Angelika Sverdrup - Runner's World
Annonse

Angelika Sverdrup

Rosa sløyfe-løpet 2017

Da jeg begynte å interessere meg for løping startet jeg samtidig å lese masse om temaet og kom over personer som løp til inntekt for forskjellige veldedighetsformål. Jeg forsto ikke helt konseptet der og da (jeg var totalt novise på løpefeltet og visste ingenting om den verden). Jeg så ikke hvordan min løpetur kunne generere penger til et formål, men nå har det da endelig seget inn. Konseptet er genialt, en vinn-vinn situasjon både for den som løper og saken som blir støttet.

I fjor oppsto det første Rosa sløyfe-løpet i Norge, i Oslo for damer i alle aldre. Løpet skulle sette fokus på brystkreftsaken, og inntektene gikk til Rosa sløyfe-aksjonen

Brystkreft er den hyppigste kreftformen hos kvinner og rammer 3300 kvinner hvert år. Takket være forskning på behandling og tidlig oppdagelse overlever flere enn tidligere.   200 kr av startkontingenten din går til arbeidet mot brystkreft.

I år har Rosa sløyfe-løpet blitt utvidet til 6 forskjellige byer, noe som gjør at mange flere kan delta og bidra. I år har de også åpnet for menn. Dette er et løp for alle, uansett alder og kondisjon. Du kan gå, jogge eller løpe, det viktigste er at du blir med å stiller. Du får medalje uansett om du løper først i mål, går hele runden eller om du gjennomfører i rullestol.

Løpene er satt opp i følgende byer, distansen ligger på rundt 7 km:

Trondheim 1.10

Tromsø 7.10

Oslo 15.10

Haugesund 18.10

Bergen 19.10

Kristiansand 26.10

Jeg drar til Bergen og stiller med min mor på 71 år. Vi skal gå løypen på ca 7 km.

Vi håper på stor oppslutning og god stemning. Kanskje Rosa sløfe-løpet kan utvides til enda flere byer neste år? Håper vi sees!

Link til påmelding her

Publicerat: 2017-09-27 14:58 Kommentarer (0)



Fra nedtur til opptur.

Sensommeren viste seg å bli alt annet enn planlagt, pga tannen som knakk på ferie i sommer og som endte med en alvorlig systemisk infeksjon i slutten av august (kan leses om her) På 10 dager ble store deler av min opptrente kondisjon og styrke revet ned og en forsiktig og prøvende oppbyggingsfase fulgte i ettertid.

Her sees siste pulje ut på halvmaraton. Været og temperaturen var perfekt denne dagen. Jeg og en kollega spiser lunsj på et tak og venter på 10 km senere på dagen.

Jeg skulle løpe helmaraton i Oslo, det hadde jeg klart å kringkaste både som ambassadør for Oslo maraton og i den lokale avisen Sunnmørsposten. Litt småpinlig å måtte formidle rett etterpå at det ikke ble noe helmaraton på meg, men at jeg derimot håpet på å klare å gjennomføre 10 km, men da kun med mål om å gjennomføre. Infeksjonen fjernet effektivt både fart og styrke.

12. september tok jeg en løpetur for å teste om jeg hadde noe fart i kroppen, resultatet var nedslående, 10 km ble løpt i 5.05 pace. Jeg måtte jobbe aktivt med hode for å prøve å overbevise meg selv om at det viktigste var å delta på løpsfesten i Oslo, ikke få en PB. Høres fornuftig og logisk ut, men pokker så vanskelig å få følelsene til å godta slikt "vås". Man vil jo perse i konkurranser. 14. september tok jeg en liten løpetur igjen, ville se om jeg klarte å holde ønsket fart i 3 km. Ønskefarten var 4.30 pace, det var dette som var idealmålet for Oslo. Det ble løpt 3 km i 4.24 pace og håpet om at jeg kanskje plutselig hadde fått litt fart tilbake i meg snek seg inn i bakhode. Men det er jo noe annet å skulle holde en lignende fart i 10 km. Dilemmaet med denne hendelsen jeg var igjennom er at jeg ikke visste om det var riktig å presse kroppen og hvilke konsekvenser det eventuelt kunne få på sikt. Jeg hadde flere plagsomme postsymptomer og smerter i kroppen, som først slapp taket helgen i Oslo.

Tre engasjerte ambassadører tar jobben for Oslo Maraton veldig seriøst ;)  Aktiv reklamering for en av sponsorene Maxim. Veldig kjekt å treffe disse positive personene "live". Fra venstre; Abelone, Stig og meg.

