Anna Tien Nguyen-Skaret - Runner's World
Annonse

Anna Tien Nguyen-Skaret

Målsetting

En realistisk målsetting gir mestringsfølelse, og mestringsfølelse er nøkkelen til økt motivasjon.

img_2245

Å løpe 5 km på 23:10, pers med over 2 minutter, kan jeg påstå at det ikke kunne blitt en bedre start på påskeferien!

Som nybegynner vil jeg si at målsetting er viktig for å opprettholde motivasjonen. Det finnes flere måter å finne motivasjonen på. Hva som fungerer er forskjellig fra person til person. 

Jeg har i løpet av et år lært at å ha en realistisk målsetting gir mestringsfølelse, og mestringsfølelse er nøkkelen til økt motivasjon.

De aller fleste vet at motivasjonen er drivkraften som får oss til å utføre bestemte handlinger og aktiviteter. Det viktigste for meg er at jeg synes det jeg holder på med er gøy og lystbetont. Samtidig er det også viktig å sette seg realistiske mål som er oppnåelige.

Hvilke mål du setter deg er avhengig av hvilken form du er i og hva du ønsker å oppnå. Det kan være et mål om å løpe totalt to timer i uken, et mål om å løpe 10 km i uken, et mål om å delta og fullføre et løp og utallige andre alternativer.

Søndag 2. april løp jeg årets første halvmaraton løp i Fredrikstad. Målet var å perse og jeg klarte å oppnå målet mitt. Kom i mål med krampe i leggene og tærne, men for en fantastisk deilig følelse! La meg likevel presisere at jeg ikke går "all in" i alle løp. Jeg har et par løp i år som jeg er villig til å gi alt fra start til mål, men også noen løp hvor jeg har som mål om å fullføre uten å skade meg underveis. Målet mitt i år er å stryke beina mine, venne dem til å takle ultra distanser (mer om dette kommer i et senere innlegg) og å bli flinkere til å løpe med hodet - overse alle negative tanker som måtte dukke opp under et løp eller en hard treningsøkt. Jeg skal løpe totalt 15 løp i år (kan fort bli flere), hvis jeg skal gi alt hver gang, vil meste parten av tiden min gå til restitusjon. Å delta i løp er spennende og morsomt, men det viktigste og morsomste er all den treningen jeg gjør i forkant. All den gleden jeg får etter hver treningsøkt.

(Teksten fortsetter under bildet)

Fredrikstadløpet - målet var å perse, og jeg klarte å perse med 5 min!

Å være en del av Team Runners World Challenge innebærer at jeg må ha klare mål. (les også Sesongplan eller Team_Runnerswolrdchallenge) Jeg har blant annet som mål å bli sterkere i motbakker, løpe minst to økter i terrenget hver måned, å ha ca to intervalløkter og èn langtur (dvs lengre enn 15 km) i uken.

Mitt neste løp sammen med RWC er Råskinnet. Jeg har tidligere nevnt at jeg gruer meg til dette løpet fordi det er virkelig langt utenfor min komfortsone. Frykten for å bli skadet er stor. Det vil gi negative konsekvenser for kvaliteten på treningen min. Samtidig kan jeg ikke la slike tanker begrense meg. Som alt annet, vil man bli en god syklist må man sykle mye, vil man bli en god svømmer må man svømme mye, vil man bli en god løper må man løpe mye osv. Skal jeg bli sterkere i de områdene jeg føler meg svak, må jeg tørre å møte de. Vi blir sterkere for hver gang vi mestrer motgang. For å takle motgang må vi tørre å gjøre det, tørre å møte det. Det er derfor jeg takket ja til å være med på Team Runner's World Challange. Jeg må være tøffere, komme meg ut av komfortsonen og tørre å delta i noe jeg synes er skummelt. For den som intet våger, intet vinner. Eller er det bare fjørtiårskrisen som har tatt overhånd?

Mitt tips er å sette deg oppnåelige delmål og ha et langsiktig perspektiv på de mest ambisiøse målene. I tillegg bør du loggføre både treningsøkter og konkurranser. Det gjør at du automatisk får delmål å strekke deg etter. Personlig er jeg glad i Strava. Jeg bruker appen som min treningsdagbok. Jeg bruker også appen til å la meg inspirere av andre. Er du litt nysgjerrig på hvordan jeg trener? Ta gjerne en titt på profilen min. Link: https://www.strava.com/athletes/lopeoldemor 

Løpeoldemors metafor: Målsetting i løping er som å spille bowling. Det er sosialt og det er gøy, men det er også litt kult å se hvor man havner på resultatlisten, sant?

Vil avslutte innlegget med å fortelle at jeg har blitt ambassadør for lopeskjort.no. Det passer perfekt for en jåledukke som meg! Så stolt og glad at jeg synes kvikklunsj smaker like digg med papir på! Haha:)

GOD PÅSKE ALLE SAMMEN! 

