Elisabeth Borgersen - Runner's World
Annonse

Elisabeth Borgersen

Godt nytt løpeår!

Etter 15 dager på sjøen og rundt 140 km på tredemølle var gleden enorm over å få snøre løpeskoene og stikke til skogs. En deilig rolig løpetur som fikk meg til å tenke litt. Så jeg tenkte avslutte 2015 i det filosofiske hjørnet.

Til vanlig ville en grå dag med sludd, regn og sidevind krevd en stor porsjon selvdisiplin for å komme meg ut. I går var alt jeg følte takknemlighet. Takknemlig for å få lov til å løpe ute og da gjorde plutselig det lite trivelig været så mye. Jeg lot tankene fly og det var da tanken slo meg at alt er relativt. Bare fordi jeg ikke har hatt muligheten å løpe utendørs de siste 15 dagene medførte det plutselig til at jeg følte glede over å kjenne regnet i ansiktet. Jeg skal prøve å gjemme på den følelsen til neste gang dørstokken vokser og jeg mister lysten til å gå ut på grunn av dårlig vær.
 

At alt er relativt gjelder for mye innen løping. For noen er det å klare og løpe 5 km en kjempeprestasjon som gir enorm mestringsfølelese. For en vant ultraløper må han eller hun kanskje klare å løpe 50 eller 100km for å kjenne samme mestringsfølelse. Den ene prestasjonen er relativt sett ikke noe bedre enn den andre. Det er jo nettopp en av tingene som er så flott med løping. Alle kan strekke seg etter nye mål, flytte grenser og oppleve mestringsfølelse ut i fra sitt eget utgangspunkt.

Et ord - frihet

Bare en liten påminnelse om at tider og konkurranseresultater er vel og bra, men man må huske på sitt eget utgangspunkt. Så dette er en oppfordring til å avslutte året med å huske på alle de små og kanskje store målene du har oppnådd i 2015 og legge vekk eventuelle skuffelser over tider og løp som ikke ble helt som planlagt. Selv avsluttet jeg året med en hard intervalløkt. Jeg klarte ikke å gjennomføre dragene på den hastigheten jeg forventet. Men i dag har jeg ikke tenkt å bry meg om det for jeg vet at jeg avsluttet løpeåret 2015 med å gi alt beina hadde å gi i dag. Og det har jeg tenkt å være fornøyd med, uansett tempo.

Takk for årets siste økt

Det er et nytt år foran oss og nye muligheter til å oppnå løpemålene. Ikke legg lista for høyt, ikke planlegg at nå skal du begynne å løpe fire ganger i uka hvis du vet at tidsplanen ikke tillater det.

Selv har jeg erfart at jeg til tider sikter for høyt, jeg vil mer enn det som er realistisk å få til. Mitt nyttårsforsett er derfor å fortsette med de gode vanene jeg har nå og bygge videre på dem.

Godt nytt år!

Publicerat: 2015-12-31 17:38 Kommentarer (0)



Med solen som motivasjon

Når du vet du skal tilbringe to uker til sjøs, inkludert julen, så står det ikke på motivasjonen på å få gjennomført flere langturer ute i skogen når du har muligheten. To lengre turer sto på planen sist helg og med et strålende vær i Oslo var alt lagt til rette for en helg i løpesko.

Lørdagens økt inkluderte fire runder opp og rundt Grefsenkollen så jeg fikk virkelig tatt meg ut. Men når jeg kunne ta en liten pust i bakken på toppen, nyte sol fra skyfri himmel og utsikten over Oslo gav det ekstra energi til å fortsette videre.

Det er lenge siden jeg har nærmet meg 5 mil på en helg, så jeg var spent på hvordan kroppen skulle svare når jeg la ut på søndagens langtur. Hofta, som var litt stiv og støl etter gårsdagen, gjorde at jeg valgte en mye flatere tur denne dagen. De første 15k gikk greit men så sa hodet stopp. Selv med påfyll av energi og drikke følte jeg meg ganske tom. Jeg klarte uansett å gjennomføre 23 av søndagens planlagte 25 km og var veldig fornøyd med det. Dett rare var at det føltes ut som om det var hodet som var tomt, ikke beina, så om det var det at jeg var kjempesliten fysisk eller om det rett og slett var det at jeg ikke hadde fylt på nok med energi underveis kan jeg gruble videre på. Det var i hvert fall en påminnelse til å huske og fylle på med nok energi når det blir to lengre turer på rad. Både litt ekstra etter første økt og det å huske og ta med litt mer rask energi i sekken.

Oppsummert hadde jeg en flott helg. Jeg fikk testet hodet, og formen, med mange kilometer. Et strålende desembervær hjalp virkelig på motivasjonen og gav det lille ekstra energi jeg trengte for å få gjennomført disse øktene. Det sa seg selv at jeg måtte utnytte disse dagene når jeg vet hva som venter de to nesete ukene med nattarbeid og kun løping på mølle. Altså ikke de mest spennende øktene å se fram til, og definitivt ikke noe særlig til utsikt å skryte av, men alt går jo for en periode. Og siden jeg har vært litt dårlig på styrketreningen de siste uken har jeg en god anledning til å komme inn den gode rutinen igjen. Sterk og skadefri er tanken, jeg har tenkt å fortsette med det.

