Abelone Lyng - Runner's World
Annonse

Abelone Lyng

To ny løps distanser på en uke

17 juni fikk jeg litt uventet mulighet til å delta på Sommernattsløpet i Oslo. Jeg oppdaget plutselig fredag kveld at jeg hadde både barnefri og jobb fri samtidig lørdag kveld. En kombinasjon som ikke er veldig vanlig for meg. Så da meldte jeg meg like gjerne på mitt aller første 5km løp. Jeg fikk ganske nøyaktig 24 timer til å forberede meg på løpet og forventningene jeg hadde til meg selv var ikke store. Målet var å ha det gøy, gi det jeg hadde og å øve på det å delta i konkurranse. I år har jeg fokusert på å løpe i terreng og å løpe langt. Jeg har øvd på å porsjonere kreftene mine sånn at jeg kan holde jevn fart over en lang distanse og jeg har trent på å kunne løpe raskt i bakker og i krevende terreng.

5 km på asfalt uten en eneste stigningsmeter er absolutt ikke noe jeg har trent på. Så i løpet av de 24 timene jeg hadde til å forberede meg før løpet tok jeg en titt på Strava resultatene mine fra raske løpeturer med lignende løypeprofiler, (som jeg kom frem til bare var sentrumsløpet og deler av KK-mila), også satte jeg meg et mål om å løpe Sommernattsløpet på mellom 20 og 22 minutter. Jeg måtte jobbe litt med tanke på at jeg i dette løpet ikke skulle holde igjen, men bare gi det jeg hadde fra start. Det er jo det motsatte av det jeg fokusert på i hele år…

Også skulle det varmes opp skikkelig. Oppvarming er noe jeg ikke har vært så god på tidligere. Jeg bruker gjerne 20-30 minutter på å bli ordentlig varm og den gode løpeflyten kommer vanligvis ikke før etter 8 km. Jeg har forstått hvor viktig det er å være ordentlig varm hvis man skal prestere godt på et løp, og jo kortere distanse man skal løpe, jo viktigere er oppvarmingen. Så før sommernattsløpet varmet jeg opp med litt rolig jogging til og fra Oslo S, tok en kort pause og så løp jeg en litt kortere runde med stigningsløp. Til sammen nesten 5km med oppvarming.

Så da jeg stod på startstreken sammen med nesten 850 andre spreke løpere var kroppen helt klar for å løpe min til nå beste 5km.

Jeg hadde jo et mål om å komme i mål på mellom 20 og 22 minutter og jeg bestemte meg derfor for å henge meg på fartsholder Andreas Gossner som skulle holde farten 4min/km. Det gikk helt strålende inntil Andres tok en liten snarvei etter ca. 2 kilometer. Samvittighetsfull som jeg er løp jeg tilbake og fulgte løypa, og det ga meg en god del ekstra sekunder. Skriver meg bak øret at det er noe jeg ikke gjøre neste gang. Konkurranse er konkurranse. Løper alle andre snarveien så skal jeg også gjøre det.

5 km er en utrolig intens distanse. Det er bare å gi 110% helt fra start. Og det kan gjøre like vondt som en 10km.

Og vondt gjorde det virkelig. Men det fine med 5km distansen er at det ikke gjør vondt så lenge. Det er lettere å tåle en smerte som du vet vil være over om 15 minutter, 10 minutter, 5 minutter. Og selv om den siste kilometeren kanskje føles helt uoverkommelig tung, vond og uendelig lang, så er det noe man overlever. Og så fort man er over målstreken føler man seg straks veldig mye bedre.

Følelsen min da jeg kom i mål husker jeg nesten ikke. Sliten? Veldig, men ikke utslitt. Klokka stanset jeg på 20:55, så jeg visste i hvert fall at jeg hadde klart målet mitt om å løpe på under 22 minutter.

Da jeg kom litt til hektene ble jeg skikkelig overasket da jeg oppdaget at jeg hadde løpt inn på tiden 20:46 og at jeg hadde vunnet min klasse. Gjett om jeg var fornøyd med meg selv da! Å stå på pallen to ganger på rad er veldig gøy.

