Anna Tien Nguyen-Skaret - Runner's World
Annonse

Anna Tien Nguyen-Skaret

Råskinnet - Terrengløp som går fra helvete til himmelen!


Det viktigste er ikke å vinne, men å tape med stil! 

I fjor var jeg en av de heldige som ble valgt ut til å være med i Team Runner’s World Challenge 2017. Opplegget gikk ut på at jeg fikk startnummer til 7 løp, deltagelse på 5 treningssamlinger, personlig veiledning og årsabonnement på magasinet Runner’s World. 7 forskjellige løp, alt fra 5 km paddeflat løype til 9 km terrengløp i gjørme og under vann. Denne pakken hadde en verdi på nesten 10.000,-.

For en som var (fortsatt er) uerfaren som meg var dette et program som bydde på mye utfordringer, men også allsidighet i løpingen. Jeg fikk et helt annet perspektiv på løping og hva det betydde for meg. Jeg fikk muligheten til å finne ut hva jeg likte best innen løping. Muligheten til å sette meg mål for så å oppnå de etterpå. Muligheten til å møte utfordringer og overvinne frykt. Muligheten til å presse kroppen min mer enn jeg trodde jeg kunne. Muligheten til å kjenne på det å lykkes i noe. Og ikke minst muligheten til å bli kjent med så mange flotte mennesker.

Løpene var tunge og morsommere på hver sin måte. Det jeg kan love dere er at dere kommer ikke i mål uten at dere enten må spy eller ligge å dø i noen sekunder etterpå! Høres grusomt ut, men tenk følelsen av å gi alt du kan og fullføre et løp uavhengig av tid og fart, det gir en enormt mestringsfølelse.

Hvert eneste løp ga meg en mestringsfølelse som bygget opp tilliten min på en utrolig god måte. Å ha trua på deg selv, mener jeg er grunnmuren når det gjelder løping. Gjennom dette treningsprogrammet med Runner’s World har jeg lært ekstremt mye. En løper er ikke bare en løper, men det finnes utallige ulike løpere der ute. Det jeg har funnet ut etter så mange forskjellige løp er at jeg elsker asfalt både på korte og lange turer, men skulle ønske at jeg også likte å løpe i terreng for det styrker beina på en helt annen måte, pluss at det er skadeforebyggende. Det må jeg gjøre noe med når våren kommer! 

Råskinnet 2017

Før løpet:

Etter løpet:

 

Råskinnet var det løpet som jeg husker best av de 7. Nettopp fordi jeg var sur, sint, glad, lykkelig, jeg var gjennom hele følelsesregisteret. Jeg visste ikke hva jeg gikk til, eneste jeg visste var jeg skulle løpe i terreng med «litt» gjørme. Da dagen kom, jeg stod ved startområdet, kjente på den høye pulsen og den herlige stemningen, og i det løpet startet og jeg hadde bare løp 2 km, hadde jeg lyst til å bryte, for jeg så flere som satt fast i gjørmen og mistet skoene sine i vannet. SHIT! FAEN! HELVETE! Skrek jeg flere ganger i løpet av 9 km. Jeg løp (les: krøp) gjennom myr og gjørme, jeg "badet" i skittent vann, jeg krabbet opp i bratte motbakker og aket ned i nedoverbakker. Heldigvis fikk jeg god støtte og hjelp fra de andre deltagerne, ellers hadde jeg aldri klart å komme meg i mål. Fantastiske herlige folk!

Å fullføre et slikt løp krever mye styrke. Både fysisk og mental styrke. Det er helt normalt at negative tanker dukker opp når du har det tøft, men tenk deg hvorfor du har meldt deg på. Hva er målet ditt? Uansett målsetting er det viktig at du IKKE tviler på deg selv eller sammenligner deg selv med andre. Du er der for din egen del, så vær innstilt på at du klarer å fullføre løpet! Når du krysser målstreken, der beina er slitne, kroppen er utmattet og hodet er tom, DEN følelsen er helt himmelsk! Ikke pga smertene da (så psyko er jeg ikke, ennå, haha), men det handler om å bryte seg ut av komfortsonen og kjenne på mestringsfølelsen og endorfinene som bruser etter fullført løp og selvtilliten er på topp :)

Så nå folkens, vil jeg utfordre dere til å delta i Råskinnet. Når jeg, JåleDukkeAnna klarer noe så klarer ALLE!

