Eira Torsteinsen - Runner's World
Annonse

Eira Torsteinsen

Sommerens store mål

Hei dere! Ny sommer, nye muligheter? Denne sommeren er jeg klar for et nytt stort mål. 

Sommerens store mål blir mitt første skyrace noen sinne. Tromsø skyrace i starten av august står for tur. 35km og svært mange høydemetre venter, og med svært få løpe-kilometer i kroppen i 2019 føles dette akkurat nå som et litt vilt og hårete mål. Likevel er det ingen grunn til å tvile, for jeg må fullføre før mamma (som har meldt seg på samme distansen). Om jeg er konkurransemenneske? Neeeida.

Med meg for å trene, har jeg to gode venninner (les fjellgeiter) som skal motivere meg og klatre opp og ned fjell med meg før dette løpet. Heldigvis bor vi i fjellparadiset Tromsø, så omgivelsene burde ha en fremmende effekt på sommerens prestasjon og form. Av denne grunn tror jeg ikke akkurat mangel på motivasjon blir det helt store problemet, heller motsatt. Jeg har en tendens til å løpe på meg overbelastninger, rett og slett fordi jeg får fullstendig overtenning i starten av opptrening mot et mål. Når folk spør meg hva som gir best treningsmotivasjon, så svarer jeg alltid og sette seg et reelt mål. Gjerne et løp eller noe liknende uten at det trenger å være konkurranse. Bedre motivasjonsboost skal du lete lenge etter!

Litt eldre, litt smartere? Jeg håper jo det, og jeg håper at vi løpevenninnene kan holde hverandre litt i skinnet - lære hverandre å holde igjen og høre på kroppen. Planen er å begynne med å løpe rolig nå på vinteren mens vi tøyer, bøyer, gjør yoga og styrker kroppen. Slik skal vi prøve å unngå disse lumske skadene som alltid kommer snikende bakfra.

Med dette lille innlegget vil jeg også gi alle mine medløpere et snilt lite erfaringsbasert tips: 

IKKE FÅ OVERTENNING PÅ VÅRLØPINGA. Dette fører nemlig til at det ikke blir noe særlig løping resten av sesongen. Hold igjen og lytt til muskler, ledd og kropp. Jeg tror vi alle vet dette innerst inne, men kroppen pleier å si ifra i god tid før en skade setter seg og løpet er kjørt. Våren er dessverre høysesong for skader og spesielt beinhinnebetennelse troner høyt på listen.

God vårløping til dere som er så heldige at dere kan løpe på bar asfalt! Til vi andre som fortsatt bor i vinterland; vi må holde oss litt i skinnet og begynne i det små;)

Personlig så driver jeg mest med andre ting for tida:)

- Eira Torsteinsen 

Publicerat: 2019-03-08 18:35 Kommentarer (0)



Kom i gang med nye rutiner!

Heisann og lenge siden sist!

Nå har jeg endelig kommet dit at jeg for første gang siden april, føler at jeg er tilbake i hverdagen! Siden sist gang jeg skrev her, har jeg: hatt russetid og eksamensperiode, kjørt gjennom halve Norge; til og fra Lofoten, vært på familieferie, jobbet hver dag i tre uker, flyttet alene til Tromsø og startet studenttilværelsen. Som de fleste da kanskje skjønner og kan kjenne seg igjen i, er det en helt ny hverdag for meg, på en helt ukjent plass og med et helt nytt studie. Men hva er vel bedre enn å starte med nye, gode rutiner når alt er nytt uansett?

Personlig føler jeg at den beste tiden for å endre på rutiner og på hverdagsmønsteret, er når man starter på nytt med noe. Jeg er sikkert ikke den eneste som er i gang med noe nytt nå etter sommeren, så hvorfor ikke begynne fresht og med nye, gode og sunne rutiner? Jeg begynte på studie for å bli klinisk ernæringsfysiolog for snart 2 uker siden, og jeg trives veldig godt allerede. På denne tiden har jeg kjøpt inn masse godt og sunt til kjøleskapet og kommet inn i gode treningsrutiner. Kanskje kan jeg dele litt av det jeg lærer her etter hvert:)

På den andre siden går det dessverre veldig dårlig med løpingen.. Jeg har vært skadet siden april med en overbelastning i leggen, som bare ikke vil vekk. For meg spiser dette opp ganske mye av treningsmotivasjonen, så det har vært laber innsats fra min side over sommeren. Jeg har på en annen side følt at det løsnet litt i det siste, så jeg har prøvd meg på et par rolige løpeturer i mitt nye nærområde. Det er sikkert mange som kjenner til at Tromsø har litt av hvert å by på når det kommer til natur. Jeg bor rett ved siden av lysløypa på toppen av øya, så uansett hvor jeg er kan jeg se de flotte fjellene rundt meg. Planen er å komme meg opp på fjellet snart for å se Tromsø by fra oven. Her er noen bilder jeg knipset for noen dager siden:

 

Til slutt en liten oppfordring til alle dere som starter på noe nytt eller dere som bare ønsker nye, gode rutiner:

Nå er tiden for å balansere dette inn i kroppen og gjøre det til en del av hverdagsrutinene. Om det du ønsker deg er et par løpeturer i uka, en fast langtur- eller styrkedag eller bare å stå opp tidligere for å trene, så er dette tiden å starte på! Nå er det bare å komme i gang med de nye rutinene, tving deg selv til å fullføre. Det blir lettere etter hvert, og etter et par uker sitter det i kroppen som en del av hverdagsmønsteret. Det er absolutt en fordel når høstmørket melder sin ankomst;)

Her er det heldigvis fortsatt lyst, men det blit spennende å se hva mørketiden gjør med kroppen etter hvert..:

Jeg håper at alle har fått en god start på hverdagen og er klar for å klemme inn noen nye og gode rutiner! Fra nå av vil dere høre fra meg litt oftere igjen:)

- Eira Torsteinsen

 

Publicerat: 2018-08-25 14:52 Kommentarer (0)



Et spesifikt mål kan "booste" vinterløpingen!

