Angelika Sverdrup - Runner's World
Annonse

Angelika Sverdrup

Påskelektyre

Kanskje det kan ligge litt hjerneføde i egget også?

Påsken kan være en fin tid å få lest bøker på innimellom skigåing, løpeturer og annen påskehygge.

Da min interesse for løping startet i mai 2014, begynte jeg samtidig å lese bøker om temaet. Jeg oppdaget fort at det var mye synsing og mange meninger på gang blant folk i henhold til temaet løping, derfor ville jeg prøve å få litt mer fakta fra personer som faktisk hadde gjort seg reelle erfaringer på feltet.

Nå nærmer det seg to år siden jeg startet med dette og antall konsumerte løpebøker nærmer seg 40, i tillegg til et utall artikler som jeg daglig kommer over gjennom forskjellige medier.

De bøkene som har gitt meg mest motivasjon og som har gjort sterkest inntrykk har vært biografier om løpere, som har markert seg sterkt internasjonalt, oftest ultraløpere og terrengløpere. De beskriver hvordan interessen for løping oppsto og hva som fikk dem til å utvikle seg til det nivået de er på i dag. De jeg har valgt ut har en nær og ærlig måte å beskrive historien og erfaringene sine på. Jeg synes de presenterer seg selv, deres personlighet og syn på ting på en sympatisk, ydmyk og lite selvhøytidlig måte. Dette appellerte til meg allerede helt fra starten av da jeg var på lyktestolpenivå (satt meg som mål å klare å løpe til neste lyktestolpe før jeg fikk " lov"  til å gå litt igjen).

Fra å være en ihuga bokholder (må holde boken i hånden for å få den riktige feelingen) har jeg gått over til å bli en enda mer ihuga leser av bøker på mobilen min, ved hjelp av appen Kindle. Det har medført at jeg nesten bare leser engelske bøker, mine bokanbefalinger blir derfor bare bøker på engelsk, untatt boken "Født til å løpe". Det er kanskje ikke umulig at flere av bøkene er/kommer på norsk etterhvert.

Jeg har ført opp 5 bøker, alle personlige beretninger. Dere må selv lese beskrivelsen av boken på nett.  Ønskes flere anbefalinger om andre bøker og tema innen løping, så send meg en melding. Bøkene er oppført etter rekkefølgen jeg leste dem.

Den første boken jeg anbefaler, som er årsaken til at jeg i det hele tatt begynte å løpe, er boken: "Født til å løpe", eller "Born to run" av Christopher Mc Dougall

http://www.amazon.com/Born-Run-Hidden-Superathletes-Greatest/dp/0307279189

Bok nummer 2 er Scott Jurek sin bok:" Eat and Run".

http://www.amazon.com/Eat-Run-Unlikely-Ultramarathon-Greatness/dp/0544002318

Bok nummer 3 er Kilian Journet sin bok: "Run or Die"

http://www.amazon.com/Run-Die-Kilian-Jornet/dp/1937715094

Bok nummer 4 er: "Running and stuff" av James Adams

http://www.amazon.com/Running-Stuff-James-Adams-ebook/dp/B00J2E4OO8/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1458568272&sr=1-1&keywords=running+and+stuff

Bok nummer 5 er: "Trail Blazer" av Ryan Sandes

http://www.amazon.com/Trail-Blazer-Life-Ultra-distance-Runner-ebook/dp/B01C40X10E/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1458573429&sr=1-1&keywords=Trail+blazer

God påske alle løpeglade mennesker, og husk, man kan hente ut mye god lærdom og inspirasjon fra bøker!

La kunnskapen vokse og gro i påsken.

Publicerat: 2016-03-21 16:24 Kommentarer (0)



Runners high og harde løpeturer.

Hva er det som gjør at vi har lyst å løpe hardt eller langt? Hva skjer med oss under løpeturen og hva søker vi å oppnå? Dette var noen av spørsmålene jeg grunnet på i løpet av turen over Gran Canaria.