PS. Spis masse kvikklunsj - det skal jeg!

Kvikklunsj og mariusgenser - Intergrering på høyt nivå!

-Anna

Publicerat: 2017-04-12 22:42 Kommentarer (0)



Sesongplan

«Å trene uten mål er som å kjøre bil uten stoppested»

img_3509-1

Å bruke penger på drivstoff og bruke krefter på å sitte bak rattet i mange timer uten å vite hvor man skal høres meningsløst ut.

Jeg har snakket med flere som sier at de trener for å trene og ikke har noen spesielle mål. Hvordan kan man trene uten å ha et eneste mål?

I de fleste tilfellene her i livet, består hverdagen av et eller flere mål. Det kan enten være mål som du har planlagt selv, og det kan være mål som andre har planlagt for deg. Å trene er som å dra på jobb. Du har en plan for dagen, og du vil gjennomføre planen før du går for dagen. Det kan virke meningsløst og tomt hvis man ikke har noen mål å jobbe etter. Som eiendomsforvalter ønsker jeg å ha oversikt og kontroll over mine eiendommer til enhver tid. For å kunne være det må jeg ha tett oppfølging på leietakerne mine, tett samarbeid med leverandørene og tett dialog med kollegene mine. Å føle at vi mestrer arbeidsoppgavene i hverdagen og takler utfordringene som dukker opp underveis gjør at vi presterer enda mer og er villig til å gi litt ekstra i arbeidet vårt.

Det samme gjelder med løping. Hovedmålet mitt er å fortsette å elske løping til jeg blir steingammel (og det er sinnsykt lenge til). Dette innebærer ikke bare å komme meg ut for å løpe, men å ha mange delmål. Det kan for eksempel være å løpe 2 km lengre enn forrige uke uten å være andpusten er et mål, å løpe 5 km under 30 min er et mål, å løpe 2 sekunder raskere i den forbanna motbakken om to uker er et mål osv. Målene trenger nødvendigvis ikke være høye, men de bør være konkrete, klare og tydelige.

Uten mål, vil vi for eksempel ikke klare å motivere oss selv til å gjennomføre en planlagt treningsøkt. Man blir fort sittende på sofaen og tenker "hvorfor skal jeg ut?", "hva er hensikten med å slite seg ut en halvtime?". Måloppnåelse er svært viktig med tanke på både suksess og mestringsfølelse. Klare og tydelige mål, gir oss et klarere bilde på hva vi ønsker å oppnå og det gjør også oss mer i stand til på presse oss selv enda mer for å oppnå nettopp dette.

Å delta i et løp, er et flott og konkret mål. Første løpet mitt var halvmaraton i København og jeg tenkte  "ja, jeg skal bare gjennomføre og nyte stemningen og nyte å ha startnummeret på brystet for aller første gang". Så meldte jeg på nytt løp en måned etterpå. Halvmaraton på Lørenskog. Målet var å perse, og det gjorde jeg med hele 18minutter! Lever fremdeles på lykkerusen. Man løper ikke et løp bare for moro skyld. Da hadde all den hardtreningen i forkant vært veldig bortkasta. Den siste tiden har jeg trent ca 6 dager i uken, det betyr at mitt neste løp som er Fredrikstad halvmaraton skal jeg perse! Det er målet - det er det jeg sikter mot og det er det jeg skal klare!

(teksten forsetter under bildet)
Mitt første løp i København. Jubelrop 10 meter før målstreken - For en opplevelse!

Det er flere som er nysgjerrig på målene mine i år. Listen er lang og det gjør at jeg bare blir mer gira og motivert til å trene enda hardere. Flere av løpene skal jeg delta sammen med Team Runnes World Challenge (RWC).

Her er oversikt over de påmeldte løpene mine for 2017: 

  • WinterRun 10 km - Oslo 4.februar (RWC = Runner's World Challenge)
  • Fredrikstad Halvmaraton 21,1 km - Fredrikstad 2.april
  • Råskinnet 8 km  - Sognsvann 6.mai (RWC)
  • 800 meter - Bislett 11.mai (RWC)
  • Eco Trail Oslo 45 km (terreng) - Oslo 20.mai
  • Farris Ultra Halvmaraton 21,1 km - Larvik 11.juni
  • Sommernattsløpet 5 km - Oslo 17.juni
  • Romeriksåsen på langs 50 km (terreng) - 24.juni
  • Kongsvinger halvmaraton 21,1 km - Kongsvinger 5.august
  • Drammen Halvmaraton 21,1 km - Drammen 3.september (RWC)
  • Kollen Opp - Holmenkollen 9.September (RWC)
  • Gøteborg Marathon halvmaraton 21,1 km - 14.oktober
  • Hytteplanmila 10 km - Røyse 21.oktober
  • Silva Night Run 8 km- Sognsvann 10.November (RWC)
  • Valencia Marathon 42,2 km - 19.november (Årets hovedløpet)

Kanskje vi sees på et eller flere løp?