Vi vet alle at det å løpe på vinteren er mye mere utfordrende enn sommerløping. I dette innlegget skal jeg dele mine tips og triks til å grave frem vintermotivasjonen, og hvordan man løper best på vinteren.

 

Når solen står senere og senere opp og dagene blir kortere og kortere, kan det like fort hende at det blir mindre og mindre av løpingen også. Dette er jo helt normalt, og det er bra for en hver løper å ta seg en liten sesongpause, litt "offseason". Meeen vi må jo komme i gang med løpinga igjen før eller siden og da er det flere utfordringer som venter. Når man begynner å løpe litt igjen er det to problemer man kan støte på:

  1. Mangel på motivasjon
  2. Vanskelig underlag og temperaturer

Motivasjonsmangel er helt normalt på vinterstid. Det er jo mørkt og det er masete å ta på seg lag på lag med ull, buff, lue, stilongs etc, i motsetning til topp og t-skjorte i sommerhalvåret. I tillegg er det jo mye morsommere å løpe når det er lyst og sol.

I år har jeg virkelig ikke slitt med løpemotivasjonen. Jeg er på vei tilbake etter løpeskade, så da blir jeg helt overgira på løpefronten. Men til alle dere som ikke ser noen ende på mørket: Sett deg et helt spesifikt mål! Jajaja, du har hørt det mange ganger.. Meen det funker jo så bra! Motivasjon er noe man ikke kan styre, og det er vanskelig å vite hva som hjelper for deg. Jeg vil bare si da at det kan være lurt og motiverende å melde seg på et vinterløp. Tenk deg at du ikke jakter på persen, men at du vil kose deg maks! Dette har jeg gjort for første gang i år. Jeg har nemlig meldt meg på Winterrun i Oslo 2. Februar. Winterrun er et løp for alle som trenger en liten vinterboost! Dette er et supermorsomt løp med masse god løpestemning og lite forventninger. Det er ingen løpere som er i sin beste form i januar, og det er vanskelig å "perse" på glatt og snøete underlag. Jeg hadde en venninne som løp dette løpet i fjor, og hun kom til jentekveld etterpå i full fyr og flamme, superfornøyd. Jeg gleder meg masse til å delta, og det har i hvert fall gitt treningen min en liten boost!

 

Nå har vi fikset det viktigste, motivasjonen, så da støter vi muligens på et nytt problem. Å løpe ute på vinteren kan by på utfordringer med tanke på både vær og underlag. Plutselig er det 20 cm nysnø eller speilglatt is. Mitt lille tips her, er å ha en tredemølle tilgjengelig hvor du kan ta kvalitetsøktene. Jeg har kommet meg på treningssenter, slik at jeg kan løpe intervallene mine på mølle her. Da slipper man helt å tenke på feste og kulde, og fokusere fullt ut på teknikk og fart. Utover dette, synes jeg man burde løpe ute for enhver pris. På glattisen er det lurt med piggsko og økt frekvens, mens i vanlig snø er terrengsko vel så bra. Jeg opplever at piggsko er stivere, så jeg løper helst med andre sko når jeg kan. Ellers er det ofte strødd eller helt greit føre, og da anbefaler jeg helt vanlige joggiser. Bruk de løpeskoene du liker mest og løp av hjertens lyst ut i snøen! Det kan by på mange fine opplevelser og det krever viljestyrke å komme seg ut i mørket. Derfor kan du være ekstra fornøyd med deg selv når du kommer inn, og kose deg med en kopp kakao i foran peisen!

Lykke til med vinterløpingen fra meg! 

Publicerat: 2018-01-24 12:23 Kommentarer (0)



MerEira Torsteinsen

Jeg er en løpeglad, positiv 19-åring fra Lommedalen i Bærum. Jeg er tidligere langrennsløper, men har pensjonert meg og senere blitt løpefrelst. Løping har jeg alltid likt, men kanskje ikke elsket før jeg løp min første maraton da jeg ble 18. Jeg studerer nå ernæring i Tromsø mens jeg løper rundt i fjellene rundt meg. På bloggen ønsker jeg å inspirere til treningsglede og hårete løpemål. Instagram: @eiratorsteinsen Strava: Eira Torsteinsen

RSS-flöde

Arkiv



Mest lest





I bloggen

Abelone LyngMer


I sammarbeid med Visit Sweden og Västsverige For straks to uker siden hadde jeg en herlig ... [Läs mer]

Mari WeiderMer


Det er veldig rart med det, den følelsen man har når man plutselig innser at et av årets to store ... [Läs mer]

Anna Tien Nguyen-SkaretMer


| innholder sponsede produkter fra ASICS | Ny og hemmelig fødsel Jeg har tidligere sammenlignet ... [Läs mer]

Følg Runner's World fb_symbol

Påmelding nyhetsbrev

Annonser
Annonser
Annonser