Fredagen etter var det igjen en mulighet til å delta på et løp. Denne gangen var det St.Hansgaloppen som skulle løpes. Et lite, men anerkjent løp som jeg har hørt mye bra om. Løpet har to distanser, kort løype på 8,5km og lang løype på 14,5km. Løypa går rundt vakre Maridalsvannet og går på asfalt, grus, skogsvei og litt sti. Distansen er helt perfekt, underlaget passer meg bra og det er en del stigning (selv om arrangøren kaller det for en nokså lettløpt og flat løype). Akkurat det jeg er vant til og som er naturlig for meg. Dette burde ikke være noe problem i det hele tatt tenkte jeg og jeg hadde bestemt meg for at det viktigste denne gangen var å få en god løpetur, kose meg og ha det gøy. Og jeg skulle spise vafler, for St.Hansgaloppen kalles også for Vaffelgaloppen, og det med god grunn.

Været var som det pleier å være på St.Hans aften. Overskyet, lett duskregn og småkjølig. Perfekt vær for en løpetur med andre ord.

Jeg varmet opp lett ved å jogge rolig i 3 km. Så skiftet jeg til shorts og t-skjorte og da jeg gikk forbi fatet med vafler klarte jeg ikke å la være, jeg måtte bare ta en vaffel før start. Så løpt jeg noen stigningsløp rett før start og følte meg helt klar der jeg stod på startstreken sammen med alle de andre løperne.

Startskuddet gikk og jeg løp av sted og fulgte strømmen. Det gikk fort den første kilometeren. Til å starte med lå jeg på 4:15/km. Jeg skjønte fort at jeg måtte bremse litt. Jeg skulle jo klare å løpe i 13 km til. Så fikk jeg heller la folk løpe forbi meg og håpe på at det var mange som løp for hardt ut og som jeg kunne ta igjen senere. Jeg prøvde å holde et jevnt tempo, men merket godt at den raske starten min hadde slitt litt på kreftene.

Løypa var mye mer kupert en jeg hadde forventet. Det gjør meg ingen ting med litt bakker. Jeg er jo faktisk en person som foretrekker å løpe i bakker, men når jeg løper nye steder synes jeg alltid det er litt vanskelig å vite hvor man skal gi på og hvor det er lurt å spare krefter. Jeg synes det er mye enklere å løpe opp en lang bakke når jeg har løpt bakken før. Da vet jeg hva jeg har å forholde meg til og jeg vet hva som venter meg på toppen av bakken. Nå løp jeg på helt ukjent vei, og jeg hadde ingen mulighet til å vite hva som ventet meg ved neste sving. Så strategien var å løpe jevnt i en fart jeg visste jeg mestret over en slik distanse.

Og det gikk ganske greit helt til jeg plutselig begynte å få vondt etter ca 7km. Skikkelig vondt i øverste del av magen og ut i siden. Og de neste 30 sekundene løp jeg med katastrofetanker om at jeg hadde fått hjerteinfarkt og at dette var slutten.

Men det var jo bare hold. Fy søren så vondt det kan gjøre! Hold er noe jeg ikke er vant til å få. Litt stikking i siden hender jo, men da tar jeg det bare litt rolig noen minutter før det gir seg. Konkurranse instinktet mitt fikk meg til å overstyre lysten til å stoppe opp og gå et lite stykke. Så jeg bet i stedet tennene sammen og løp så fort jeg klarte den neste kilometeren. Heldigvis gikk det over ganske fort, jeg tror ikke jeg løp mer enn en kilometer med skikkelig vondt. Så da de siste bakkene kom var jeg klar for å prøve å ta igjen noen av de jeg så foran meg.

Noe av det aller morsomste jeg vet er å løpe forbi folk i oppoverbakker. Det er så gøy å oppleve at man spretter oppover bakken med et smil rundt munnen mens de man løper forbi peser og sliter.