-Anna

Publicerat: 2017-03-26 18:01 Kommentarer (0)



Team Runner´s World Challenge 2017

Jeg har aldri vunnet noe stort i livet mitt, det meste har vært 50kr i Vikinglotto eller en vinflaske i vinlotteri. Det å bli valgt ut og få være med på treningsopplegget med Runner´s World sine spreke og flinke folk, er utrolig stort og ærefullt. 

 

I løpet av 2017 vil jeg delta i 7 forskjellige løp. 

WinterRun - 4.februar, 10 km gateløp Oslo sentrum

Råskinnet - 6.mai, 8 km terrengløp Sognsvann

800 meter - 11.mai, Bislett stadion

Sommernattsløpet - 17.juni, 5km gateløp Oslo sentrum

Drammen halvmaraton - 3.september, 21,1 km byløp Drammen

Kollen Opp - 9.september, 700 trappetrinn Holmenkollen

Silva Night Run - 10.november, 8 km terrengløp med hodelykt Sognsvann

 

Første løpet Winter Run, ble gjennomført i forrige uke sammen med over 1000 deltagere. Det var kaldt, det var mørkt men det var god stemning. Det beste med et løp er stemningen både før, under og etter løpet. Noen er nervøse og spente, mens andre er avslappa. Noen har satt mål som de ønsker å oppnå, mens andre deltar for å være sosiale og ta det som en treningsøkt. Det vi alle har tilfelles er å ha det gøy, sammen med likesinnede, sammen med folk som elsker løping. 

 

Å være med på så mange forskjellige løp løpet av et år betyr at jeg må være enda mer bevisst på treningen fremover. Jeg har ikke som mål om å vinne noen av løpene, ikke i år, men kanskje en eller annen gang i fremtiden? Målet mitt er å få mer glede, mer ut av treningsøktene mine, og å bli en mer allsidig løper. Jeg har alltid sagt at kroppen min er ikke skapt for fart, kun lange rolige turer, men etter halvannet år med trening, begynner jeg å kjenne litt fart i beina mine. Og det er så fantastisk gøy! Jeg har lært at målrettet trening gir fremgang, og fremgang er nøkkelen til motivasjon. 

 

Jeg har løpt 5 km, 10 km, og halvmaraton før, så utfordringene mine i RWC er de andre løpene. Jeg husker at jeg i starten var veldig skeptisk til å komme meg ut de dagene det regnet ute. Ikke fordi jeg var redd for regnet eller å bli våt (eller jo, litt da - har jo aldri vært i nærheten av å være friluftsmenneske), men jeg var faktisk redd for at skoene mine skulle bli skitne. Og nå skal jeg liksom delta i Råskinnet? Løpe gjennom de tøffeste myrene i Nordmarka? "Herregud" sa jeg da jeg leste om løpet, samtidig tenkte jeg at dette er en gylden mulighet for meg å teste ut mine grenser og bli enda flinkere til å presse meg selv både på trening og under et løp. 

 

Jeg får ikke sagt det nok ganger, men jeg gleder meg utrolig mye til fortsettelsen! Og jeg håper du vil følge meg og støtte meg i drømmen min mot et nytt og spennende eventyr. 

Publicerat: 2017-03-21 12:44 Kommentarer (0)



33 träffar Sida: Första Föreg. 1 2 3 4 

MerLøpeoldemor - Anna Tien Nguyen-Skaret

ASICS FrontRunner Norge. Medlem i Romerike Ultraløperklubb og SkiLøperne. Livlig asiat på 40 år, godt gift og har en datter på 8 år. Jobber med eiendomsforvaltning i Oslo sentrum. Målet med denne bloggen er å inspirere, engasjere og motivere leserne til å komme seg ut av sofaen, holde kontinuitet i løpingen, OG å spre masse løpeglede. Instagram, Twitter, Facebook, Strava: @lopeoldemor Egen blogg: www.lopeoldemor.com

RSS-flöde

Arkiv



Mest lest

  1. Min første date




Etiketter



I bloggen

Maria SørbøMer

Hva er det sikreste tegnet på at høsten har kommet til Oslo? Oslo Maraton. Det er litt lettere å gi ... [Läs mer]

Elisabeth BorgersenMer


På plass på Madeira og klar til å legge inn en siste innsats i treningen før årets første store ... [Läs mer]

Bulken og BettanMer

Nå vet ikke gutta helt hvor langt de har kommet i treningen sin. Sjekk ut episoden for uke ... [Läs mer]

Følg Runner's World fb_symbol

Påmelding nyhetsbrev

Annonser
Annonser
Annonser