å la hodet hvile. I fjor hadde jeg nesten en måned uten løping etter siste konkurranse. Det var fint å starte opp med et friskt hode og uthvilte bein når jeg skulle i gang med strukturert trening på den måten jeg har holdt på med i år. Det samme prinsippet gjelder i år, denne gangen kanskje enda viktigere. Mengde og intensitet, både når det kommer til trening og konkurranser, har tross alt nådd nye høyder denne sesongen.

Høst og sesongpause - to gode grunner for en rolig fjelltur

For å reduserer faren for belastningsskader, og ikke minst for å holde gleden og motivasjonen med løpingen oppe, ble det en lengre pause etter OCC (som du kan lese om her) i slutten av august. De to første ukene etter løpet fikk løpeskoene hvile og de siste tre ukene i september har jeg bare løpt noen kortere turer når jeg har følt for det (ok så er det kanskje ikke helt etter boka å løpe et maraton i sesongpausen). Poenget er at jeg ikke har fulgt noen form for strukturert trening. Det nærmeste jeg har holdt meg til av struktur var en beskjed om å ikke overstige 30 km i uka. Jeg liker uansett å være aktiv av natur så det har ikke vært noe problem at jeg skulle gro fast i sofaen (eller på solsengen på ferie).

Helt ærlig har det vært veldig godt med en periode uten hardtrening eller loggføring av det jeg gjør. Det hender det sniker seg inn tanker om frykten for å miste form eller gå opp i vekt. Men det er uansett umulig å holde toppformen året igjennom og for å bli bedre er det nødvendig å slippe seg selv ned en periode. Det er bare fakta. Til og med toppidrettsutøvere har sine sesongpauser. Og selv om det er sesongpause så betyr det jo ikke at man skal slutte å bevege seg. Gå tur i fjellet med gode venner eller familie, ta frem sykkelen, nyte høstfargene i skogen eller dra fram yogamatta som står og støver ned.

September ble for min del i stor grad tilbragt med å leke i, under og oppå vann.

Det gir meg en ekstra trygghet når jeg nå skal ta fatt på strukturert trening igjen at jeg har tillatt meg selv en god sesongpause. Med god hvile og restitusjon ligger også forholdene til rette for å utvikle meg selv videre neste sesong. Nå blir det i gang med rolig løping. Beina kjennes litt seige og kroppen tung men det er heldigvis lenge til beina skal prestere igjen. Grunnformen skal bygges opp igjen og styrketreningen skal også få litt mer fokus.

Publicerat: 2016-10-11 22:30 Kommentarer (0)



MerElisabeth Borgersen

Naturelsker og dedikert løper som etter flere år på asfalten har fått smaken for lengre fjelløp med mange høydemeter. Stikkordene er unike naturopplevelser og mestringsfølelse. Gjennomførte maraton 7,5 måned etter en korsbåndsoperasjon, og vet hva det innebærer å trene seg opp etter større og mindre skader. I en travel hverdag med mye reising er det i løpeskoene jeg finner roen. Run more, worry less!

@elisbo

RSS-flöde

Arkiv






Etiketter



I bloggen

Anders Storhaug HeenMer


Våren gjør det så fristende å løpe mye! Mange øker løpsbelastningen voldsomt i løpet av noen få ... [Läs mer]

Eira TorsteinsenMer

Hei dere! Søndag 30. september deltok jeg på rosasløyfe-løpet i Tromsø sammen med mange andre ... [Läs mer]

Siri Therese Flamme-LarsenMer

Først må jeg si at jeg vet hvor heldig jeg er. Jeg har vokst opp i en aktiv familie, der alle ... [Läs mer]

Følg Runner's World fb_symbol

Påmelding nyhetsbrev

Annonser
Annonser
Annonser