Bjørg Astrid Johannesen - Runner's World
Annonse

Bjørg Astrid Johannesen

Treningsstatus maratondrømmen januar 2018

Januar er straks over og maratontreningen den første måneden er gjennomført som planlagt. Jeg har en treningsplan som er veldig enkel. Den må være enkel for at jeg skal klare å gjennomføre over tid.

Utgangspunktet er et treningsprogram for maraton laget av Runner's World. Link til programmet. Jeg har gjort noen justeringer for å tilpasse det til min form og hverdager, samt at jeg ønsker forholdvis like treningsuker den første perioden. Det gjør det lettere å planlegge inn i hverdagene, samt enkelt å huske når øktene skal gjennomføres.

Treningsplanen for januar:

Mandag: Intervaller 6-8 x 4 min

Tirsdag: Rolig løpetur 60 min

Onsdag: Hviledag

Torsdag: Rolig løpetur 50 min

Fredag: Veldig rolig jogg 40-45 min eller hviledag

Lørdag: Rolig langtur 1,5-2 timer

Søndag: Hviledag

Målet for januar var å løpe minst 100 km. Jeg kommer til å ende på omtrent 135 km med mange flotte turer. Det er viktig å ikke bli for ivrig. Min utfordring er at hodet og hjertet har lyst til å løpe mye mer enn kroppen er trent for akkurat nå. Høsten inneholdt mindre trening og dårligere form, så jeg må bruke tid på å trene meg opp. Det er en kunst å holde igjen. Vi er nok mange som har gått i den klassiske fellen «too much too soon». Å sette opp en treningsplan og å være tro mot den, er et godt verktøy for å unngå for rask progresjon. Planen trenger på ingen måte å være avansert. På nett finnes veldig mange ferdige treningsprogrammer, og det er enkelt å gjøre små justeringer så det passer spesielt for deg. Jeg har to nøkkeløkter hver uke; intervalløkt og langtur. Utover det legger jeg foreløpig til kun rolige turer. Keep it simple!

Jeg er utdannet fysioterapeut og naturligvis opptatt av en velfungerende kropp. Hver minste lille antydning til noe vondt tas på alvor, og jeg er ikke redd for å legge inn ekstra hviledager når det trengs. Midtveis i januar kjente jeg murring i et kne, og da ble det mindre løping den uken for å la kneet hente seg inn. Det er så viktig å ta slike signaler med en gang. Da er sjansen størst for å unngå skader som kan sette oss ut av løping i flere måneder. Når det gjelder å gjøre forebyggende øvelser er jeg derimot ikke like flink. Her må jeg bare ta meg sammen!

I snitt har jeg løpt 4-5 ganger per uke, men turene har ofte bare vært rundt 5 km. Tanken er kontinuitet og å venne kroppen til hyppige løpeturer, men ikke så lange og harde foreløpig. Det viktigste fokuset har vært å ha lav nok puls på de rolige turene. Det er også en kunst! Jeg blir altfor lett ivrig og har de siste årene hatt en uvane med å løpe for hardt. Det er jo så fristende å sanke kilometer i stedet for å holde pulsen nede. I januar har jeg konsentrert meg om puls i stedet for antall kilometer, og det gir jammen resultater! Den siste langturen føltes lettere enn på veldig lenge og jeg har klart å øke farten på intervallene.

Intervalløkten gjennomføres på tredemølle. Det gjør det enklest for meg å styre fart og puls.  Oppvarming i 15 minutter, så 6-8 x 4 minutters intervaller med 2 min pause i mellom. Økten gir jevn puls og beina får jobbet.

Treningsplanen for februar blir omtrent lik som januar, men jeg skal gi litt mer på intervallene og øke lengden litt på langturen. I tillegg skal jeg på torsdagene legge inn en fartsøkning midtveis for å gradvis venne kroppen til å jobbe med mer intensitet over tid.

Jeg har en foreløpig plan for deltakelse i løp. Forhåpentligvis sniker det seg inn noen til, men jeg er allerede påmeldt:

Oslo Winterrun (3. februar)

Sentrumsløpet (21. april)

Ecotrail 50 km (26. mai)

Birkebeinerløpet (9.juni)

OSLO MARATON (15. september)

Det store målet og drømmen i år er Oslo maraton, men det kommer jo faktisk et løp i mai som er enda lengre. Av en eller annen grunn synes jeg 50 km terrengløp er mindre skummelt enn maraton gateløp. Terrengløp er en annen greie med lavere skuldre og for min del fokus på turopplevelsen. 50 km er fryktelig langt, med det skal være mulig å gjennomføre hvis jeg tar dagen til hjelp. I Ecotrail er det innafor med pauser og mye gåing underveis. Et maraton i Oslos gater føles annerledes, selv om målet også der kun er å fullføre.

