Angelika Sverdrup - Runner's World
Annonse

Angelika Sverdrup

Å våge seg ut på nye distanser og prosjekt.

Mandelblomstringen på Gran Canaria er fantastisk på den tiden av året vi skal løpe her. Dette er fra februar i år. Her ser vi noe av landskapet vi skal forsere i løpet av 3 dager.

I slutten av januar 2016 skal jeg reiser til Gran Canaria med en gruppe ledet av ultraløper Sondre Amdahl. Han skal ta oss med på en 3 dagers løpetur over fjellet fra nord til syd på øyen. Vi skal følge deler av traseen til Transgrancanaria, http://www.transgrancanaria.net/en/, et ultraløp som avvikles årlig i mars.

 Ved El Roque nublo, et av de høyeste punktene på Gran Canaria. Her kan tåken ligge tett og man føler man er i himmelen og ser ned på jorden.

Den lengste distansen er på 125 km med 8000 høydemeter til sammen. Det sies at vi kommer til å løpe en lengde på ca 120 km i løpet av disse 3 dagene, hvordan jeg skal få det til er jeg ikke helt sikker på, men gleder meg veldig til utfordringen!  Det er med skrekkblandet fryd jeg ser frem til dette. Min løpekarriere startet for under to år siden, se første innlegg "Hvordan det hele startet". Den lengste distansen jeg har løpt hittil er 31.4 km, på asfalt(!), så jeg tenkte at det kunne være lurt å delta på en maraton før turen, bare for å kjenne på lengden.

Morgenløpetur i fascinerende landskap på Gran Canaria i februar i år. Foto: Samboer

I Ålesund, der jeg bor, avholdes Nyttårs maraton, 27. desember hvert år. Det er en relativt lett og flat løype. Problemet er at strekningen må løpes to ganger, hvis man vil løpe en hel maraton. Det er mildt sagt lite som skjer langs løypen. Så andre omgang vil i så fall hovedsakelig bli en styrkeprøve av mental karakter og utholdenhet.  Underbevisst bruker jeg visst mye tid på å gruble på om det er lurt å prøve seg på dette før turen. Flere netter har jeg drømt om forskjellige mislykkete forsøk i fht å klare å komme igjennom en eventuell maraton. I første drøm avbrøt jeg etter halvmaraton, i andre drøm kom jeg et kvarter for sent til start og jeg fant ikke stavene mine?? Vet ikke om det er unnskyldninger og/eller manglende tro som spiller seg ut.

For hver nye milepæl innen løping har jeg kjent på nervøsitet og spenning. Jeg har vært usikker på om jeg i det hele tatt er i stand til å gjennomføre det jeg vil prøve meg på, men det er vel ikke så uvanlig. Alt ukjent kan virke litt avskrekkende før man har fått erfaringen og ser at man mestrer.  Så hvis det ikke høljer ned og blåser i pissevinkel, så kan det hende at jeg våger å melde meg på Ålesund Nyttårsmaraton og gjør det jeg kan for å gjennomføre den. Da har jeg mestret enda et nivå og vet med meg selv at jeg i hvert fall vil klare to av etappene på turen over Gran Canaria. Den siste dagen, fra toppen av øyen og ned til Maspaloma (50 km) MÅ jo bare gjennomføres for å komme i mål. Da kan jeg hvile og slappe av en hel uke etterpå.

Flere steder i fjellene på Gran Canaria har canyonlignende områder, blir fantastisk å løpe gjennom alt dette.

Tar gjerne imot konstruktive innspill.

Publicerat: 2015-12-21 16:12 Kommentarer (0)



Den trofaste tredemøllen

Etter noen runder med meg selv er jeg klar for å stå frem som en periodevis tredemøllebruker. I enkelte løpemiljø virker det nesten som om det er en skam å gi seg hen til møllen. Jeg er nå klar til å forsvare den og fremheve dens gode kvaliteter og egenskaper. Det betyr IKKE at det å løpe ute er av mindre verdi på noen som helst måte. Det er mange fordeler og positive sider med å løpe ute, men det vet de fleste.

Greit nok er tredemøllen en smule rigid og noe tvangsnevrotisk og kan fremstå som kjedelig i lengden. Den overrasker for eksempel aldri med et nytt underlag. Den er noe fantasiløs, selv om den har prøvd å vise fantasi med programmet "random", men i visse situasjoner er det greit med den tvangsnevrotiske sorten.

