Vekk fra allfarvei og ut i terrenget - Runner's World
Annonse

Vekk fra allfarvei og ut i terrenget

Løp: Jeg er med, er du? spør Lill Hege Bjørklund. Hun har en allsidig treningsbakgrunn og er delvis aktiv både på ski, løp og sykkel, og har alltid vært opptatt av fysisk aktivitet uansett alder og nivå. I høst skal hun delta på Trysilrypa Terrengløp.


Annonse fra Trysilrypa Terrengløp

– Utfordre deg selv og bli med på året store rypefest i Trysil, oppfordrer hun. Her trekker Lill Hege Bjørklund (bildet over) frem de positive sidene ved terrengløping:

– Sol og sommer er herlig for løpere og det eneste du må gjøre er å knyte lissene på skoa. Det er så mange gode muligheter til fysisk aktivitet utendørs. Vei, sti og natur ligger der, klar til å ta deg imot i god driv. Gåturer og løpstrening i naturen på stier og ujevnt underlag med hindringer, søle og kupert terreng gir treningsturene en helt ny dimensjon.

Naturlige intervaller i terrenget
– Terrengløp handler om å utfordre kroppen, ikke nødvendigvis om å løpe i et bestemt tempo, understreker Lill Hege.
– Gange er ikke tapt løpetid, men terrengløping gir deg naturlig intervalltrening og god styrketrening. Opplevelsen er ofte den viktigste motivasjonsfaktoren for å søke seg vekk fra allfarvei og ut i terrenget. Treningen og turen blir mer variert, og du finner igjen noe av den barnlige begeistringen over å bruke kroppen.

Fysiologiske fordeler
Også fysiologisk er det en rekke ting som taler for å gå eller løpe i skog og fjell.
– Bakker, hindringer og tungt underlag gjør at pulsen skyter i været og fra tid til annen er helt oppe på rødmerkingen. Det gir mye bedre kondisjon, sier hun.
– Du får også utfordret muskelstyrken i bena, men også den viktige kjernemuskulaturen som du bruker for å holde kroppen stabil og ryggen smertefri. Du forbedrer også egenskaper som balanse og smidighet. Minst like viktig er det at undersøkelser tyder på en sjeldnere forekomst av belastningsskader blant terrengløpere, fordi kroppen utsettes for en mer variert belastning enn ved vanlig løpetrening på jevnt underlag, forteller Lill Hege og legger til en siste oppfordring:

– Variasjon av intensitet og rolige langturer er lurt å inkludere i løpet av en treningsuke. Hold på gnisten, variasjon i treningen gjør den morsommere. Gode opplevelser holder deg frisk!

Les mer om Trysilrypa og meld deg på her: Trysilrypa Terrengløp

DISSE BLOGGERNE SKAL LØPE TRYSILRYPA TERRENGLØP:



Torunn Brandvold

Den beste treningen jeg vet om er lange fjellturer både sommer og vinter, gjerne med en tung sekk. Det er god trening både for den fysiske og psykiske styrken. I perioder hvor jeg sliter med å komme i gang med treningen er det ingenting som slår fjellet, da kommer godfølelsen fort tilbake. Her blir tid og distanse glemt. Alt handler om å være i ett med naturen og bare nyte. Man glemmer hvor sliten man er når man når toppen. Det er så verd strevet og gir en fantastisk mestringsfølelse. Forberedelsene frem mot Trysilrypa Terrengløp bør gå som en drøm fremover.
Les Torunns blogg HER




Hilde Buflod

Jeg har alltid vært glad i å trene inne på gruppetimer, men så fort våren kommer er det ingenting som er så deilig som å løpe ute i skog og mark. Jeg synes det er spennende å løpe i terrenget og sprette bortover steiner og røtter – jeg må jeg konsentrere meg mer for ikke å tråkke feil. Det er også hyggelig å høre fuglekvitter og lukte våren inn. Det beste løpeværet er når sola skinner uten at det er for varmt, eller når det duskregner. Denne sommeren har jeg tenkt å delta på noen konkurranser, mest for å teste ut formen og ta det som trening. Jeg skal også løpe med venner, som også skal delta på Trysilrypa Terrengløp, samt at jeg kanskje drister meg til å være med en løpegruppe her hjemme. Der kan jeg få pushet meg selv litt mer.
Les Hildes blogg HER




Abelone Lyng

Jeg prøver å få til to langturer hver uke og to litt kortere og raskere økter. Så lenge det ikke er skikkelig vått og gjørmete i skogen løper jeg nesten bare på sti og skogsvei, og helst turer med mye stigning. Jeg nyter virkelig hver løpetur ute i terrenget. Selv om det regner og blåser litt er det godt å komme seg ut en tur. De dagene jeg ikke løper prøver jeg alltid å få trent litt kjernemuskulatur, pushups og knebøy med strikk på stuegulvet. Føler at jeg ligger veldig godt an med treningen til Trysilrypa 2017 og gleder meg skikkelig!
Les Abelones blogg HER

Les mer om Trysilrypa og meld deg på her:
Trysilrypa Terrengløp



Kommentere




FlerAvstemning

Hva synes du er mest interessant å lese om vedrørende løping?

 
 
 
 
 
 
 
 

Vis resultat

I bloggen

Abelone LyngMer


Den siste dagen i Spania våknet vi på et lite familiedrevet hotell i Beceite. Vi ble, som vi hadde ... [Läs mer]

Vegard ØlstadMer


Det har vært en svært spennende terrengsesong. Ny jobb, ny leilighet, og nye treningsmarker har ... [Läs mer]

Anders HeenMer


Jeg har lest boka Born to Run av Christopher McDougall , en inspirerende bok om løping, som ... [Läs mer]

Følg Runner's World fb_symbol

Påmelding nyhetsbrev

Annonser
Annonser
Annonser