Fra å gå (bokstavelig talt) de første 28 km med plagsomme smerter den siste dagen over Gran Canaria, til å plutselig klare å løpe de resterende 18 km og til og med kjenne på lykkefølelse og mestring der jeg løp i min boble, var for meg ganske uforståelig inntil jeg leste enda en bok om løping, nemlig The Runners Brain av Dr. Jeff Brown. Dr. Brown er en psykolog som har jobbet for Boston Maraton i 14 år og har opparbeidet seg et stort erfaringsgrunnlag, med tanke på å forstå den mentale delen av løpingen.

De fleste tenker på en maratonlengde, ca 42 km, som veldig langt. Det å da skulle løpe enda lengre, fortoner seg for mange som sprøtt og på grensen til galskap. Sikkert derfor man blir sett på som særere og særere jo lengre distanser man begir seg ut på.

Ja, det tærer på kroppen å utsette seg for den gjentatte belastningen det er å løpe over lange distanser, men det er fullt mulig å tilvende kroppen å tåle belastningen, ved gradvis oppbygging gjennom trening. Det å oppleve at kroppen mestrer og tåler dette, er noe av det som driver en videre.

Jeg måtte opp igjen i fjellene på Gran Canaria med samboer, noen dager etter ultraturen jeg hadde vært med på, for å vise ham de fantastiske stiene og naturen vi løp i. En ubeskrivelig frihetsfølelse og glede å kunne løpe slik.

Jo lengre man løper jo viktigere blir den mentale biten. Det er psyken som oftest er avgjørende for hvordan man klarer å gjennomføre et lengre løp. Vi får hjelp av flere kjemiske prosesser utløst i hjernen underveis. Når kroppen begynner å bli sliten og vi pusher oss litt over det komfortable, begynner hjernen å skille ut en behagelig cocktail av endorfiner og endocannabinoider. Endocannabinoider er noe av det samme stoffet som finnes i cannabis. Forskere tror at dette stoffet fører til lettere humør, døyver smerte og utvider blodkar i lungene. Når kroppen og hjernen utløser nok av disse euforiske molekylene kan det hos noen heldige individ resultere i runners high. Jeg skriver noen individ, fordi det desverre er slik at ikke alle løpere har en hjerne som utløser de nødvendige kjemikaliene for å kunne oppleve denne tilstanden. Endorfiner, kroppens opiater, som tilsvarer opium og morfin har vist seg å døyve smerter og vondter, som man etterhvert kjenner på utover i et løp. Endorfinene evner også å aktivere hjernens belønningsystem slik at man sitter igjen med en følelse av tilfredshet og mestring. Studier viser at endorfiner utløses i de samme regionene (prefrontale cortex og de limbiske systemer) som aktiveres når vi opplever kjærlighet og andre positive tilstander. Jo sterkere endorfinaktivering i disse områdene, jo mer euforisk opplever løperen seg. Ikke rart man da kan observere spontane former for kjærlighetsformidling mellom totalt fremmede personer, som akkurat har krysset mållinjen i et hardt løp. I fht endocannabinoidene så viser studier at vi har mottakere for disse kjemiske molekylene både i hjernen og i kroppen og at de binder seg til nervesystemet, som igjen setter igang en nevrologisk reaksjon som reduserer smerte og angst og skaper en ferdfull opplevelse av velbehag.

Så hvorfor er vi innrettet slik? En hypotese går ut på at før vi slo oss ned som fastboende og begynte å dyrke jorden, måtte enkelte individ i flokken ut å skaffe mat ved å jakte ned dyr. Det ble gjort ved å løpe etter byttet til det ble utmattet og kunne fanges og drepes. Disse menneskene var de første og beste ultraløperne, forløperne(!) til dagens mange løpere. Mennesker er mer utholdende enn dyr og klarer derfor, i teorien, å utmatte byttet, selv om dyr løper fortere over kortere distanser. Menneskene måtte tåle å løpe sammenhengende over lang tid. For at de skulle klare det og for at de skulle ønske å gjenta bragden, utløste hjernen denne cocktailen av kjemikalier, som resulterte i runners high, kamuflert smerte og utmattelse og ga dem en tilstand av mestring og lykkefølelse. Dette støtter oppunder hypotesen om at mennesker er født til å løpe. En mer moderne hypotese går ut på at disse lykkefølelsen utløses, slik at vi motiveres til regelmessig trening.