Det fine med en god tredemølle er at den alltid er trofast, uansett vær og føreforhold eller tid på døgnet. Har vi en avtale så stiller den alltid, bakker aldri ut. Den er punktlig, holder det den lover, utfordrer ikke uten at vi har bedt den om det. Den lar oss se hva vi er god for, den holder takten, er tålmodig, det er ikke møllen som gir seg etter et visst antall kilometer. Den lar alltid oss avgjøre når nok er nok. Den har et uendelig antall meter med underlag å by på, "det er en evighetsmaskin".  Det er opp til oss å gjøre tiden vi tilbringer sammen interessant.

Det mest spennende for min del hittil, var den dagen jeg bestemte meg for å se om jeg klarte å løpe noen sekunder med en fart på 20 km/t. Det er den farten verdensrekorder i maraton har blitt løpt på, i over 2 hele timer sammenhengende! Ufattelig for meg....på nåværende tidspunkt!

Det fine med en tredemølle er at man da har fullstendig kontroll over farten, det er lett å måle sin utvikling. Det fløy en del katastrofebilder gjennom hodet mitt i forkant av forsøket. Så for meg at jeg lå slengt utover i treningslokalet mens båndet suste videre og folk lurte på hvilken idiot, som hadde utfordret tredemøllens ellers så sindige personlighet. Jeg fikk nok hjelp av ekstra adrenalin trigget og utløst av fartsangst på forhånd, for jeg klarte faktisk å løpe i 20 km i timen i 10 sekunder! (dette er mye for meg som har løpt under to år) Det ble da fartsintervaller den dagen; Fem 10 sekunderøkter à 20 km/t. Prestasjoner bygges sakte med trofast og målrettet trening. Siste gang jeg hadde denne fartsintervalltreningen ble det løpt sammenlagt 0.7 km i denne farten. Det betyr at det bare(!) gjenstår 41.495 meter (sammenhengende, vel å merke) før jeg kan konkurrere med verdenseliten og faktisk få en pallplassering.  Det er viktig å drømme stort, da kommer man i hvert fall et stykke på vei. Man kan more seg med så mangt;)

Fordelene med løping på tredemølle er at underlaget er noe snillere med kroppen enn det asfalt er. Man kan måle sin egen utvikling ganske så nøyaktig. Fartsintervaller er lett å kontrollere og gjennomføre. Progressive økter og nøyaktige grader på bakkeintervaller er lett å loggføre. Været er alltid bra, man kan trene i lette klær, selv på vinteren. Man trenger ikke være redd for glatt underlag. Noen har tilgang til skjermunderholdning, vann og toalettfasiliteter er ofte lett tilgjengelig.

Så gi tredemøllen en sjanse innimellom, hvis været ute er for ufyselig eller helseskadelig å begi seg ut i, eller fordi du har lyst på en avveksling.

Publicerat: 2015-12-14 14:52 Kommentarer (0)



Forebygging i mørketiden.

Tuneset den helgen det var snø her (3 uker siden) Veldig deilig å løpe på snø også.

Bilde tatt av meg.

Når vi er i den mørkeste tiden på året kan det noen ganger være fristende heller å drive med inne-aktiviteter. Mange har en roligere løpeperiode akkurat nå, der fokuset er på restitusjon og oppbygging til neste års sesong. Det kan være lurt å gjøre noen forebyggende øvelser for en sliten løpekropp.

Etter det første året som løper i 2014 og en del irriterende småskader, innså jeg gevinsten med å drive litt prehabilitering (trening for å unngå å bli skadet) i stedet for rehabilitering (øvelser etter man har blitt skadet). Det kan lett oppfattes noe kjedelig og det er fort å glemme å drive forebygging når kroppen er frisk og alt fungerer som det skal. For å motivere meg til å gjøre forebyggende øvelser regelmessig, ser jeg for meg hvor mye bedre jeg vil fungere frem i tid, hvis jeg orker å investere noen minutter 2-3 dager i uken. Det er nemlig ikke så mye som skal til for at kroppen holder litt lenger og tåler litt mer når vi utfordrer den under løpetrening. Bilde av Grete Waitz som tar tåhev med en person sittende på skuldrene, har prentet seg inn på netthinnen min og fungerer som motivasjon for å gjøre disse øvelsene. Dessuten kan effekten av noen enkle øvelser kjennes umiddelbart etterpå, det føles godt, stivhet og stølhet forsvinnet og bena føles mer levende, på en positiv måte, man får energien tilbake, hvis det er en litt tung dag i utgangspunktet.

