Anna Tien Nguyen-Skaret - Sesongplan - Runner's World
Annonse

Anna Tien Nguyen-Skaret

Sesongplan

«Å trene uten mål er som å kjøre bil uten stoppested»

img_3509-1

Å bruke penger på drivstoff og bruke krefter på å sitte bak rattet i mange timer uten å vite hvor man skal høres meningsløst ut.

Jeg har snakket med flere som sier at de trener for å trene og ikke har noen spesielle mål. Hvordan kan man trene uten å ha et eneste mål?

I de fleste tilfellene her i livet, består hverdagen av et eller flere mål. Det kan enten være mål som du har planlagt selv, og det kan være mål som andre har planlagt for deg. Å trene er som å dra på jobb. Du har en plan for dagen, og du vil gjennomføre planen før du går for dagen. Det kan virke meningsløst og tomt hvis man ikke har noen mål å jobbe etter. Som eiendomsforvalter ønsker jeg å ha oversikt og kontroll over mine eiendommer til enhver tid. For å kunne være det må jeg ha tett oppfølging på leietakerne mine, tett samarbeid med leverandørene og tett dialog med kollegene mine. Å føle at vi mestrer arbeidsoppgavene i hverdagen og takler utfordringene som dukker opp underveis gjør at vi presterer enda mer og er villig til å gi litt ekstra i arbeidet vårt.

Det samme gjelder med løping. Hovedmålet mitt er å fortsette å elske løping til jeg blir steingammel (og det er sinnsykt lenge til). Dette innebærer ikke bare å komme meg ut for å løpe, men å ha mange delmål. Det kan for eksempel være å løpe 2 km lengre enn forrige uke uten å være andpusten er et mål, å løpe 5 km under 30 min er et mål, å løpe 2 sekunder raskere i den forbanna motbakken om to uker er et mål osv. Målene trenger nødvendigvis ikke være høye, men de bør være konkrete, klare og tydelige.

Uten mål, vil vi for eksempel ikke klare å motivere oss selv til å gjennomføre en planlagt treningsøkt. Man blir fort sittende på sofaen og tenker "hvorfor skal jeg ut?", "hva er hensikten med å slite seg ut en halvtime?". Måloppnåelse er svært viktig med tanke på både suksess og mestringsfølelse. Klare og tydelige mål, gir oss et klarere bilde på hva vi ønsker å oppnå og det gjør også oss mer i stand til på presse oss selv enda mer for å oppnå nettopp dette.

Å delta i et løp, er et flott og konkret mål. Første løpet mitt var halvmaraton i København og jeg tenkte  "ja, jeg skal bare gjennomføre og nyte stemningen og nyte å ha startnummeret på brystet for aller første gang". Så meldte jeg på nytt løp en måned etterpå. Halvmaraton på Lørenskog. Målet var å perse, og det gjorde jeg med hele 18minutter! Lever fremdeles på lykkerusen. Man løper ikke et løp bare for moro skyld. Da hadde all den hardtreningen i forkant vært veldig bortkasta. Den siste tiden har jeg trent ca 6 dager i uken, det betyr at mitt neste løp som er Fredrikstad halvmaraton skal jeg perse! Det er målet - det er det jeg sikter mot og det er det jeg skal klare!

(teksten forsetter under bildet)
Mitt første løp i København. Jubelrop 10 meter før målstreken - For en opplevelse!

Det er flere som er nysgjerrig på målene mine i år. Listen er lang og det gjør at jeg bare blir mer gira og motivert til å trene enda hardere. Flere av løpene skal jeg delta sammen med Team Runnes World Challenge (RWC).

Her er oversikt over de påmeldte løpene mine for 2017: 

  • WinterRun 10 km - Oslo 4.februar (RWC = Runner's World Challenge)
  • Fredrikstad Halvmaraton 21,1 km - Fredrikstad 2.april
  • Råskinnet 8 km  - Sognsvann 6.mai (RWC)
  • 800 meter - Bislett 11.mai (RWC)
  • Eco Trail Oslo 45 km (terreng) - Oslo 20.mai
  • Farris Ultra Halvmaraton 21,1 km - Larvik 11.juni
  • Sommernattsløpet 5 km - Oslo 17.juni
  • Romeriksåsen på langs 50 km (terreng) - 24.juni
  • Kongsvinger halvmaraton 21,1 km - Kongsvinger 5.august
  • Drammen Halvmaraton 21,1 km - Drammen 3.september (RWC)
  • Kollen Opp - Holmenkollen 9.September (RWC)
  • Gøteborg Marathon halvmaraton 21,1 km - 14.oktober
  • Hytteplanmila 10 km - Røyse 21.oktober
  • Silva Night Run 8 km- Sognsvann 10.November (RWC)
  • Valencia Marathon 42,2 km - 19.november (Årets hovedløpet)

Kanskje vi sees på et eller flere løp?

-Anna

Kategorier:
Kom i gang Løp Trening 
2017-03-26 18:01, visad 8357 ggr

Kommentarer (0)

Kommentere


MerLøpeoldemor - Anna Tien Nguyen-Skaret

ASICS FrontRunner Norge. Medlem i Romerike Ultraløperklubb og SkiLøperne. Livlig asiat på 40 år, godt gift og har en datter på 8 år. Jobber med eiendomsforvaltning i Oslo sentrum. Målet med denne bloggen er å inspirere, engasjere og motivere leserne til å komme seg ut av sofaen, holde kontinuitet i løpingen, OG å spre masse løpeglede. Instagram, Twitter, Facebook, Strava: @lopeoldemor Egen blogg: www.lopeoldemor.com

RSS-flöde

Arkiv



Mest lest





Etiketter



I bloggen

Marthe K MyhreMer


Mange snakker om det å være et talent og god allerede som ung. Andre beskrives som et ... [Läs mer]

Bjørg Astrid JohannesenMer

Ecotrail 2019 er over og 50 kilometer er gjennomført. Jeg sitter igjen med så mange fine ... [Läs mer]

Maria SørbøMer

Hver sommer arrangeres det et løp her i nærheten av hytta vår. Egebergløpet. I år ble det arrangert ... [Läs mer]

Følg Runner's World fb_symbol

Påmelding nyhetsbrev

Annonser
Annonser
Annonser