Jeg tok igjen flere av dem som hadde løpt forbi meg i starten og på toppen av bakken fikk jeg utsikt over et eventyraktig Maridalsvann. Hele vannet var tåkelagt så man så bare de små øyene stikke opp fra tåken. Utrolig vakkert.

Etter litt nedoverbakke løping og så en fin rett strekning forbi en liten gård var det et kort stykke med asfalt før man så Maridalsruinene. Jeg løp jammen meg forbi noen på den strekningen også. Da jeg svingte av inn på stien ved ruinene tok jeg igjen en mann. Jeg løp ved siden av og bak ham nesten frem til mål, men da jeg satte opp farten de siste 100 meterne inn til mål hang han ikke på lenger, så jeg løp alene over målstreken. Jeg løp inn på tiden 01:11:11.

Og så var det rett inn og spise vafler med god samvittighet mens jeg prøvde å finne ut av hvor fort jeg hadde løp og hvilken plassering jeg hadde fått.

Denne gangen ble jeg nummer 7 i min klasse og nummer 10 av alle damene. Ganske midt på treet altså, siden det var ca 30 damer som deltok og 13 i min klasse. Jeg hadde ikke forventet en veldig god plassering på dette løpet, jeg vet jo at det er mange gode og erfarne løpere på de litt mindre løpene som arrangeres av idrettslag og forbund. Men jeg ble veldig overrasket over at det var så tungt å løpe de 14,5km i et tempo som ikke er veldig mye raskere enn det jeg vanligvis løper langturene mine i.

Jeg tror at feilen min var å gå for hardt ut ved start. Jeg brant av mye av kruttet tidlig. Dessuten tror jeg ikke at vaffel er det lureste man putter i seg 10 minutter før start. Men all erfaring er bra erfaring tenker jeg. Da har jeg lært et par ting som jeg kan ta med meg til neste løp.

Og hva neste løp blir vet jeg ikke. Nå skal jeg i hvert fall ha en måned med mye terrengløping og fokusere på det å bli raskere og mer utholdende i terreng. Det trenger jeg nemlig når jeg skal løpe Trysilrypa i september!

Publicerat: 2017-06-29 20:26 Kommentarer (0)

Ut og bli kjent med nye stier i Østmarka

Etter at terrengskoene mine hadde stått urørt i nesten 4 uker var det helt magisk å komme seg ut på en skikkelig langtur i skog og mark. Jeg hadde gledet meg hele dagen på jobb og klarte nesten ikke å vente på å bytte ut sykepleieruniformen med shorts og løpe sko. Det å måtte være inne når sola skinner og skogen kaller er ikke lett. Så når klokka ble 15.30 og jeg endelig kom meg ut i sommerværet var jeg nærmest euforisk. Kort tid etterpå var jeg klar til å løpe og satte kursen mot Østmarka. Jeg er så utrolig heldig som har Østmarka en kort løpetur fra der jeg bor, for Østmarka er et av de fineste stedene i byen for folk som er glad i å løpe på sti.

Som vanlig hadde jeg en liten ide om hvor jeg skulle løpe. Flykning ruta mellom Skullerud og Øyeren må testes ut mange ganger i sommer for jeg har klart å melde meg på Østmarka Trail Challenge – Flyktningeruta, som er et terrengløp på 37km som går på blåmerket sti. Løypa er ikke sånn alt for godt merket, og tilbakemeldingene jeg har fått fra andre som har løpt ruten er at det krever litt orienteringsferdigheter, noe jeg ikke eier i det hele tatt. Men tanken er at jeg skal gjøre meg litt kjent med ruta på forhånd for da har jeg kanskje en mulighet til å komme meg fra Øyeren til Skullerud uten at det må sendes ut en letepatrulje.

Jeg fulgte først Ljanselva et stykke mot Skullerud og så løp jeg opp til vannverket hvor det er skilt som peker ut flykning ruta. Jeg tror jeg klarte å følge den opp til Rundvann, men så datt jeg nok av for jeg oppdaget at det gikk en sti rundt Rundvann og den måtte jeg neste prøve ut. Etter en runde så jeg en ny sti som så morsom ut og da forsvant planen om å bli kjent med første del, (eller det som vil være siste del når jeg skal løpe Østmarka Trail Challenge), av Flykning ruta.

