Elisabeth Borgersen - Runner's World
Annonse

Elisabeth Borgersen

Økt løpeglede med alternativ trening

Det har blitt mye løping de siste månedene, langt mer enn jeg har pleid å løpe om vinteren. Det har vært mye kalde fingre, frossent vann og snødekte veien så jeg må innrømme at jeg savner bare stier innimellom. For oss som bor i Norge, gjør vinteren at de endeløse stiene på fjellet og i skogen ikke er like tilgjengelige som om sommeren. Men vinteren gir også muligheter til fin-fin alternativ trening med langrenn og topptur og muligheter til å bruke sommerens velkjente stier på en ny måte.

Skiglede for økt løpeglede!

Jeg personlig foretrekker å gå på topptur fremfor langrenn og prøver å få til en del turer gjennom vinteren. Tidligere (og fortsatt) bare fordi jeg rett og slett trives på fjellet, ute på tur med gode venner og med muligheter for fin skikjøring. Med det fokuset jeg har løping i år har jeg i tillegg blitt bevisst på at topptur kan være en fin måte å få inn trening uten å belaste kroppen på den måten som løping gjør. Vinn-vinn der altså – ute på fjellet, nyte vinteraktiviteter OG samtidig få inn alternativ trening til langturene.

Topptur er kanskje ikke noe man starter med kun som alternativtrening til løpingen. Det krever tross alt en del utstyr og kunnskap om fjell og skredfare. For en som ikke er så fjellvant går det selvsagt an å ta turen opp og ned i det lokale skianlegget. De som på den andre siden har lyst å ta den helt ut og har fjell lett tilgjengelig kan man jo gjøre som flere velkjente ultraløpere og drive med skibestigning gjennom vinteren. Med superlett utstyr gir det mulighet å få inn mange kilometer og høydemeter på relativt kort tid. Det er en grunn til at dette også kalles skiløping.

Ut på tur med fine folk.

Sist helg var jeg på besøk hos en god venninne i Sognadal og fikk endelig luftet toppturskiene for første gang denne sesongen. Det var glede på mange måter. Glede i godt selskap, glede over å være ute på fjellet og glede over at dette faktisk kan være en form for trening til ultraløp. Mindre ensformig belastning på kroppen reduserer risiko for skade og litt ny stimuli øker også løpegleden for min del. Jeg blir gjerne blir litt tung i beina etter flere toppturer på samme måte som ved styrketrening. Men jeg har lært meg at dette ikke er noen fare. Et par kortere raske turer i løpeskoene så er beina tilbake og disse turene gir meg så mye mer enn det det tar.

Det er vinterferie tid i disse dager så enten det er topptur eller langrenn det er snakk om – min anbefaling er å få til en tur eller tre på ski. Enten det er oppover eller bortover. Det gjør godt for kropp og hode og så er det kanskje ekstra stas å finne frem løpeskoene igjen!

Publicerat: 2016-02-26 10:19 Kommentarer (0)

Mine viktigste våpen i kulda

På lørdag var det tre uker igjen til start på Transgrancanaria 44 km. Dette betydde også at den siste langturen før konkurransen stod på planen. Jeg var forberedt på å ta denne inne på mølle siden det var meldt om temperaturer ned mot 30 tallet i Hallingdal. Men når værvarselet ble justert til rundt -15 var det bare å komme seg ut, med litt hjelp vel og merke.

Fornøyd med å være i hus etter nesten tre timer i kulda.

Jeg har en sykdom som heter Reynauds som gjør at jeg sliter med blodsirkulasjonen i særlig hender og føtter når det blir kaldt. Hendene slutter å fungere og det har til og med gått så langt at jeg må be fremmede mennesker hjelpe meg å knyte skolissene om de har løsnet under en løpetur. Jeg vet at det er mange andre som sliter samme problem i større eller mindre grad så her er to tips som muliggjør løping i kulde for min del; håndvarmere og teip på nesen (og eventuelt på kinnene).

Håndvarmerne er av engangstypen som blir varme når man tar av emballasjen rundt og posene inni kommer i kontakt med luft. Noen typer reklamerer med å avgi varme opp til 12 timer. Jeg har aldri opplevd at de varer fullt så lenge men et par pleier holde til noen timer i skibakken og en påfølgende langtur i løpesko. Med håndvarmere i vindtette votter kan jeg plutselig være ute i flere timer i stedet for å måtte ty til mølla når temperaturen kryper nedover.

Som kuldeteip bruker jeg rett og slett kinesiologiteip som jeg klipper til i ønsket størrelse og form. De som er vant til å teipe knær, ankler og andre kroppsdeler har nok allerede slik teip liggende. Supert med ting som har flere bruksområder, så får det heller bare være at man ser ut som en klovn med teipremser i ansiktet.

Håndvarmerere og teip

Om noen nå kan hjelpe meg med noen gode tips for å forhindre at vannet fryser på langtur er det ikke mye som kan stikke kjepper i hjulene for vinterløpingen.