Vinteren kan være tøff å løpe igjennom men min erfaring er at det gir så mye energi når jeg klarer å komme meg ut når disse flotte først dagene byr seg. Så får heller de mørkeste og mest rufsete dagene tas inne på mølla eller gjennom alternativ trening.

Publicerat: 2015-12-16 10:30 Kommentarer (0)



Nye mål og motivasjon

Jeg elsker å løpe. Bare det å kunne ta på seg løpeskoene, stikke ut, nyte naturen og ‘løpe i fra’ alle bekymringer. Men samtidig som jeg koser meg med løpingen har jeg også lyst til å bli bedre. Med det mener jeg ikke nødvendigvis topplasseringer i løp, men jeg har lyst til å pushe mine egne grenser, bli en bedre meg, få oppleve naturen ved å tilbakelegge lange distanser. Rett og slett utvide horisonten. Og jeg vet at det krever innsats.

Men hvordan få til å bli bedre? For min del kommer dette gjennom å sette et klart mål, gjerne et løp jeg skal gjennomføre. Et klart mål som hjelper meg over dørstokken når det det er guffent vær ute, eller når jeg har lyst til å bare ligge lat på sofaen (noe man selvsagt må gjøre innimellom også). Jeg innrømmer lett at jeg ikke klarer å holde meg motivert til å trene strukturert om jeg ikke har noe mål å se frem til, enten en konkurranse eller en egen liten løpeekspedisjon i fjellene.

Jeg er derfor kjempeglad for å ha fått på plass mitt første hovedmål for 2016. Det blir Transvulcania på La Palma i mai, 76 km og mitt første virkelige ultraløp. Ja da, teoretisk sett har jeg løpt et par ultraløp i år med to konkurranser på 45 km men dette blir virkelig en ny utfordring. Jeg gleder meg veldig for jeg tror det kommer til å bli en helt fantastisk opplevelse, men selvsagt, jeg gruer meg også. Det er skummelt med noe som foreløpig kjennes så ukjent. Det skal bli spennende å se hvordan kroppen, og ikke minst hodet, takler det.

Men en ting er sikkert, jeg er innstilt på å legge ned en solid innsats i løpet av vinteren for å stå best mulig rustet til start 7 mai.

Jeg er allerede ganske fornøyd med starten på denne sesongen. Basebyggingen går jevnt og trutt og med et treningsprogram som blir tilpasset meg er det en ekstra motivasjon til å komme seg opp og ut for å få gjennomført det som står på planen. Selv om det betyr å stå opp 06:30 i helgen for å få klemt inn en langtur i julestria… puh.

Lilloseter før 08:00 en lørdag morgen - jeg var i hvertfall stolt

Så har du satt deg noe mål for sesongen? Her mener jeg at det viktigste er å se ut i fra sine egne målsettinger. Er du en fersk løper, hva med å se mot en 10k til våren? Eller hvis du er flink å løpe gjennom disse vintermånedene kanskje du er klar for Runners World Winter Run i februar. Eller om du har løpt en stund og vil forbedre tiden på halvmaraton?

Jeg anbefaler uansett å sette seg et mål hvor man må utfordre seg selv litt, så får du kanskje den lille ekstra motivasjonen som du trenger for å holde løpingen ved like gjennom vinteren.

Mitt mål for 2016 er å trene opp kroppen til å kunne gjennomføre 76 km med en god følelse og ikke minst å holde meg skadefri på veien dit. Fortsettelse følger :)

Med eller uten nye mål, husk å nyte naturen!

Publicerat: 2015-12-07 19:48 Kommentarer (0)



MerElisabeth Borgersen

Naturelsker og dedikert løper som etter flere år på asfalten har fått smaken for lengre fjelløp med mange høydemeter. Stikkordene er unike naturopplevelser og mestringsfølelse. Gjennomførte maraton 7,5 måned etter en korsbåndsoperasjon, og vet hva det innebærer å trene seg opp etter større og mindre skader. I en travel hverdag med mye reising er det i løpeskoene jeg finner roen. Run more, worry less!

@elisbo

RSS-flöde

Arkiv



Mest lest





I bloggen

Wenche WikstrømMer

Det har nå gått veldig lang tid siden forrige blogginnlegg og mye har skjedd siden det. En uke ... [Läs mer]

Anders Storhaug HeenMer


Våren gjør det så fristende å løpe mye! Mange øker løpsbelastningen voldsomt i løpet av noen få ... [Läs mer]

Marthe K MyhreMer


Jeg legger meg helt flat. Det er altfor lenge siden jeg har skrevet her og i det hele tatt, "gjort ... [Läs mer]

Følg Runner's World fb_symbol

Påmelding nyhetsbrev

Annonser
Annonser
Annonser