Det var en smal sti som bare ble smalere og smalere før jeg plutselig oppdaget at det ikke var noen sti hverken foran eller bak meg lenger. Jeg sto midt i skogen med blåbærbusker opp til knærne og fikk en litt bedre forståelse av hvorfor terrengløpere ofte har knelange strømper. Og dyrevenn som jeg er ble jeg en smule engstelig for at jeg kunne komme til å tråkke en huggorm på halen. I tilegg oppdaget jeg at det foran meg gikk veldig bratt nedover og å satse på å løpe utenfor sti var litt vel vågalt. Men det er jo nettopp det at det føles litt som å dra ut på eventyr når jeg løper på nye stier som gjør at jeg har blitt så glad i å løpe i terreng.

Det ble litt leting før jeg oppdaget en ny sti, (som faktisk var en ordentlig sti), og som jeg kunne klare å kravle nedover uten å brekke noen. Da jeg hadde kommet meg helt ned så jeg at den veggen jeg nettopp hadde klart å kravle ned faktisk var en del av flykning ruta. Det skal nok litt mental trening til før jeg kan bli venn med tanken på at etter ca. 30 kilometer med løping på blåmerket sti i til dels veldig krevende terreng, så skal jeg opp en monsterbakke, som man nesten burde hatt brattkort for å ha lov til å ferdes i.

Hvor flykning ruta gikk videre skjønte jeg ikke helt, og siden jeg ikke er en veldig tålmodig person ga jeg opp det prosjektet litt.

Videre gikk turen i stedet på kjent sti innover mot Dølerud, og etter Dølerud prøvde jeg meg igjen på en sti jeg aldri har løpt før og som jeg litt for sent oppdaget var rødmerket og før jeg visste ordet av det var begge beina plantet godt nede i en myr. Har man ikke gjørme opp til knærne har det ikke vært en skikkelig tur…

Men jeg kom meg etter hvert inn på en blå sti som førte meg til Askvann. En av de litt gjemte perlene i marka.

Jeg begynte å tenke at det var på tide å peile seg inn på en sti som kunne føre meg hjemover og tok av på en sti som gikk mot høyre og som var merket som «skogsti». Det hender at skiltene i Østmarka og Sørmarka ikke er så alt for mye til hjelp… Jeg valgte høyre i hvert veiskille videre og etter noen kilometer med løping, kryping, klatring og hinderpasseringer i form av trær og busker som hadde falt over stien var jeg tilbake ved Dølerud og så var det bare kjent sti og skogsvei resten av veien hjem.

Det ble en 20km lang tur, med flere små stopp og veldig rolige partier. Fokuset mitt var å komme meg ut og ha det gøy og farten var ikke så viktig. Med til sammen nesten 500 meter med stigning så var dette en tur som lot lår og rumpe jobbe skikkelig.

Etter slike turer kommer jeg alltid hjem med et stort smil rundt munnen. Jeg elsker å løpe i terreng og jeg gleder meg til hver eneste tur. Nå som jeg har løpt Spitsbergen marathon kan jeg igjen begynne å fokusere på å bli skikkelig flink til å løpe i terreng. Nå er de neste store målene min Østmarka Trail Challenge og Trysilrypa. Det blir to helt forskjellige løp. Jeg gleder meg veldig til å løpe Trysilrypa i høst, for det å løpe i fjellet er noe jeg ikke har mulighet til å gjøre så mye av til vanlig også er løypa litt snillere enn den som venter meg når jeg skal løpe flykning ruta. Også blir det jo et skikkelig jentetreff med mange spreke damer så jeg tror jeg kommer til å få en helt super helg med et vakkert løp, bra underholdning og masse god mat. Det blir litt luksus rett og slett.

Er du med 09.09.17?

