Eira Torsteinsen - Sykdom + trening = ikke sant - Runner's World
Annonse

Eira Torsteinsen

Sykdom + trening = ikke sant

Vinteren er en årstid hvor de fleste tikker inn minst én forkjølelse eller én sykdomsperiode. Personlig er jeg på min andre runde nå, og det er rett og slett bare skikkelig kjipt.

Det er mye man kan gjøre for å unngå å bli syk, men ikke like mye å gjøre når sykdommen først har rammet deg. Jeg synes kosthold er utrolig spennende og jeg ser på det som en måte å helbrede kroppen på. Man kan lese side opp og side ned med kjerringråd om hvordan bli frisk fortest mulig, men det er nok det å forebygge sykdom som har størst effekt.

Da jeg ble syk med forkjølelse for første gang i februar i år, hadde jeg ikke vært syk siden mai i fjor! Det er faktisk 9 måneder uten sykdom. Jeg liker å tro at det er alle supergrønnsakene og mirakelsmoothiene mine, men det er nok en kombinasjon av det og gode gener. Familien min har nemlig aldri vært mye syke opp igjennom årene. Dette skylder mamma som oftest på at vi alltid har hatt påbudt salatspising i vår familie + tran + sanasol.

Til alle dere syke, treningsglade sjeler der ute: jeg føler med dere. Det gjør noe med en person å ikke kunne trene og bevege seg slik man pleier, for alt man vil er jo bare ut på en løpetur. Dette prøvde jeg selvfølgelig da jeg begynte å føle meg bedre, men veldig uten hell.. Jeg ble dårligere, og endte med å gå enda en uke med forskjølelsen (ikke verdt det). Det er faktisk ikke så lett å lære av egne feil, man tenker jo at litt frisk luft kan kurere alt. I denne sykdomsperioden jeg er inne i nå, sendte en melding til mamma etter et par dager om at jeg følte meg bedre. Da fikk jeg tilbake: "ikke gjør noe dumt!" Hun kjenner meg for godt, hun refererte selvfølgelig til trening.  Det er vanskelig å holde seg i skinnet, men det er akkurat dette som er mitt råd til dere -  Hold deg til sofaen én ekstra dag, og kroppen vil føles mye bedre enn hvis du starter rett på med trening. Ofte sier den ifra at den fortsatt ikke er frisk ved å ikke slippe sykdommen med det første.

Ellers vil jeg dele noen generelle råd til dere som er syke i påsken.

  • Sol er topp og gir både glede og vitamin D.
  • Apropos sol, så er masse vitaminer viktig for å ha en kropp som kan reparere seg fort
  • Masse søvn vil også bidra til å reparere kroppen fortere
  • Nyt tiden med familie og venner og ikke la sykdommen vippe deg av pinnen!

God påske til alle fra meg! Jeg skal kose meg med toppturer og langrenn på fjellet:)

Kategorier:
Kosthold Løp Trening 
2018-03-25 18:06, visad 2856 ggr

Kommentarer (0)

Kommentere


MerEira Torsteinsen

Jeg er en løpeglad, positiv 18-åring fra Lommedalen i Bærum. Jeg er tidligere langrennsløper, men har pensjonert meg og senere blitt løpefrelst. Løping har jeg alltid likt, men kanskje ikke elsket før i år, da jeg løp min første maraton i oktober. Jeg går siste året på videregående, og starter med ernæringsstudier til høsten. På bloggen ønsker jeg å inspirere i treningsglede og jeg ønsker å motivere den yngre garden til å ta fatt på langdistanse. Instagram: @eiratorsteinsen Strava: Eira Torsteinsen

RSS-flöde

Arkiv



Mest lest





I bloggen

Bjørg Astrid JohannesenMer

Jeg klarte det! Drømmen om maraton har gått i oppfyllelse! Det er snart to uker siden jeg løp mitt ... [Läs mer]

Hege IsaksenMer

Hallo løpefolk 😊 Da har jeg løpt på Scott sine sko (Supertrac RC) i litt over en uke, og ... [Läs mer]

Mari WeiderMer


2 måneder siden sist blogginnlegg her. 2 Toughestløp 2 VM - et i Lake Tahoe og et i England 2 ... [Läs mer]

Følg Runner's World fb_symbol

Påmelding nyhetsbrev

Annonser
Annonser
Annonser