Siden jeg skal løpe Ecotrail 50 km i mai, må det inn en god periode med mengde og lengre langturer i mars og april. I slutten av februar blir det en mini-vinterferie på Svenskekysten hvor våren har kommet med bare veier. Fridager gir mulighet for ekstra løping. I påsken skal jeg og mannen på treningscamp til Mallorca en uke. Det vil si, mannen tror han skal på ferie en uke uten barn, men sannheten er altså treningscamp! Jeg har planer om daglige løpeturer, to av de med skikkelig lengde, og han skal være «følgebil» på sykkel. Utover det skal jeg sykle, gjøre øvelser og hvile. Og litt ferie da J

Først ut er altså Winterrun i Oslo på lørdag! Det er fortsatt mulig å etteranmelde seg i sekretariatet på løpsdagen. Bli med!

#drømmenommaraton

Publicerat: 2018-01-29 22:56 Kommentarer (0)



Vinterløping

Det fine med løping er at det kan gjøres hvor som helst, når som helst og året rundt. Det finnes ikke dårlig vær for en løpetur! Jeg løper hele året og de aller fleste øktene er utendørs.

Løpetur i flott norsk vinterlandskap gir turopplevelser av høy kvalitet.

Marka kan benyttes selv med snø på stiene. Litt ekstra motstand gir god trening for løpesteget. Jeg løper på all slags føre. Gode terrengsko er i de fleste tilfeller nok til å få godt feste på snø. Når det er blank is er det tryggest med pigger, men ellers holder jeg en knapp på terrengsko med gode knaster til vinterløping. Jeg har i perioder vært plaget med beinhinnebetennelse i leggene. Mye løping med piggsko på is gjør at mine beinhinner skriker høyt. Da fungerer det bedre med godt dempede terrengsko, litt mindre feste og roligere turer. Rask gange i bakker og å ta seg frem på snøfylte stier er nok for å få pulsen opp. Det viktigste for meg er å komme meg ut på tur.

I vintermånedene legges grunnlaget for løpene som kommer til våren. Nå er treningsplanen preget av mye rolige turer, og de kan fint gjennomføres på vinterføre. Jeg må innrømme at jeg trekker inn på mølla en gang i uken når jeg skal gjennomføre intervalløkten. Det er lettere å styre fart inne om vinteren, og det reduserer risiko for fall for meg som er litt bambi på isen.

I år har vi vært så heldige med vinterværet at det gir mulighet for å bytte ut løpesko med langrennsski i noen av treningsøktene. Jeg er glad i å gå på ski og alternativ trening kommer godt med. Derimot er jeg ikke så glad i å gjøre styrkeøvelser. Det er jo så lurt, men jeg synes bare ikke at det er gøy. Er det flere som har det slik? Jeg hadde et nyttårsforsett om å komme i gang med noen faste øvelser, men det forsettet ble brutt allerede første uken. Både rygg og hofter ber om å bli sterkere, men hodet er ikke helt med på tanken. Her må jeg bare ta meg sammen, finne frem til noen få enkle øvelser og sette de inn i planen. Der er så lett å tenke at jeg løper først, så ser jeg hva jeg rekker etterpå.....

Nå er jeg i gang med forberedelsene til årets første løp. Heldigvis finnes det noen muligheter for å vekke konkurransemodus også om vinteren. Lørdag 3. februar arrangeres Winterrun 2018 i Oslo. Der kan du velge om du vil løpe 5 km eller 10 km. Løpet går i Oslo sentrum når vintermørket senker seg på ettermiddagen. Det loves løpefest og lysshow.  Jeg legger løpet inn i planen som ukens langtur og har ingen mål om å løpe fortest mulig akkurat nå. Det viktigste blir opplevelsen, møte andre løpeglade og kjenne på den gode følelsen av å ta på seg startnummer. Det er noe med den startnummerfølelsen altså!

Jeg stiller til start på 10 km! Er det noen som har lyst til å løpe sammen med meg?

Link til påmelding i Oslo:

https://winterrun.com/

Bli med!