Publicerat: 2017-06-15 23:40 Kommentarer (0)

Spitsbergen Marathon 2017, en helt uforglemmelig opplevelse

Seks måneder etter at jeg begynte å leke med tanken på å løpe et helt maraton kan jeg endelig si at jeg er en ekte maratoner. For 3. juni 2017 løp jeg 42.195m på Svalbard da jeg deltok på Spitsbergen Marathon. Og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg er veldig fornøyd med maratondebuten min. Målet mitt var å gjennomføre løpet på under 4 timer, med stil og godt humør. Og nå skal du høre hvordan det gikk…

Reisen min startet tidlig fredag morgen. Leverte minstemann i barnehagen og hev meg på et tog til Gardermoen. Etter en 3 timers flyreise til Svalbard, en rask tur innom hotellet og så videre ut på 3 timers hundesledetur var det tid for karbobuffet, (les 3 store tallerkener med pasta og en stor porsjon med dessert og kaker), før jeg trasket tilbake til hotellet for å få meg en god natts søvn før neste dags store løp. For det er jo lurt å stille uthvilt på startstreken når men skal løpe sitt aller første maraton har jeg hørt. Jeg har absolutt ikke noe vondt å si om hotellet jeg bodde på, bortsett fra at det hadde vært supert om det var lystette gardiner. For i juni måned står solen høyt på himmelen hele døgnet, så det ble bare 4 timers søvn den natten og det var ikke sammenhengende søvn akkurat. Men med kaffe, godt humør og en 30 minutters powernap før løpet følte jeg meg likevel ganske opplagt da jeg stod på startstreken klokka 09.55.

Sånn bortsett fra at jeg veldig fort skjønte at jeg hadde kledd alt for godt på meg, så gikk de første 21 km som en drøm. Jeg kastet fra meg vanter og pannebånd etter ca 5 km. Det var litt utfordrende å holde riktig temperatur, for når jeg løp inne i byen var det vindstille og sterk sol. Da var det av med buff, åpne jakken og ut med hendene. På strekningene langs fjorden var det på med buff, lukke jakken og hendene inn i jakkeermene - for der var det litt kjølig vind. Men jeg kunne nok fint ha gjennomført løpet med mindre klær. Vanlig løpetights, tynn buff og vindjakke med en lang trøye under hadde nok vært mer behagelig å løpe i.

Strategien min for løpet var å finne en stor person som hadde riktig tempo for min del som jeg kunne henge meg på og som ville skjerme for vinden jeg visste ville komme når jeg løp langs fjorden. En av de jeg løper med innimellom fortalte meg en gang at det alltid finnes en stor tysker man kan legge seg bak. Det tok litt tid før jeg fant riktig rygg, for de første jeg la meg bak løp for langsomt eller var for lave. Men da jeg plassert meg bak to svære karer som løp i et tempo som jeg trivdes med, og som jeg ved første vannstasjon hørte ba om ¨wasser¨, forstod jeg at jeg hadde funnet riktig rygg og bak disse ryggene holdt jeg meg i nærmere 20 km.

Spitsbergen marathon er et løp hvor du løper 2 like runder på 21 km. Det synes jeg var fint, for jeg synes det er lettere å komme seg igjennom en tung løpetur hvis jeg kjenner løypen. Selv om jeg hadde studert løypekartet, høydeprofilen og viste sånn omtrent hvor langt det var mellom hver matstasjon så er jeg sikker på at noe av det som hjalp meg igjennom runde nummer to var at jeg visste hva som kom. Jeg var forberedt på underlaget, bakkene og jeg kunne motivere meg selv med å si at nå kan jeg straks se neste matstasjon. Så etter å ha holdt et greit tempo med hjelp av to store tyskere på runde nummer en følte jeg meg klar for å løpe solo da jeg merket at tyskerne begynte å bli slitne og tempoet gikk langsommere.