Spørsmålet er om det blir mange flere langturer i streng kulde denne sesongen. På søndagens kortere tur kunne jeg til og med kjenne at solen varmet så mye at jeg slapp neseteip, selv i -12 grader! Jeg tar det som et lite hint om at vi går mot varmere tider. Når jeg er klar for nye langturer her hjemme i mars satser jeg på litt hyggeligere temperaturer selv om det nok er noen måneder igjen til stiene er bare igjen. Godt at det er gode muligheter til alternativ trening med langrenn og topptur.

En fantastisk søndagstur i kjølig påskestemning

Publicerat: 2016-02-17 09:34 Kommentarer (0)

Løping - så mye mer enn trening og konkurranser

Fastpacking; et relativt nytt begrep innen løping. Enkelt forklart innebærer det å løpe lengre dagsetapper selvforsynt. Gjerne med ekstremt lett utstyr i form av telt og sovepose. Turen jeg var med på til Gran Canaria (se link her) ble en slags luksusvariant av fastpacking konseptet. Vi sov og spiste på hotell og det var derfor begrenset hva vi trengte å ha med av utstyr for tre dager i løpeskoene.

For en som er glad i, og vant med, friluftsliv og i tillegg elsker terrengløping virker fastpacking som det ultimate eventyret. Ikke er det mye ekstrautstyr du trenger for slike turer dersom du belager deg på å sove på for eksempel turistforeningshytter.

Hvem skulle tro jeg har alt jeg trenger for tre dager på ryggen her?

En god, lett løpesekk i 15-20 liters klassen er alt du trenger for å få med deg det du trenger for flere dagers eventyr. Dette er gjerne en litt større sekk enn det de fleste er vant med på 'vanlige' løpeturer. Det finnes mange alternativ som for eksempel Beghaus Hyper 22 eller Ultimate Direction Fastpack. Mitt problem, siden jeg er relativt kort, er at mange sekker blir for lange i ryggen til meg, og det er heller ikke mange modeller som kommer i ulike rygglengder.

Løsningen for meg ble Salomon S-LAB Peak 20 sekk. Dette er en 20 liters sekk (vest) som  kommer for salg til våren og som kommer i fire ulike størrelse (S-XL). De ulike størrelsene gjør at det er mulig å finne en sekk/vest som sitter godt uansett kroppsfasong. I tillegg har sekken muligheter til stramming både over skuldrene og i siden slik at du hele tiden kan justere sekken til å sitte perfekt på ryggen avhengig av hvor mye som er pakket. I praksis sitter sekken som en løpevest. De som er vant med S-lab vestene fra Salomon vil kjenne igjen lukkemekanismen over brystet. Sekken har plass til flasker i brystlommene og ekstra flasker i to ytterrom bak. Selve hovedrommet kan deles i to med en liten skillevegg og snøring gjør det mulig å snurpe sammen hovedrommet når du har lite med deg. Sekken opplevdes veldig behagelig å løpe med siden den satt godt uten å stramme. Med andre merker og type sekker har jeg opplevd at de lett 'danser' frem og tilbake på ryggen, dette var ikke tilfellet med Salomon S-LAB Peak 20 som satt der den skulle uansett mye eller lite innhold.

Sekken sitter godt over skuldrene uten smale remmer som kan gnage.

Selv har jeg allerede et tredagers eventyr planlagt i starten av sommeren. Etter løpeturen på Gran Canaria er jeg sikker på at det ikke bare blir et, men flere, eventyr her i Norge når temperaturen har steget og stiene igjen er bare. En helt ny side av løpingen. Ikke bare trening eller konkurranser, men nettopp det å være ute i naturen nyte utsikten uten noe tidspress. For oss som bor i Norge med milevis av T-merkede stier og turistforeningens nettverk av hytter byr det på uendelige muligheter for eventyr. Jeg vil vel ikke si at vinteren er ideell for slike flere dagers løpeeventyr. Da er det bedre å ta skiene fatt. Men det er lov å drømme og planlegge. Ta en kikk på ut.no for inspirasjon til sommerlige eventyr i løpeskoene i ditt nærområde.

Hardangervidda - et hav av muligheter for løpeeventyr sommerstid.

Publicerat: 2016-02-09 12:42 Kommentarer (0)

Gran Canaria oppsummert

Tilbake i kalde Norge igjen hvor snøen akkurat nå daler ned utenfor vindet mitt. Sist ukes løpetur til Gran Canaria føles nesten som en drøm. Tiden gikk så fort og jeg følte jeg opplevde så mye på den korte tiden. Fantastisk natur og en gjeng veldig hyggelige og inspirerende mennesker. Herlig vær og god mat, det blir jo ikke bedre enn det. Men jeg har fått kjørt meg skikkelig også, både fysisk og psykisk, så nå nyter jeg noen velfortjente late dager med sofasliting.