 

Her er mine tips til deg:

  • Knyt skolissene hardt, helst dobbelt så du ikke mister skoene i gjørma.
  • Krabb i oppoverbakke så slipper du å vingle og bruke så mye krefter.
  • Ta heller omvei enn å gå rett uti gjørma, gjerne to meter fra løypa.
  • Finn en sterk skulder å støtte deg til når du går i gjørma, og later som ingenting.
  • Sett deg ned på rumpa og ak ned der det er bratt nedoverbakke, da slipper du å skli og å få strekk i låret.
  • Hold tauet hardt og pass på glatte steiner i vannet, med dette unngår du en kald dukkert i møkkavann.
  • Smil og rett opp ryggen når du ser kameramannen.
  • Aldri undervurder et løp, sjokket blir stort når du møter virkeligheten.
  • Du kommer deg ikke unna å bli våt, så bruk ulloverdel og lang løpetights for å unngå å fryse.
  • Ta med badehette dersom du er redd for håret ditt og er like klumsete som meg.
  • Hansker er veldig greit å ha. Helst av typen som tåler vann.
  • Se godt etter myrhull der du kan sette deg fast, eller få andre til å gå foran deg og se hvor de havner først (haha).
  • Ta med ekstra bæreposer for å ha skitne og våte klær og sko oppi.
  • Ikke skyll av deg møkk før du forlater "åstedet", du vil garantert føle deg som askepott/Tarzan og få "gode" blikk på banen.

Påmelding til løpet finner dere her: https://www.ready.no/Raskinnet.html

Ønsker dere masse lykke til!

Husk, uansett tid, fart eller stil, skal du være stolt av deg selv!

PS! En gang råskinn, alltid råskinn!

 

//Anna

(Bildet under er lånt fra Kondis.no)

Publicerat: 2018-02-20 15:32 Kommentarer (0)



Målbare mål vs ikke målbare mål

Mitt aller første innlegg på Runner’s world Norge i 2018!

Les og nyt (eller skyt meg om dere vil, haha)

Som en jålejoggerblogger er jeg opptatt av å skrive om ting som jeg brenner for og som kanskje kan vekke interesse hos mange der ute. Et tema kan være super interessant for meg/noen men kan også være så uinteressant for andre. Det er fordi vi er forskjellige og har forskjellige behov, ønsker, treningsmål, treningsgrunnlag etc. Hovedfokuset og hovedmålet mitt er uansett å kunne inspirere, motivere og engasjere leserne til enten å begynne å løpe, holde treningsmotivasjonen oppe, eller rett og slett å bare være i aktivitet enten i form av å gå, krabbe, åle, rulle osv...

Når vi kommer til temaet "mål" er det for mange en utfordring å finne mål til seg selv. Å sette seg mål er ikke bestandig enkelt, det man kan ha i bakhodet er at målene bør være oppnåelige og realistiske, samtidig bør du også ha noen hårete mål, for det gjør at du må presse deg selv litt ekstra på enkelte treningsøkter og gir deg en herlig dose av mestringsfølelse.

Målene kan variere, avhengig av hvor du er i dag og hvor du ønsker å være i fremtiden. Er du nybegynner kan målene være å holde motivasjonen oppe og få flyt på treningsrutinene. Er du en proff idrettsutøver ville det vært naturlig å ha mål om å vinne et løp, få en bra plassering eller knuse forrige personlig rekord.

I løpet av min tid som jålejogger har jeg fått mange gode innspill og råd fra drevne og erfarne løpere. Jeg har feilet mye. Jeg har vært skadet pga nybegynnerfeil. Jeg har vært for ivrig og gikk på en smell en periode, men jeg har lært at hver gang jeg møter motgang blir jeg enda sterkere etterpå. Jeg har også lært at jeg ikke skal gi opp før jeg har gitt alt. 