#runhappy #winterrun

Publicerat: 2018-01-24 23:26 Kommentarer (0)



Hverdagsløping, glede og maratondrømmen

Jeg har alltid vært glad i å være ute! Å komme seg ut på tur, til fots eller på ski, har vært en del av oppveksten. I det voksne arbeidsliv med hverdager, barn og forpliktelser, har løping blitt løsningen på å komme seg jevnlig ut på tur. Jeg elsker hverdager, de er de fineste! Hverdagene kan riktignok være hektiske, travle og utfordrende. Hverdagsløping handler om å løpe når jeg kan og har lyst, og om å prioritere det som er viktig for meg og gleden det gir.

Motivasjonen for å komme seg ut på alle løpeturene er først om fremst opplevelsene:

Jeg liker meg aller best ute på tur. Det er opplevelsene som er den grunnleggende motivasjonen, ikke tider og rekorder. Løpingen gir meg energien og mestringsfølelsen jeg har behov for. Det har etter hvert også blitt motiverende å se hvor mye jeg kan klare. Det er alltid så mye mer enn jeg tror! Den oppdagelsen har betydd mye.

Jeg løp min første 10 km høsten 2011 på et relativt tynt treningsgrunnlag. 10 kilometer føltes langt, men opplevelsen av å delta i løp var fantastisk. Stemningen og energien med startnummer på brystet er vanedannende. Året etter var veien kort til halvmaraton. Regelmessig løping gir rask fremgang, og halvmaraton er en overkommelig utfordring. Siden har det blitt mange 10K og flere halvmaraton. Jeg har lenge hatt lyst til å prøve meg på de lengre distansene, men frykten for å ikke mestre har holdt meg tilbake. I 2016 sendte jeg en sms til en god venninne med spørsmål om vi skulle utfordre oss selv til å løpe Ecotrail 45 km. Hun svarte med å melde seg på! Av en eller annen grunn virket det mindre skummelt enn å løpe et vanlig maraton. Ecotrail er fantastisk og turopplevelse på aller beste vis. Det ble en tøff utfordring, 45 km er langt, men det var mulig. Jeg kom meg i mål og flyttet et hav av grenser underveis.


Drømmen om maraton slipper ikke taket. I år har jeg bestemt meg for å prøve! Jeg tror at det skal være mulig for meg å trene meg opp til å gjennomføre et maraton, selv om jeg ikke er en superløper som konkurrerer i øvre delen av resultatlistene. Jeg løper ikke fort, men jeg har evnen til å ikke gi meg. Det håper jeg skal være nok til å realisere maratondrømmen i Oslo Maraton i september.
Hjemme henger 6 halvmaraton medaljer. Jeg har ingen hvor det står «Maraton» og det må jeg bare ha!

Følg med på veien med hverdagsløping og maratontrening! Man trenger hverken å være toppidrettsutøver eller proff-mosjonist for å sette seg store mål. Jeg tror at alle kan løpe langt, det gjelder bare å bestemme seg for det. Drømmer er til for å oppfylles, men det krever en god dose disiplin på veien!
#runhappy #liveterbestute #drømmenommaraton

Publicerat: 2018-01-20 13:59 Kommentarer (0)



MerBjørg Astrid Johannesen

Hverdagsløping, glede, mål og mestring! Jeg er 36 år, gift og mor til to, og leder i kommunehelsetjenesten. Hverdagene er hektiske, men også de fineste. Løping gir meg den energien og mestringen jeg har behov for. Jeg er stolt representant for baktroppen og liker meg best i de lange løpene. Jeg vil skrive om løping i hverdagen, maratontrening og fine turer. Jeg ønsker å dele gleden og opplevelsene ved løping. Håper at det kan inspirere! Følg meg gjerne også på instagram: bjorgastrid. Snapchat: bjorgastrid.

RSS-flöde

Arkiv






Etiketter



I bloggen

Thea Foss BækkevoldMer

I mitt aller første blogginnlegg på Runner's World tenker jeg at en presentasjon er på sin plass: ... [Läs mer]

Askild Vatnbakk LarsenMer

Løping er ikke bra for knærne! Enig? Vi har fått høre denne påstanden mange ganger, og som regel ... [Läs mer]

Bjørg Astrid JohannesenMer

Etter mitt forrige innlegg om kjærligheten for de lange løpene og baktroppen har jeg fått mange ... [Läs mer]

Følg Runner's World fb_symbol

Påmelding nyhetsbrev

Annonser
Annonser
Annonser