Siden "10 for Grete" ikke begynner før på ettermiddagen fikk jeg tid til å gå innom ambassadørteltet og treffe et par av de andre ambassadørene for Oslo Maraton, veldig kjekt å treffe personene "live". Sosiale medier har jo åpnet for et hav av nye bekjentskaper. Gøy å endelig se og treffe noen av disse på ordentlig! Slike treff åpner dører og muligheter til nye spennende prosjekt og løpe-eventyr. Det fine på slike arrangement er at alle er positive og engasjerte, det blir rett og slett en veldig god stemning, og når været i tillegg spiller på lag, ja da må det jo bare bli bra!

Så var det selve løpet da. Denne gangen slapp jeg unna de verste nervene i forkant, sikkert fordi jeg ikke visste hva jeg skulle forvente av meg selv, målet var å fullføre, jeg ville ha medaljen!

Jeg har innsett at jeg trenger oppvarming for å unngå syresmellen, dette har jeg begynt å respektere og det gir positiv uttelling hver gang. Starten gikk og vi var i gang. Kroppen føltes bra, farten i feltet var overkommelig, til og med noe treg, slik at jeg begynte å passere andre løpere. Var usikker på om det var lurt, men minnet meg selv på at det bare var 10 km som skulle løpes, så egentlig var det vel bare å kjøre på slik jeg følte for. Første drikkestasjon dukket opp og jeg prøvde å drikke vann i fart. Her ligger det omfattende forbedringspotensial, kan jeg fortelle. Unnskyld du tålmodige frivillige, som ble våt da jeg kastet fra meg vannkoppen....

Overraskende og positivt å se kjente som heiet underveis i løypen, slik gir ekstra energi, tusen takk! Det var også flere folk som var tilstede og ga liv i løypen enn det jeg har opplevd tidligere, spesielt langs Aker Brygge, veldig bra! Tidligere har jeg løpt halvmaraton, kanskje det hadde noe med tidspunktet på dagen å gjøre?

Etter noen kilometer så begynte det unektelig å bli tungt og pusten hørtes mer og mer ut som en blåsebelg. Det er helt i orden når jeg kan løpe for meg selv, men midt blant andre løpere synes jeg det er hemmende og avslørende. Uansett, jeg kunne ikke gjøre noe med det annet enn å fortsette å løpe.

Sprint finish, fantastisk følelse å guffe i mål. Her ser jeg noen lunde fresh ut, de neste bildene går under kategorien "mindre flatterende", mildt sagt.

Den nye 10 kilometerløypen er virkelig fin, kunne ikke valgt noe bedre selv (nei, jeg kjenner ikke alle Oslos muligheter, men poenget er at jeg hadde det fint i løypen og jeg ble glad av den). Det eneste som var minuset og min egen skyld, var at jeg ikke helt hadde fått med meg hvordan den siste kilometeren var lagt opp, dermed holdt jeg noe igjen på slutten fordi jeg trodde den gikk lenger innover i byen. Da jeg nærmet meg mål fant jeg plutselig ut av at ingen skulle passere meg den siste biten og jeg skulle prøve å innhente flest mulig, uten at de andre rakk å skjønne hva jeg prøvde på. Da den avgjørelsen var tatt, i løpet av et brøkdel av et sekund, var det som om en ekstra motor bunntente i meg og jeg sprintet i mål. Det skjedde så fort at jeg ikke skjønte med en gang hva kroppen faktisk gjorde. Spesiell og morsom opplevelse. På grunn av dette klarte jeg å komme i mål på under 46 minutter, 45.57 for å være nøyaktig. Det ga meg en 8. plass av 253 i min aldersklasse, og jeg ble nr 102 av 2539 startende kvinner. Jeg var strålende fornøyd, etter at jeg hadde hostet og hengt ferdig over rekkverket etter målgang.

Dette løpet viste meg at kroppen tydeligvis er tilbake og har kommet seg etter alt den har vært igjennom og at jeg nå kan trene videre med full styrke. Motivasjonen for videre trening er også tilbake. Jeg trengte denne opplevelsen!

Strålende fornøyd, på alle måter!

Tusen takk Oslo Maraton, arrangører, frivillige og alle som var med på gjøre denne løpehelgen vellykket! Gleder meg til veien videre!

Publicerat: 2017-09-19 16:30 Kommentarer (0)



Dagen før dagen.

Ja nå er den her, dagen før det store løpet i Oslo, det mange tusen løpeglade har trent mot og ventet på. Løpet der de kan få teste ut og sjekke om treningen har gitt resultater. Noen vil teste seg mot andre og mange vil teste seg mot seg selv. Det er det fine med slike løp, uansett nivå kan alle få noe ut av det og føle at man har seiret, og/eller man får en viktig læring og pekepinn på hva som må jobbes videre med.

