Cecilie Rørvik - Fire tips til minimalisme - Runner's World
Annonse

Cecilie Rørvik

Fire tips til minimalisme

Minimalisme: dette handler om å bli kvitt det som er unødvendig samtidig som man skaper plass og tid for det som virkelige fører til et mer nyttig og morsomt liv. Her er det kvalitet over kvantitet.

En minimalistisk livsstil har kommet tilbake igjen. Jenny Skavlan gir oss tips til å sy om, det er "in" å handle på Fretex osv. Jeg skriver at det har kommet tilbake igjen fordi med igjen mener jeg at våre besteforeldre (forfedre) levde minimalistisk. Snakk med deres besteforeldre om hvordan de møblerte sitt første hjem. Det var muligens en sofa (ingen selvfølge å ha dette i starten!), et bord og en stol. Flere stoler sparte de til, fikk i bryllupsgave osv. De hadde ikke tv, internett, data, telefon osv. Alle disse tidstyvene som skaper stress, tar tiden vår bort fra barna osv. Som dere ser så snakker vi ikke forbrukslån for å ha ALT, sånn at vi kan ha den 50 tommer tvén i stua, en på kjøkkenet og en på soverommet, 2-3 biler, stor dobbel garasje med innredet loft, 300 kvadratmeter hus, hytte med sjøen, ferieturer 2-3 ganger i året, ipad (gjerne flere i samme husstand), iphone (til og med til barna!) osv. Alt dette er bare ting. Det gjør deg dessverre ikke lykkelig i det lange løp. 

Det er mange små skritt du kan ta for å komme nærmere en minimalistisk livsstil. Først, rydd opp hjemme. Rydd for eksempel kontoret, kjøkkenskuffer eller bilen. Start i det små. Bruk mindre tid på å se på tv og sitte på internett. Det er store tidstyver. Det gir deg mer tid til å gjøre ting du elsker sammen med de du elsker.  Gi bort ting du ikke trenger. Du kan for eksempel for å gi bort 10 ting hver uke til en veldedig organisasjon eller venner.

Når du starter med å leve et "simple life" kan det være en god idè å se på ukeplanen din. Ikke bind deg til avtaler du ikke har lyst til. Ikke gå på festen du egentlig ikke har lyst til osv. Det er lov å si nei uten å ha dårlig samvittighet eller gi en feilaktig unnskyldning. Det er lov å si nei fordi man faktisk ikke har lyst. Når du gjør dette skaper du pusterom for deg selv, og livet føles litt enklere (simpler). 

For enda lengre siden var minimalisme en nødvendighet for vår overlevelse som mennesker. Mindre og enklere ting var lett å flytte eller få tilbake hvis de ble ødelagt av andre mennesker, dyr eller naturkatastrofer. 

Har du flyttet de siste årene har du muligens opplevde det samme som meg, nemlig bli overrasket over hvor mange ting du har? Jeg ser ting jeg har samlet opp som burde vært kastet eller gitt bort fordi jeg ikke bruker det. Det opptar plass (energityv), tar tid (rydding) og energi (rot).

Fire tips til et minimalistisk liv:

1. Start med å innse at du allerede har nok! 

Hvis vi skulle skrive ned en liste over hva vi virkelig trenger ville den ikke være lang. Noen ting har vi bare fordi det bare er forventet. Vi foretrekker det alle andre har, men helst vil vi ha enda bedre (mer, større, dyrere mer kraftfull, nyere osv.)

2. Bli kvitt ting du ikke trenger eller ikke bruker!

Det meste av hva du ikke har brukt på 1 år vil du aldri bruke igjen. Hvis du trenger det en gang, kan du alltid låne, leie eller i verste fall kjøpe nytt (og selge tilbake).

3. Slutt å kjøpe nye ting som du egentlig ikke trenger!

En populær minimalistisk tilnærming for å unngå overforbruk er å vente noen uker før du foretar et kjøp. Forskning viser at "ønske" om å handle avtar med tiden, og vi innser at vi ikke egentlig trenger denne tingen lenger, det var bare en impuls.

4. Bruk, organiser og oppretthold det du allerede har, hver dag.

Alt du allerede har bør brukes ofte og mye, helst med glede og tilstedeværelse. Det du har skal også ha sin plass, sitt eget lille hjem. Venn deg til å sette tilbake det du har brukt (lettere sagt enn gjort). Rot skaper stress og ubalanse. Frie flater gjør det enklere å holde rent og det gir oss en følelse av harmoni. Lykke handler ikke om det materielle. Det gjelder om å finne nye veier til det som egentlig gjør oss lykkelige. Ved å følge de minimalistiske prinsipper vil du allerede være et godt stykke på veien. 

Vil du lese mer om minimalisme? Sjekk ut linken under:

http://theminimalistas.com/

Kategorier:
Kom i gang 
2013-03-20 12:31, visad 12002 ggr

Kommentarer (0)

Kommentere


MerCecilie Rørvik

Egen nettside: www.cecilierorvik.no Mitt motto: Lag mat med mening og glede. Start i dag! Aktiv tobarnsmamma som liker å lage mat. Jeg er utdannet pedagog, og jobber som Margit Vea AS kursholder. Jeg holder matkurs i Oslo - omegn. Jeg er en hverdagsmosjonist. Jeg er ikke en ekstrem løper og har heller ingen planer om å bli det. Jeg liker å ta en løpetur for å lufte tanker og få litt egentid i en travel hverdag. Det er ofte dørstokkmila som er verst å komme over. Men når jeg først tråkker over er det fantastisk. Jeg har aldri angret på en løpetur. Det har jeg alltid i bakhodet når det ikke alltid er like lett å komme seg ut. Besøk gjerne min nettside for mer informasjon og oppskrifter.

RSS-flöde

Arkiv



Mest lest





Etiketter



I bloggen

MaratonmammaMer


Det startet med en utfordring i oktober: Løp minst 1,6 km hver dag. Så kom november og de fire ... [Läs mer]

Janicke BråtheMer


I en facebook-gruppe for løpere stilte nylig en løpsarrangør spørsmål om nødvendigheten av ... [Läs mer]

Trude HålandMer


Da Vienna Marathon 2016 så ut til å bli vårt livs løp, startet marerittet. Jeg vet nå hvordan det ... [Läs mer]

Følg Runner's World fb_symbol

Påmelding nyhetsbrev

Annonser
Annonser
Annonser