Anna Tien Nguyen-Skaret - Løpeprogram, min lille hemmelighet… - Runner's World
Annonse

Anna Tien Nguyen-Skaret

Løpeprogram, min lille hemmelighet…

Photo: SCC EVENTS/Jiro Mochizuki (https://runningmagazine.ca)

Jeg leste treningsprogrammet til verdens beste maratonløper Eliud Kipchoges for noen måneder tilbake på runnersworld.no. Det første som slo meg var, «hvorfor gjør ikke alle det samme?», «Hvorfor er det så mange som holder treningsprogrammet sitt hemmelig?».Didrik Hermansen i mål som førstemann. Photo: iRunFar/Bryon Powell

For noen dager siden leste jeg en artikkel om Didrik Hermansen (løpecoachen min) i den siste utgaven av Runner’s World bladet. Der stod det flere sider om Didrik og hvordan treningsukene hans så ut. Under får dere en liten smakebit av treningshverdagen til en av verdens beste ultratrail løpere. Jeg legger ikke skjul på at jeg er veldig stolt av å ha Didrik som coach. Ikke fordi han har vunnet mange internasjonale løp, men han som person, jordnær, målrettet og ikke minst er han flink til å motivere meg på en profesjonell måte.

Det er ganske fascinerende å se hvordan andre trener. Både eliteutøvere og mosjonister. For meg blir det en slags inspirasjonskilde og motivasjonskilde som får meg til å tenke «hvis hun/han klarer det så klarer jeg også».  Det er dermed ikke sagt at jeg tror at jeg blir like god eller like rask som verdens beste maratonløper eller at jeg kommer til å slå Didrik på Ecotrail 80k hvis jeg følger treningsprogrammet hans, men ved å se hvordan andre trener, det gjør at jeg får trua på meg selv, trua på at jeg på eller annet tidspunkt kommer til å oppnå mine langsiktige mål.

Når man googler «løpeprogram» finnes det utallige løpeprogrammer der ute, og det har aldri vært mer tilgjengelig informasjon om trening enn nå. Det har blitt mange, kanskje for mange veier til samme rom. Er du ny, er det å følge et løpeprogram en trygg start på reisen. Men velg rett, velg noe som passer din personlighet, din livsstil og dine mål. De fleste er veldig generelle. Et eksempel er «løpeprogram Maraton under 4 timer». Da skal du løpe et visst antall timer eller antall km i uken. Jeg sier ikke at det er feil, men det kan være litt misvisende da det ikke er tilpasset formen din og treningsgrunnlaget ditt. Faren her, spesielt for nybegynnere er at vi lett kan å gå på en smell og få belastningsskader. Nå snakker jeg om mine erfaringer. Første joggeåret mitt ble jeg skadet flere ganger, nettopp fordi jeg var for ivrig og ikke visste hva jeg gikk til eller hva som egentlig var målene mine. Igjen er mål en viktig del av treningen. Som sagt trenger du ikke å ha høye mål, lave men oppnåelige mål er bra nok, det gjør at du lettere kan finne veien mot målene dine. På samme måte som middag. Vet du hva du skal lage til middag, er det enklere å handle inn ingrediensene enn å bare gå rundt i butikken og finne på noe der og da. Jeg ender alltid opp med masse annet dritt når jeg ikke har planene klare. Jeg bruker mer tid og mer penger til unødvendige ting som kroppen min ikke har godt av.

Et treningsprogram er som løpesko. Det finnes utrolige mange å velge mellom, men du må velge de parene som passer best for deg og dine føtter. Løpesko som JEG er superfornøyd med, betyr ikke at de er like bra for andre sine føtter. Et program kan funker superbra for noen men likevel dårlig for andre. Du må finne ut og kombinere det som samsvarer med dine mål og ikke minst ditt treningsgrunnlag. Så til de som lurer på hvorfor jeg har løpecoach, det er fordi jeg trenger hjelp til å komme nærmere målene mine uten å bli skadet, uten å bli lei, uten å miste motivasjonen. Med coach får jeg en helt annen holdning og motivasjon til trening. Det er vanskeligere å «skulke», samtidig er det veldig hyggelig med skryt fra noen som virkelig har peiling. Det gir økt motivasjon!

Jeg har tidligere nevnt at jeg ikke holder treningen min hemmelig, nettopp fordi jeg liker å dele mine erfaringer med andre. Jeg liker at andre skal oppleve suksess og fremgang i treningen på samme måte som jeg har opplevd. For løping er mye mer enn bare å vinne, men det handler om å dele oppturer og nedturer med likesinnede. Det ikke en konkurranse oss i mellom, men konkurranse med meg selv, min kropp, mitt hode, mine bein, og ikke minst handler det om å opprettholde løpeglede og motivasjon i lang lang tid fremover.

Har du lyst til å se hvordan jeg trener er du hjertelig velkommen til å følge meg på Strava HER. Der legger jeg ut programmet mitt dag for dag med detaljerte beskrivelser.

Så, hva er egentlig målet mitt? Jeg har to hovedmål i år. Et mål om sub 4:20 på maraton og sub 2:00 på halvmaraton. Men før den tid skal jeg stå ved startstreken sammen med Didrik Hermansen på Ecotrail 80 km den 26.mai.

Har du samme mål som meg, kan du fint følge programmet mitt, men pliz ikke kast tomater eller råtne egg på meg hvis du ikke oppnår målene dine, haha…

//Anna

img_0967


2018-04-26 14:04, visad 3912 ggr

Kommentarer (0)

Kommentere


MerLøpeoldemor - Anna Tien Nguyen-Skaret

Ambassadør for: Mizuno Norge AS, Rosa Sløyfe-løpet og Bedriftsidretten i Akershus. Medlem i Romerike Ultraløperklubb og SkiLøperne. Livlig asiat på 40 år, godt gift og har en datter på 7 år. Jobber med eiendomsforvaltning i Oslo sentrum. Målet med denne bloggen er å inspirere, engasjere og motivere leserne til å komme seg ut av sofaen, holde kontinuitet i løpingen, OG å spre masse løpeglede. Instagram, Twitter, Facebook, Strava: @lopeoldemor Egen blogg: www.lopeoldemor.com

RSS-flöde

Arkiv



Mest lest





Etiketter



I bloggen

Elisabeth BorgersenMer


I midten av november skulle jeg ha løpt sesongens siste løp. The North Face 50 mile i San ... [Läs mer]

Hege IsaksenMer

Hallo løpefolk 😊 Da har jeg løpt på Scott sine sko (Supertrac RC) i litt over en uke, og ... [Läs mer]

Marthe K MyhreMer


Det har blitt desember og 2018 har hittil vært et litt trøblete år. Både treningsmessig og ting ... [Läs mer]

Følg Runner's World fb_symbol

Påmelding nyhetsbrev

Annonser
Annonser
Annonser