Vi møttes alle sammen på flyplassen på Las Palmas onsdag ettermiddag, 2 guider og 10 deltakere. En fin blanding skandinaviske drops klare for å teste sine egne grenser. Det var fint å endelig treffe Sondre Amdahl, løpecoachen min gjennom de siste tre månedene, ansikt til ansikt. Med seg som guide hadde han Moses Lovstad. Angelika, en annen Runners World blogger var med og Thomas som skriver i det trykte Runners World. Monika og Wenche, et par jenter jeg har fulgt på Instagram en stund, var der og det var veldig gøy å få treffe disse i virkeligheten og ikke minst få dele rom med to så blide og sprudlende mennesker på 'husmorferie' som de kalte det. Det viste seg at Margrethe og Andreas som var med bor like ved meg i Oslo og også skal ned til Gran Canaria samtidig med meg i mars for å delta på henholdsvis 83 km og 125 km konkurransene. Veldig hyggelig å treffe folk man kan trene sammen med i fremtiden som skjønner hvorfor man driver med det man gjør.  Til slutt 3 danske drenge som allerede første dag beviste at det går å være rå i motbakkene selv om du kommer fra Danmark.

Klare for 3 dager med løping - Foto Moses Lovstad

Torsdag morgen var sekkene pakket med alt vi trengte for de neste 3 dagene og vi startet ut på dette løpeeventyret fra kaien ved Agaete, samme sted som Transgrancanaria 125 km starter. 27km og 2100 positive høydemeter senere var vi fremme ved hotellet i Cruz de Tejeda hvor vi skulle tilbringe de neste 2 nettene. Vi hadde løpt gjennom varierende terreng og natur og jeg følte meg virkelig heldig som fikk være en del av dette. Lærdom jeg fikk ta med meg til dag nr 2; ikke overdriv lunsjen, det er ikke så stas å løpe med mat opp i halsen.

Margrethe og meg, glade for å være der vi er!

Det var en litt spent gjeng som startet ut på dag nummer 2. Vi visste det var mange høydemeter som skulle bestiges men kilometer på kilometer ble tilbakelagt uten de helt store problemene. Den som nok fikk størst problemer når det nærmet seg lunsj var meg selv, jeg begynte å gå virkelig tom for sukker. Det ble veldig tungt å fortsette i greit tempo. Til lunsj var det to Pepsi på rappen og jeg husket at jeg er her for å nyte vakker natur og ikke for å prøve og vinne en konkurranse. Best å roe det ned for etter lunsj var det klart for monsterbakken; 1000 høydemeter over 10 km. En fot foran den andre, og vi kom oss opp alle sammen. Totalt 40 km og 2200 positive høydemeter, det er mestringsfølelse det!

Wenche og Monika på vei opp den uendelige bakken

Siste dag, lengste dag, som innebar kryssing av nesten 2/3 av øya. Store deler av dagens etappe gikk langs løypa jeg skal løpe under Transgrancanaria 44km i mars så dette var nyttig erfaring. Det ble lunsj i Tunte, derifra ventet 30+ km frem til det endelige målet; fyrtårnet i Maspelonas. Det var vakkert, men det var varmt. Det var nytelse av utrolig natur, men mot slutten når vannet var tomt og sukkerlagrene tomme var det bare tungt. Noen få kilometer før mål fant jeg en kiosk som solgte Cola, men det var drahjelp av Monika, Wenche og Søren som tilslutt gjorde susen den siste biten. Dag 3 -  46 km+ tilbakelagt og nærmere 115 km totalt over de siste dagene. Shit jeg må jo være stolt av dette!

Foto Margrethe F. Løvold

Ja jeg dro til Gran Canaria for å få ekstra treningspåfyll, for å nyte flott natur og få nyttig erfaring før vårens konkurranser. Men en ting er sikkert, turen hadde ikke blitt det den ble hadde det ikke vært for alle de flotte menneskene som var med å bidro. Jeg er takknemlig for å bli kjent med dem alle. For å sitere Thomas Stordalen 'having those weird conversations with your friends and thinking if anyone heard us now, we'd be put into a mental hospital' – Yes that's us. A bunch of crazy ultrarunners who love what we do and love to push ourselves to the limit!

Fremme! Foto Moses Lovstad

Publicerat: 2016-02-01 21:38 Kommentarer (0)

MerElisabeth Borgersen

Naturelsker og dedikert løper som etter flere år på asfalten har fått smaken for lengre fjelløp med mange høydemeter. Stikkordene er unike naturopplevelser og mestringsfølelse. Gjennomførte maraton 7,5 måned etter en korsbåndsoperasjon, og vet hva det innebærer å trene seg opp etter større og mindre skader. I en travel hverdag med mye reising er det i løpeskoene jeg finner roen. Run more, worry less!

@elisbo

RSS-flöde

Arkiv

I bloggen

Eira TorsteinsenMer

Vinteren er en årstid hvor de fleste tikker inn minst én forkjølelse eller én sykdomsperiode. ... [Läs mer]

Marthe K.M. LienMer

Hei :-D Etter 2 uker med feber, vond hals og dårlig form er jeg endelig tilbake med løpeskoene på ... [Läs mer]

Anna Tien Nguyen-SkaretMer

Vinn eller forsvinn? Nei, det handler ikke om å vinne men å overvinne meg selv!   Jeg startet å ... [Läs mer]