Eira Torsteinsen - Runner's World
Annonse

Eira Torsteinsen

Transportløping?

Hei alle travle løpere!

I en travel hverdag i et travelt liv er det nok flere som må la treningen vike for selve livet. De fleste av oss er dessverre ikke toppidrettsutøvere og har derfor ikke treningen øverst som første-prioritet i livet. Selv må jeg ofte trene veldig tidlig på morgenen dersom jeg skal få det til, fordi det ikke et eneste ledig sekund i timeplanen. Jeg er så privilegert at jeg har treningssenter på campus, altså 300 meter fra det helsevitenskapelige fakultetet der jeg studerer. Likevel er timeplanen ofte så full at det ikke lar seg presse inn en time her eller der.

Ja, morgentrening er genialt og jeg digger dette, men for min del går det ofte ut over søvnen. De dagene jeg ikke jobber eller har aktivitet på kveldstid er jeg i seng rundt ti, men det er dessverre flest av de andre dagene. Da blir det lite søvn når man må troppe opp på treningssenteret før 7...

For min del har jeg derfor funnet ut at når jeg kan bruke trening som transportmetode er det mye lettere å få til et par ekstra økter i uka! Hvor lett er det vel ikke å bare slenge på seg løpeskoa og løpe til forelesning eller løpe for å gjøre et par ærend? Den sporty Tromsøstilen gjør at jeg ofte bare kan bytte genser, for så å gå i treningstøy hele dagen. Mot slutten av dagen løper jeg bare hjem og tar dusjen der. Mange har vel uansett dusj på jobb eller skole dersom man er mer komfortabel i vanlig tøy?

Dersom man har bosatt seg strategisk kan man til og med gå langrenn til universitetet eller jobben (her oppe i Nord). Den muligheten brukte jeg flittig før, da jeg bodde nærere. Nå går det mest i løping eller gåing, men jeg skal få sykkelen på veien igjen så snart det er fritt for snø og is. Jeg kjenner at jeg lengter litt etter våren som har meldt sin ankomst hjemme i Oslo. Tromsøs innfødte melder at vår er en ikke-eksisterende årstid i nord, så spørs om man ikke må hjem en tur for å løpe litt på bar bakke:-)

Bruk dette innlegget som en påminnelse til deg selv om at det alltid går å presse inn litt aktivitet uansett hvor travelt livet er!

- Eira

Publicerat: 2019-03-24 12:08 Kommentarer (0)



Sommerens store mål

Hei dere! Ny sommer, nye muligheter? Denne sommeren er jeg klar for et nytt stort mål. 

Sommerens store mål blir mitt første skyrace noen sinne. Tromsø skyrace i starten av august står for tur. 35km og svært mange høydemetre venter, og med svært få løpe-kilometer i kroppen i 2019 føles dette akkurat nå som et litt vilt og hårete mål. Likevel er det ingen grunn til å tvile, for jeg må fullføre før mamma (som har meldt seg på samme distansen). Om jeg er konkurransemenneske? Neeeida.

Med meg for å trene, har jeg to gode venninner (les fjellgeiter) som skal motivere meg og klatre opp og ned fjell med meg før dette løpet. Heldigvis bor vi i fjellparadiset Tromsø, så omgivelsene burde ha en fremmende effekt på sommerens prestasjon og form. Av denne grunn tror jeg ikke akkurat mangel på motivasjon blir det helt store problemet, heller motsatt. Jeg har en tendens til å løpe på meg overbelastninger, rett og slett fordi jeg får fullstendig overtenning i starten av opptrening mot et mål. Når folk spør meg hva som gir best treningsmotivasjon, så svarer jeg alltid og sette seg et reelt mål. Gjerne et løp eller noe liknende uten at det trenger å være konkurranse. Bedre motivasjonsboost skal du lete lenge etter!

Litt eldre, litt smartere? Jeg håper jo det, og jeg håper at vi løpevenninnene kan holde hverandre litt i skinnet - lære hverandre å holde igjen og høre på kroppen. Planen er å begynne med å løpe rolig nå på vinteren mens vi tøyer, bøyer, gjør yoga og styrker kroppen. Slik skal vi prøve å unngå disse lumske skadene som alltid kommer snikende bakfra.

Med dette lille innlegget vil jeg også gi alle mine medløpere et snilt lite erfaringsbasert tips: 

IKKE FÅ OVERTENNING PÅ VÅRLØPINGA. Dette fører nemlig til at det ikke blir noe særlig løping resten av sesongen. Hold igjen og lytt til muskler, ledd og kropp. Jeg tror vi alle vet dette innerst inne, men kroppen pleier å si ifra i god tid før en skade setter seg og løpet er kjørt. Våren er dessverre høysesong for skader og spesielt beinhinnebetennelse troner høyt på listen.

God vårløping til dere som er så heldige at dere kan løpe på bar asfalt! Til vi andre som fortsatt bor i vinterland; vi må holde oss litt i skinnet og begynne i det små;)

Personlig så driver jeg mest med andre ting for tida:)

- Eira Torsteinsen 

Publicerat: 2019-03-08 18:35 Kommentarer (0)



MerEira Torsteinsen

Jeg er en løpeglad, positiv 19-åring fra Lommedalen i Bærum. Jeg er tidligere langrennsløper, men har pensjonert meg og senere blitt løpefrelst. Løping har jeg alltid likt, men kanskje ikke elsket før jeg løp min første maraton da jeg ble 18. Jeg studerer nå ernæring i Tromsø mens jeg løper rundt i fjellene rundt meg. På bloggen ønsker jeg å inspirere til treningsglede og hårete løpemål. Instagram: @eiratorsteinsen Strava: Eira Torsteinsen

RSS-flöde

Arkiv






I bloggen

Mari WeiderMer


Da jeg var ferdig løpt på Island, hadde stått øverst på pallen var jeg som sagt sikker på at ... [Läs mer]

Anna Tien Nguyen-SkaretMer


Bli kjent med årets ultraløper og maratondronningen, Therese Falk!  Føler meg ganske heldig som får ... [Läs mer]

Abelone LyngMer


Målestokken viste -35 grader da vi stod på startstreken, klare for dagens etappe som i hovedsak ... [Läs mer]

Følg Runner's World fb_symbol

Påmelding nyhetsbrev

Annonser
Annonser
Annonser