Håper ikke løpetreningen har gått for mye ut over forholdet til partneren din. En av broene i Bjørvika har allerede unnskyldningen klar :)

Det er liksom ikke så veldig mye mer å gjøre treningsmessig dagen før et stort løp. Det som ikke er gjort får bli ugjort. I dag er dagen for å slappe av, kun ta en liten løpetur for de ivrigste, ellers passe på å spise godt/passelig, rigge seg til der man skal være siste natten, ordne alt rundt løpet i morgen, enten i dag eller i morgen tidlig, prøve å slappe av, ikke bli for stresset og nervøs. Minne seg selv på at dette skal være og er en positiv opplevelse.

Det er visse ting det kan være lurt å tenke på sånn rett før og under løpet. Dette innlegget er rettet mot mosjonistene, ikke eliteløperne, der ikke jeg den rette til å veilede, så bær over med rådene ;)

Vit hva du skal ha på deg og vit at det fungerer i fht den distansen du skal løpe.

Pass på å være hydrert, men ikke overdrevet slik at alt fokus går på å prøve å tømme en stadig full blære.

Pass på å ha spist nok i riktig tid før du starter å løpe. Hva som er riktig for deg i fht når du kan spise før et løp er veldig individuelt, det kan variere fra et par timer til en halvtime før start. Dette bør du allerede ha testet ut under treningene dine.

Jo kortere løp jo viktigere er det med en god oppvarming i forkant. Løper du 10 km så får du ikke en optimal tid hvis du må bruke de første 3 km til oppvarming, mens løper du en maraton så har du tid til å bruke de første kilometerne til å løpe deg varm. Selvfølgelig avhengig av hvilket nivå du er på.

Under løpet når det begynner å røyne på, er det greit å huske å sjekke sin egen løpestil. Man har tendens til å senke stegfrekvensen når man blir sliten, da er det stor sjanse for at farten også daler. Prøv å holde frekvensen oppe ved å korte inn på stegene.

Husk på å skyve hoftene frem, de synker fort sammen når man begynner å bli sliten, ikke er bra syn og ikke godt for kroppen. Føler du at du "sitter i steget" er det på tide å rette seg opp igjen. Hoftene er med på å gi fraspark og hjelper å opprettholde farten.

Prøv å ikke synke sammen i ryggen, selv om det begynner å bli tungt. Rett ryggen opp igjen, hold fokus fremover og tenk på at du snart har gjennomført en skikkelig bragd.

Og selv om det er tungt og du kan begynne å lure på hvorfor du driver med dette, så prøv å tenke på mestringsfølelsen du vil kjenne på når du har krysset målstreken.

Lykke til alle sammen! Ønsker dere et strålende løp (været er på vår side) Håper å treffe mange løpeglade mennesker denne helgen!

Publicerat: 2017-09-15 09:39 Kommentarer (0)



MerAngelika Sverdrup

Startet å løpe i 2014, helt nybegynner. Oppdaget raskt at dette var noe for meg. Har blitt veldig glad i terrengløping, men liker også asfalt, snø og sand. Det å jobbe mot et løp motiverer meg, både korte og litt lengre løp. Hele 2018 forsvant i skade og jeg mistet både løpemotivasjon og gleden, men nå er jeg klar igjen til å fortsette utviklingen og bygge meg sakte opp igjen. Målet er å oppleve mest mulig av verden med løpeskoene på. Har allerede rukket en del på de 4 årene jeg har holdt på. Jeg jobber til daglig som klinisk voksenpsykolog i Ålesund, har en liten hund og en mann, som fungerer som min løpende fotograf ;) Jeg redigerer.

Nå ser jeg frem til å blogge på RW igjen og forhåpentligvis klare å inspirere noen underveis!

Personlig blogg: www.angelikasverdrup.com
Instagram: @angelikasverdrup
Strava: Angelika Sverdrup

RSS-flöde

Arkiv



Mest lest





Etiketter



I bloggen

Mari WeiderMer


Det er veldig rart med det, den følelsen man har når man plutselig innser at et av årets to store ... [Läs mer]

Abelone LyngMer


Hvordan legger jeg opp treningen som må til for å nå målene mine og løpe løpene jeg vil? Spørsmålet ... [Läs mer]

Marthe K MyhreMer


Mange snakker om det å være et talent og god allerede som ung. Andre beskrives som et ... [Läs mer]

Følg Runner's World fb_symbol

Påmelding nyhetsbrev

Annonser
Annonser
Annonser