Det gikk fint å løpe alene. Nå som jeg ikke løp bak en rygg fikk jeg se mye mer av den storslåtte naturen rundt Longyearbyen. Flere steder føles det som om man er på vei inn i et maleri. Spitsbergen marathon må være et av verdens vakreste maraton! Landskapet var nok til å holde meg i gang de neste 10 kilometerne. Det var først etter å ha løpt 32km at jeg for alvor måtte begynne å måtte jobbe med psyken. Jeg begynte å forberede meg på ¨35km krisen¨ som jeg har hørt så mye om. Du vet, der alle får krampe, motivasjonen er i bånn og man begynner å lure på hvorfor man egentlig gjør dette mot seg selv. Mitt våpen var å smile (jeg er nesten helt sikker på at jeg smiler på hvert eneste bilde som ble tatt av meg under løpet), lage små delmål og fortelle meg selv hvor tøff, rå, sterk, utholden og viljesterk jeg var. Jeg tillot ikke negative tanker å komme frem. Jeg tenkte ikke en eneste gang at jeg var sliten eller at beina gjorde vondt og da jeg merket at det var en krampe på vei overtalte jeg meg selv til å nå frem til neste matstasjon og at der skulle jeg stoppe helt opp og faktisk drikke et helt kopp vann og et kopp energidrikk. Det fungerte, beinet tok seg sammen og jeg løp de siste 5 tunge kilometerne problemfritt, sånn bortsett fra at jeg klarte å tryne bigtime da jeg løp over en palle som var lagt over et litt vått parti. Mistet sikkert et lite minutt der, men jeg kom meg fort på beina igjen og løp videre med møkkete bukser, et kne som gjorde litt vondt og såre håndflater. Egentlig var det litt godt å kunne fokusere på at det gjorde vondt i hendene. Da var det lettere å ignorere smertene i beina.

Jeg løp i mål på tiden 3:49:13 og ble nr 22 totalt, nr 4 av alle kvinner og nr 2 i min klasse. Å havne på pallen etter sitt aller første maraton synes jeg er skikkelig kult. Vi trenger ikke å snakke om hvor mange det var i min klasse. Får jeg premie så er jeg fornøyd.

Selv om jeg var sliten og bare måtte gå tilbake til hotellrommet og legge meg i badekaret etter løpet, føltes beina egentlig ganske bra. Bortsett fra noen enorme blemmer på føttene og et svært blåmerke på kneet så var det ikke noe problem å gå normalt, eller å være i aktivitet resten av turen. Jeg fikk med meg både en båttur og en ridetur før jeg måtte reise hjem på mandagen.

Etter 4 fantastiske dager på Svalbard sitter jeg igjen med en følelse av å ha fått oppleve et av verdens vakreste steder. Forelsket meg helt klart i stedet, og Svalbard har fått en helt spesiell plass i hjertet mitt. Jeg skal tilbake! Helst veldig snart. Svalbard Spacerun 26. august frister enormt. Men inntil jeg får mulighet til å dra tilbake skal jeg leve på minnene jeg har etter mitt aller første maraton og mitt første møte med Svalbard.

Publicerat: 2017-06-06 22:17 Kommentarer (0)

MerAbelone Lyng

Løpeglad sykepleier på 30 år som bor i Oslo. Løper så ofte jeg kan og trives best ute i skog og mark. Løper fordi det er gøy og fordi det gjør meg glad. Det morsomste jeg vet er å løpe på nye stier og oppdage nye steder. Gjerne i teknisk krevende terreng med bratte oppoverbakker og helst med gjørme til langt over knærne. Jeg løper ute hele året uansett vær og du ser meg aldri på en tredemølle. Motto: Det er i motbakke det går oppover Instagram: @abelonely

RSS-flöde

Arkiv

Etiketter

I bloggen

Elisabeth BorgersenMer

I sist innlegg skrev jeg om hvordan man kan bruke konkurranser til å variere treningen ved å delta ... [Läs mer]

Anders Storhaug HeenMer

Våren gjør det så fristende å løpe mye! Mange øker løpsbelastningen voldsomt i løpet av noen få ... [Läs mer]

Siri Therese Flamme-LarsenMer

Jeg hører mye på lydbøker til og fra jobb, og gjerne hjemme mens jeg rydder. Og jeg tenkte det ... [Läs mer]