Kan virkelig anbefale å lese denne inspirerende historien

Jeg har gjort noen enkle yogaøvelser siden 2003, "De 5 tibetanske ritene", noen kaller ritene for Ungdomskilden. Det hører med en liten bok som forteller hvordan disse øvelsene ble oppdaget, ganske inspirerende og kan anbefales.

Søk gjerne på youtube, for å se disse utført ordentlig.

Øvelsene tar meg til sammen 15 minutter.  Da får jeg trent kjernemuskulaturen, strukket og tøyd både for og bakside av ben og overkropp og løsnet opp i pusten. Overraskende enkelt å bli kvitt spenninger, murrende hodepine, stramme muskler og lite effektiv pust. De første ti årene gjorde jeg disse ca daglig, de siste par årene har jeg gjort det på dager jeg ikke har gjort annen trening. Jeg kombinerer yogaøvelsene med hviledager.

Andre eksempler på forebyggende øvelser er:

eksentriske leggøvelser med tåhev på et trappetrinn ca 3 dager i uken.

Rulle en liten massasjeball under foten, meget behagelig!

Massasjeball som kan brukes på alle ømme og stive områder, god som fotmassasje.

og jeg bruker en Togu balansepute et par ganger i uken. Å stå på balanseputen hjelper til å trene opp de små musklene rundt anklene og nede i foten, samtidig som man får trent kjernemuskulaturen, viktig når man skal løpe i terreng. For å få større utfordring gjør jeg øvelsene med lukkete øyne, veldig bra måte å øve opp balansen på. Det er kun fantasien som begrenser hvilke øvelser man kan prøve seg på her.

Stå på denne og gjør øvelser, god trening! Ekstra balansetrening hvis du har øynene lukket samtidig.

Foto: meg. Fra Trollstigen

Så selv om det ikke blir noen løpetur ute i regn, snø, mørke og ruskevær, så er ikke treningsdagen bortkastet, hvis du gjør noen forebyggende øvelser inne i varmen.

Nyt alt det som kan være varmende og godt

Publicerat: 2015-12-08 13:43 Kommentarer (0)



MerAngelika Sverdrup

Startet å løpe i 2014, helt nybegynner. Oppdaget raskt at dette var noe for meg. Har blitt veldig glad i terrengløping, men liker også asfalt, snø og sand. Det å jobbe mot et løp motiverer meg, både korte og litt lengre løp. Hele 2018 forsvant i skade og jeg mistet både løpemotivasjon og gleden, men nå er jeg klar igjen til å fortsette utviklingen og bygge meg sakte opp igjen. Målet er å oppleve mest mulig av verden med løpeskoene på. Har allerede rukket en del på de 4 årene jeg har holdt på. Jeg jobber til daglig som klinisk voksenpsykolog i Ålesund, har en liten hund og en mann, som fungerer som min løpende fotograf ;) Jeg redigerer.

Nå ser jeg frem til å blogge på RW igjen og forhåpentligvis klare å inspirere noen underveis!

Personlig blogg: www.angelikasverdrup.com
Instagram: @angelikasverdrup
Strava: Angelika Sverdrup

RSS-flöde

Arkiv






Etiketter



I bloggen

Bjørg Astrid JohannesenMer

Vi er veldig opptatt av perser! Hva er din PB på 10 km, halvmaraton og maraton? Personlig beste, ... [Läs mer]

Askild Vatnbakk LarsenMer

Bruk styrkene dine til det fulle, og redusér svakhetene dine til et minimum. Det er det jeg primært ... [Läs mer]

Marthe K MyhreMer


Mange snakker om det å være et talent og god allerede som ung. Andre beskrives som et ... [Läs mer]

Følg Runner's World fb_symbol

Påmelding nyhetsbrev

Annonser
Annonser
Annonser