Abelone Lyng - Ta med deg løpegleden når du skal ut på reise - Runner's World
Annonse

Abelone Lyng

Ta med deg løpegleden når du skal ut på reise

En av fordelene med å drive med løping er at du ikke er bundet av å være et bestemt sted eller å ha mye utstyr for å kunne gjennomføre treningen. Man trenger bare et par joggesko og treningsklær og så har man alt man trenger for å løpe seg en tur. Derfor er det enkelt å ta med seg de gode vanene både på ferie og jobbreiser og jeg selv setter i hvert fall veldig pris på å få mulighet til å løpe på nye steder.

Sist uke var jeg på ferie med familien min på Rhodos og uken før det var jeg på kurs i Asker. Begge stedene fikk jeg løpt mange fine turer og fikk mulighet til å utforske både by og naturområder i området rundt hotellet jeg bodde på. Det blir jo på en måte både sightseeing og trening i samme slengen. Da jeg var i Asker var det et ganske tett program alle dagene så jeg hadde ikke tid til å løpe veldig lange turer, men da jeg var på Rhodos hadde jeg hele 2 timer hver morgen til å løpe på og jeg fikk til sammen 93km med fine løpeturer både i terreng, på strand og langs strandpromenader, til turistattraksjoner, utsiktpunkter og inn i Rhodos by.  

Utfordringene med å løpe nye steder er å finne de gode rutene. I Asker har jeg vært før og har litt peiling på hvor jeg kan løpe. Der er det dessuten enkelt å spørre folk om veien eller å følge skilt, på Rhodos var det litt verre. Jeg hadde gjort litt research på forhånd og viste at det var mulig å løpe langs stranden til Rhodos by og tilbake. Det ble også den første turen jeg tok, men å løpe den strekningen hver dag i en uke var lite fristende (selv om det var en veldig fin tur), så jeg begynte allerede første dag å forhøre meg om hvor jeg kunne løpe. Jeg brukte også Strava og søkte på segmenter i nærheten av hotellet mitt. Er det mange andre som har løpt der før deg er det stor sannsynlighet for at det er et bra sted å løpe. På den måten fant jeg ut at det var mulig å løpe til et stort kors på fjellet Filerimos. Det er en av øyas store turistattraksjoner. Fra hotellet til korset skulle det være ca 7 km og det var kjempe enkelt å finne veien dit. ¨Følg veien rett frem og så vil du komme til veien som slynger seg oppover fjellet¨ sa damene i resepsjonen. Jeg klarte selvfølgelig å løpe feil. Da jeg kom til fjellet var det tre veier. Høyre, venstre eller rett frem? Venstre og rett frem var asfaltveier. Høyre var en humpete jordvei som gikk bratt oppover. Valget var enkelt, jeg tok til høyre. Det gikk oppover og veien ble mer og mer hullete, steinete og øde. Jeg løp forbi en gresk kirkegård og en og annen gård med forskjellige dyr og olivenlunder. Så kom jeg inn i litt skog og det var godt å få løpt i skygge. Jeg møtte ingen på turen og skiltene jeg så på turen stod på gresk og sa meg ikke stort. Jeg så korset flere ganger, men fant ikke veien opp. Det ble en fin 16 km lang tur i herlig terreng og med mange tøffe bakker.

Neste dag tok jeg veien som gikk rett frem og etter 4km med oppoverbakkeløping på asfalt fant jeg korset. Utsikten der oppe fra var fantastisk.

Jeg løpt til Rhodos by to ganger i løpet av ferien. Den ene gangen løp jeg til sammen 8 km på stein og grusstrand. Det er tungt det! Resten av den 15km lange turen gikk på asfalt og jordvei langs stranden. Det var også en veldig fin tur, men for meg som liker at det går litt oppover og nedover blir det litt for mye rett frem løping.

Det at jeg fikk løpt meg en tur hver morgen (unntatt lørdag, da klatret jeg i stedet), gjorde at det var ekstra deilig å legge seg ned på stranden og nyte livet etterpå. Jeg hadde også litt bedre samvittighet for å unne meg litt ekstra god mat og drikke og jeg føler at jeg fikk maksimalt utbytte av ferien.

Så ta med deg løpeskoene og ta deg en løpetur (eller mange) neste gang du reiser bort. Jeg er helt sikker på at det vil føles godt å løpe litt uansett om formålet med reisen er å hvile ut og samle ny energi eller om det er i jobbsammenheng. Bare husk å ta med klær som passer klimaet der du reiser. Jeg så flere som var ute og jogget i lange tights og langermet genser. At de orket det er uforståelig for meg. Selv om jeg er en skikkelig frysepinn var det shorts og singlet som gjaldt selv om jeg startet løpeturene litt før kl 08.00.


2017-05-12 21:18, visad 1361 ggr

Kommentarer (0)

Kommentere


MerAbelone Lyng

Dette er en blogg som promoterer Trysilrypa Terrengløp. Jeg er en aktiv og positiv jente på 29 år. Bor i Oslo, jobber som sykepleier og har to barn. Ble hekta på løping våren 2016 og har bestemt meg for at år 2017 skal bli et skikkelig løpeår. Hovedmålene mine for 2017 er å løpe minst et halvmaraton, et maraton og Trysilrypa (13km). Jeg løper helst i skog og mark og løper aldri på mølle. Får som regel til 4-5 løpeturer i løpet av en uke. Løping gir meg påfyll av energi, overskudd til å takle en hektisk hverdag og masse glede. Motto: Det er i motbakke man blir sterk. @abelonely

RSS-flöde

Arkiv






Etiketter



I bloggen

Carina ØglændMer


Som løper støter man forholdvis ofte på skadeproblematikk. For min del har det vært få klassiske ... [Läs mer]

Ingeborg LindMer


I går gikk Holmenkollstafetten 2016 av stabelen, og for en løpsfest det ble! Oslo viste seg frem ... [Läs mer]

Hilde BuflodMer


Nå føler jeg at treningen er i gang igjen og det er en god følelse å ha med seg. Jeg kan løpe mer i ... [Läs mer]

Følg Runner's World fb_symbol

Påmelding nyhetsbrev

Annonser
Annonser
Annonser