Så, hva er det som egentlig driver meg? Er det å oppnå bedre maratontid eller løpe et visst antall km i uken eller få en bra plassering på et løp som er viktig for meg? Det er veldig enkelt å tenke på tid og km nettopp fordi det er målbart, men likevel mener jeg er langt mer viktig å reflektere litt over hvorfor jeg gjør det jeg gjør. Det å sette seg mål er nødvendigvis ikke tid eller plassering som er viktig for min del (det har vel de fleste fått med seg, å passe på baktroppen er min jobb!). Selvsagt har jeg tidsmål hver gang jeg deltar et løp, men jeg har aldri vært skuffet over plasseringene mine selv om jeg hadde håpet på litt bedre tid. For meg er det å kjenne på den gode følelsen, følelsen av at jeg faktisk har gjort mitt beste og fått fremgang ut fra det jeg har lagt ned av jobb og tid og krefter og innsats. Jeg sammenligner aldri meg selv med andre, jeg fokuserer bare på å gjøre det jeg kan gjøre, min innsats eller min utvikling, og hvis jeg kjenner at jeg har gjort det på en god måte har jeg god nok grunn til å være fornøyd.

Jeg synes det er er alltid fornuftig å evaluere jobben/innsatsen min i forhold til målene jeg har satt. Hvordan har første måneden i 2018 vært? Har jeg oppnådd delmålene mine? Hva gikk galt og hva gikk bra?

Januar har vært en strålende måned. Målet mitt var å holde kontinuiteten i treningen og det klarte jeg. Målet mitt var også å holde motivasjonen oppe, men jeg innrømmer lett at det ikke alltid var like enkelt. Ikke alle øktene var like kule eller morsomme. Beina og formen var som berg og dalbane. Litt som livet generelt, man opplever oppturer og man møter motgang, og det må man bare takle og jobbe med. Og hvis jeg kan få lov til å skryte litt av meg selv så klarte jeg å løpe 221 km i januar i år mot 153 km i fjor. Det er ikke antall km i seg selv som er viktig, men å kunne se den store fremgangen i løpet av et år som gir meg den enorme følelse av stolthet og følelse av lykke. Og med dette kan jeg konkludere med at det å ha som mål om å utvikle meg og bli en bedre versjon av meg selv betyr langt mer enn plassering eller personlige rekorder.  

 

 

Så, vær stolt av den innsatsen dere gjør hver dag uansett hvor langt eller hvor fort dere har løpt. Prøv heller å kjenne på den følelsen av å ha planlagt og gjennomført en økt, det er sååå digg! 

Lykke til med målene fremover! 

//Anna

Publicerat: 2018-02-04 00:42 Kommentarer (0)



MerLøpeoldemor - Anna Tien Nguyen-Skaret

ASICS FrontRunner Norge. Medlem i Romerike Ultraløperklubb og SkiLøperne. Livlig asiat på 40 år, godt gift og har en datter på 8 år. Jobber med eiendomsforvaltning i Oslo sentrum. Målet med denne bloggen er å inspirere, engasjere og motivere leserne til å komme seg ut av sofaen, holde kontinuitet i løpingen, OG å spre masse løpeglede. Instagram, Twitter, Facebook, Strava: @lopeoldemor Egen blogg: www.lopeoldemor.com

RSS-flöde

Arkiv






Etiketter



I bloggen

Anders Storhaug HeenMer


Under løping er musculus gluteus medius helt sentral for å opprettholde stabiliteten i hoften og ... [Läs mer]

Angelika SverdrupMer


Forrige uke deltok jeg i to små, lokale løp i Ålesund. Det er noe eget med disse løpene. Treffer ... [Läs mer]

Elisabeth BorgersenMer


På plass på Madeira og klar til å legge inn en siste innsats i treningen før årets første store ... [Läs mer]

Følg Runner's World fb_symbol

Påmelding nyhetsbrev

Annonser
Annonser
Annonser