Vidunderkydderet som gjør deg mindre støl - Runner's World
Annonse

Vidunderkydderet som gjør deg mindre støl

Kosthold: Stive muskler etter Holmenkollstafetten? Her er løsningen!


Alle løpere kjenner til konsekvensene av en hard økt eller konkurranse. På den ene siden er du overlykkelig fordi du fullførte, og på den andre siden er du smertelig klar over stivheten og de såre musklene som venter.  Hadde det ikke vært herlig om du bare kunne spise noe som fjernet disse smertene?

Gurkemeie er redningen
Smerter som oppstår etter uvante eller veldig intensive økter, kalles for DOMS (delayed onset muscle soreness).  Når du ligger på sofaen etter en konkurranse eller hard trening og kjenner at leggene svir, så er det DOMS som er årsaken. Men fortvil ikke! Det kan nemlig virke som at det finnes en enkel måte å redusere disse smertene på, og den er verken dyr eller tidkrevende. Løsningen er rett og slett gurkemeie, det indiske krydderet med den karakteristiske gulfargen. Gurkemeie inneholder stoffet curkummin, og det er dette som kan hjelpe mot DOMS-smerter. Curkummin har nemlig betennelsesdempende egenskaper og er i tillegg rik på antioksidanter.

Reduserer DOMS-smerter
En studie publisert i tidsskriften European Journal of Applied Physiology viste at DOMS-smerter ble redusert dersom man hadde spist gurkemeie. I studien deltok 17 menn, som ble gitt enten et curkummin-supplement (2,5 gram) eller et placebo-supplement uten noen virkestoffer, i tre dager. Deretter utførte de en styrketreningsøkt designet spesielt for å fremkalle stivhet i leggmusklene. Denne prosedyren ble så gjentatt, slik at alle testpersonene trente både med og uten curkummin i kroppen.

Resultatene viste at curkummin reduserer smerter i leggmusklene etter hard trening, i tillegg til å virke betennelsesdempende. Det virker med andre ord som at å spise gurkemeie kan redusere skader på musklene, og dermed booste restitusjonsprosessen. For løpere betyr dette at ved å ta curkummin-supplement daglig kan du øke prestasjonsevnen og redusere restitusjonstiden, og dermed øke kvaliteten på treningen din.

Bruk gurkemeie i matlagingen
Siden du får i deg curkummin gjennom gurkemeie er det imidlertid ikke nødvendig å ta et kosttilskudd for å få disse fordelene, du kan likeså godt bruke gurkemeie i matlagingen. Det finnes utallige måter å benytte dette krydderet på, men det vanligste er nok å bruke det i vannet når du koker ris, slik at risen blir gul. Det er også mange som lager betennelsesdempende gurkemeiete ved å blande gurkemeie sammen med kanel, ingefær og honning. Kanskje noe å teste ut etter neste hardøkt?

Detta formulär är ej öppet för svar


Kommentere


Følg Runner's World fb_symbol

Påmelding nyhetsbrev

Annonser
Annonser
Annonser