Abelone Lyng - Noen siste tips før Trysilrypa - Runner's World
Annonse

Abelone Lyng

Noen siste tips før Trysilrypa

Nå nærmer Trysilrypa seg med stormskritt og om under en uke drar jeg tilbake til Trysil sammen med mange andre spreke damer for å løpe det løpet som jeg har trent mot og gledet meg til i snart et år. Det er ganske rart at jeg nå går inn i den siste uken med forberedelser, det har hele tiden føltes så langt frem i tid, men nå vet jeg at dagene kommer til å gå fryktelig fort.

Treningsgrunnlaget er lagt, jeg får ikke gjort noe mer til eller fra når det gjelder å forbedre teknikk eller øke utholdenhet. Jeg går inn i en rolig uke med lite løping og jeg skal la kroppen hvile sånn at jeg på lørdag står klar på startstreken med en kropp som bare gleder seg til å ta fatt på de 13 kilometerne med vakkert, krevende og morsomt terreng.

Så hvordan ser de siste 6 dagene før Trysilrypa ut for min del? Det blir en gåtur i skogen i morgen og så blir det en eller to korte og relativt rolige løpeturer når jeg finner tid til det. Men torsdag og fredag blir helt løpefrie.

Tiden jeg ikke bruker på løping vil i stedet gå til de siste små forberedelsene som gjenstår. Alt jeg skal ha med meg til Trysil skal pakkes i god tid sånn at jeg slipper å få noen dårlige overraskelser kvelden før avreise. Klærne jeg planlegger å bruke, skoene jeg skal løpe i, pulsklokka og eventuelt annet stæsj som jeg tenker vil være lurt å ha med skal ses over.

Men sånn bortsett fra det skal jeg ikke gjøre så mye annerledes enn jeg gjør til vanlig. Kostholdet mitt er som det pleier. Jeg er vel over middel interessert i kosthold og spiser sunn og næringsrik mat hver dag og siden dette ikke er et veldig langt løp så trenger jeg ikke å gjøre noen endringer sånn som å fylle på ekstra med karbohydrater sånn som man gjør før ordentlig lange løp. Men et pastamåltid fredag kveld skader jo ikke.

Og til sist skal jeg sørge for å få nok søvn og hvile de siste dagene før Trysilrypa. Det er utrolig hvor mye det å møte uthvilt på startstreken har å si.

Her kommer et lite knippe med tips til selve løpsdagen:

Pass på å ha god tid. Det er ikke morsomt å stresse før et løp. Sørg for at du har tid til å nyte en god, (men ikke for kraftig), frokost. Og frokost er viktig damer! Uansett om du er av den typen som ikke har matlyst på morgenen så trenger man frokost før et slikt løp. Trysilrypa starter allerede kl 09 så jeg kommer til å spise frokost senest klokka 07.00. Å løpe løp på full mage er ikke behagelig.

Fyll på væskelageret, men ikke overdriv. Du har ikke lyst til å løpe tissetrengt 13 kilometer i fjellet. En kopp kaffe eller to er også fint. Koffein kvikker opp og har vist seg å ha positiv effekt på utholdenhet til løpere.

Kle på deg etter været, men husk at du blir varm av å løpe. Det er bedre å fryse litt de første 2 kilometerne enn å være glovarm de siste 11 kilometerne.

Dra til startområdet i god tid. Du skal ha tid til å hente startnummer, feste startnummer, legge fra deg ting, gå på do, drikke litt vann, falle til ro og hilse på folk. Og viktigst av alt; du skal ha tid til å varme opp.

Trysilrypa har felles oppvarming før start. Bli med på den eller varm opp med litt lett jogging og kanskje noen stigningsløp før start. Jeg er sånn at jo kortere løp jeg skal løpe, jo lengere tid bruker jeg på å varme opp. Skal jeg løpe 6 km så varmer jeg opp med 5 kilometer. Jeg kommer nok til å varme opp med 3-4 kilometer med lett jogging før Trysilrypa 13 kilometer. Også tar jeg noen stigningsløp rett før start.

Og knyt skolissene godt. Senest i dag opplevde jeg å løpe et løp hvor den ene skolissen gikk opp halvveis i løpet og det var utrolig demotiverende. Man mister masse tid og fart og man mister den gode flyten man får i et løp. Jeg har pleid å løpe med dobbelt knute, men selv dobbelt knuter kan gå opp. Så i dag lærte jeg meg en ny knute. Det var en som har drevet med orientering før som lærte meg den og hun kalte den bare for O-knuten. Mitt tips er å google litt og teste ut litt knuter for å finne en knute som ikke går opp.

Om du skal løpe med musikk er det lurt å ha spillelisten klar og øreproppene på plass i ørene i god tid før startskuddet går. Jeg pleier å løpe med musikk på det ene øret bare, det er viktig å kunne få med seg hva som skjer i løypa.

Og hvis du først har telefonen fremme, så ta en selfie. Det er utrolig morsomt å ha før og etter bilder fra sånne løp. Knips litt bilder av de du løper sammen med også for dette blir en opplevelse du kommer til å ha lyst til å ha minner i fra.

Ønsk de du står sammen med på startstreken lykke til, fortell deg selv at du skal gjøre ditt beste i dag, pust inn og ut. Og løp!

Forresten så kan jeg nevne at Trysilrypa har pengepremie til de 3 beste i hver klasse.

  1. premie: 2500
  2. premie 1500
  3. premie 1000

Det gir kanskje en liten ekstra motivasjon til å gi det lille ekstra i årets Trysilrypa?

Masse lykke til alle dere spreke damer som skal være med å løpe Trysilrypa! Jeg gleder meg til å løpe sammen med dere!

Kategorier:
Løp 
2017-09-02 22:21, visad 4299 ggr

Kommentarer (0)

Kommentere


MerAbelone Lyng

Løper alt fra raske 5km til ultraløp. Trives best i skog, mark og fjell, (men innimellom finner du meg også på startlisten til helt flate asfaltløp). Løper for eventyrets skyld og alltid med et smil. Instagram: @abelonely

RSS-flöde

Arkiv






Etiketter



I bloggen

Eira TorsteinsenMer

Tirsdags morgen forrige uke tikket det inn en mail fra magasinets redaktør, Sara. Mailen inneholdt ... [Läs mer]

Abelone LyngMer


Når folk spør meg hvordan det er mulig å løpe lange løp på nesten 100 kilometer opp og ned fjell ... [Läs mer]

Askild Vatnbakk LarsenMer

Bruk styrkene dine til det fulle, og redusér svakhetene dine til et minimum. Det er det jeg primært ... [Läs mer]

Følg Runner's World fb_symbol

Påmelding nyhetsbrev

Annonser
Annonser
Annonser