Elisabeth Borgersen - En skånsom intervalløkt - Runner's World
Annonse

Elisabeth Borgersen

En skånsom intervalløkt

Runner's World gjennomførte nylig en undersøkelse om løping og løpeskader i samarbeid med Rehband. Resultatet av denne viste at en stor del som bedriver løping har hatt problemer, vondter eller skader som følge av denne aktiviteten.

Jeg hadde derfor lyst til å dele med erfaring fra en alternativ økt til vanlige intervaller om man kjenner behov for en litt mer skånsom løpeøkt men likevel vil godt opp i puls; elghufs.

Elghufs kan beskrives som en form for motbakkeløp med staver og er en fin måte å få opp pulsen på og gi hele kroppen en real økt. Samtidig som det er noe mer skånsomt med tanke på belastning enn rene løpeintervaller. Elghufs i motbakke med staver utsetter ikke kroppen for like harde støt mot underlaget som hurtig løping på flatmark og nedoverbakke gjør samtidig som man får involvert overkroppen i langt større grad enn vanlig løping. For de som ikke har så god løpeteknikk kan elghufs også være et hjelpemiddel til å komme opp i intensitet når man bruker både armer og ben.

I utgangspunktet blir vel elghufs sett på som en øvelse for langrennsløpere men jeg synes dette kan være en fin øvelse for å få litt variasjon, eller som nå som en god måte å få en hardøkt på en skånsom måte. Jeg innrømmer lett at jeg ikke har den beste teknikken på denne øvelsen, men siden fokuset mitt er en alternativ økt til løping får det heller være at 'skiteknikken' ikke er den beste.

God oppvarming er en selvfølge. I mitt tilfelle blir dette gjerne rolig løping bed stavene i hendene, uten å faktisk bruke disse (jeg har ikke klart å bli komfortabel med å løpe med staver annet enn i motbakke). Til vanlig fortrekker jeg å løpe på sti men med staver synes jeg at jeg får mest ut av en tur på grusvei eller opp en skibakke.

God og varm er det så bare å kjøre i gang med første drag. Det finnes uendelig mange måter å legge opp en elghufs økt på, akkurat som med vanlige intervaller. Men en ting er sikkert, det er uansett ikke noe problem å få opp pulsen!

Nå som jeg selv har vært i oppstarten med treningen igjen, hadde jeg nylig en fin tur med staver. Jeg hadde lyst på en hardere økt men siden jeg ennå ikke hadde hatt en skikkelig intervalløkt etter jeg begynte på med løpingen etter hvilemåneden så tenkte jeg at dette var en fin måte å få kjørt hele kroppen. Denne gangen ble det en løpetur i skogen hvor jeg brukte stavene på drag i oppoverbakkene, slik at det nærmest ble en fartlek økt.

Husk at variasjon i løpetreningen er viktig for å holde seg skadefri!

Kategorier:
Kom i gang Produkter Skader Trening 
2015-10-24 08:45, visad 9439 ggr

Kommentarer (0)

Kommentere


MerElisabeth Borgersen

Naturelsker og dedikert løper som etter flere år på asfalten har fått smaken for lengre fjelløp med mange høydemeter. Stikkordene er unike naturopplevelser og mestringsfølelse. Gjennomførte maraton 7,5 måned etter en korsbåndsoperasjon, og vet hva det innebærer å trene seg opp etter større og mindre skader. I en travel hverdag med mye reising er det i løpeskoene jeg finner roen. Run more, worry less!

@elisbo

RSS-flöde

Arkiv



Mest lest





Etiketter



I bloggen

Bjørg Astrid JohannesenMer

For en dag det ble! For en helt fantastisk dag Oslo Maraton! Lørdag 21. september 2019 skriver seg ... [Läs mer]

Marthe K.M. LienMer


Hei!! Nå er det en stund siden jeg har skrevet her på bloggen. Det har skjedd vanvittig mye det ... [Läs mer]

Elisabeth BorgersenMer


På plass på Madeira og klar til å legge inn en siste innsats i treningen før årets første store ... [Läs mer]

Følg Runner's World fb_symbol

Påmelding nyhetsbrev

Annonser
Annonser
Annonser