Umulig å skjule gleden ved å løpe i naturen akkurat på det tidspunktet der, ute på fuglefjellet på Runde.

Etter å ha lest om dette og sett på flere studier som støtter opp om disse kjemiske prosessene i hjernen vår, forstår jeg litt mer av hva som skjedde med meg den siste dagen av løpeturen. Det fine er at man ikke trenger å løpe i dagevis for å oppnå slike tilstander, det holder at man tar seg en intervalltrening eller tempotur, der man får opp pulsen og pusten og presser seg litt mer enn ellers.

Et litt annet aspekt ved det å pushe grenser når det gjelder løping, synes jeg den engelske ultraløperen James Adams, som krysset USA løpende fra vest til øst på 70 dager, beskriver godt i boken Running and stuff. I lange og eller harde løp opplever man en rekke emosjonelle tilstander; fra euforisk glede og mestring til de mørkeste daler, der man har mest lyst til å legge seg ned å gi opp og aldri reise seg igjen. En lang eller hard nok tur har en tendens til å bryte deg ned i tusen biter, for så å bygge deg opp igjen til en sterkere versjon av den du tidligere var. Det rushet og følelsen det er å overvinne og kjempe seg ut av sine tunge, negative tilstander til mestring og seier, kan for en del virke berusende og avhengighetsskapende og er verdt hele slitet det er å gjennomføre slik trening og løp. Så kom dere ut i bevegelse og kjenn på hjernens og kroppens fantastiske evne til å mestre og prestere!

(Foto: Samboer)

Publicerat: 2016-03-09 22:14 Kommentarer (0)



MerAngelika Sverdrup

Startet å løpe i 2014, helt nybegynner. Oppdaget raskt at dette var noe for meg. Har blitt veldig glad i terrengløping, men liker også asfalt, snø og sand. Det å jobbe mot et løp motiverer meg, både korte og litt lengre løp. Hele 2018 forsvant i skade og jeg mistet både løpemotivasjon og gleden, men nå er jeg klar igjen til å fortsette utviklingen og bygge meg sakte opp igjen. Målet er å oppleve mest mulig av verden med løpeskoene på. Har allerede rukket en del på de 4 årene jeg har holdt på. Jeg jobber til daglig som klinisk voksenpsykolog i Ålesund, har en liten hund og en mann, som fungerer som min løpende fotograf ;) Jeg redigerer.

Nå ser jeg frem til å blogge på RW igjen og forhåpentligvis klare å inspirere noen underveis!

Personlig blogg: www.angelikasverdrup.com
Instagram: @angelikasverdrup
Strava: Angelika Sverdrup

RSS-flöde

Arkiv



Mest lest

  1. Vårdilten




Etiketter



I bloggen

Elisabeth BorgersenMer


Synes nesten jeg må begynne med et skikkelig ‘hei!’. Det har gått lenge uten noen oppdatering fra ... [Läs mer]

Thea Foss BækkevoldMer

I mitt aller første blogginnlegg på Runner's World tenker jeg at en presentasjon er på sin plass: ... [Läs mer]

Anna Tien Nguyen-SkaretMer


|Sponset av Asics| JEG, ANNA TIEN NGUYEN-SKARET HAR BLITT AMBASSADØR FOR ASICS! JEG, LØPEOLDEMOR ... [Läs mer]

Følg Runner's World fb_symbol

Påmelding nyhetsbrev

Annonser
Annonser
Annonser