Variasjon i tempo og distanse er ikke alt - Runner's World
Annonse

Variasjon i tempo og distanse er ikke alt

Trening: Vil du utvikle løpingen din på best mulig måte er det viktig å også variere andre aspekter av treningen.


Annons

Å trene variert betyr ikke at du kun skal veksle mellom treningsøkter i rolig langtur-fart og raskere intervaller. Vil du utvikle løpingen din på best mulig måte er det også viktig å variere andre aspekter av treningen.

I tillegg til at du bør komplettere løpetreningen med styrke og bevegelighet for å forebygge skader og fremme et bedre steg, bør du også tenke på dette:

Tidspunktet for trening
De fleste av oss gjennomfører treningsøktene på sen ettermiddag eller kveldstid. Veldig få konkurranser finner sted på denne tiden av døgnet, og nettopp derfor kan det være lurt å venne kroppen til løping på andre tidspunkt, for eksempel morgen eller tidlig formiddag. Bruk helger og fridager til å variere treningstidspunktet.

Underlag
Vi løpere pleier å si at en av de store fordelene med idretten vår er at vi kan trene hvor som helst. For de fleste av oss betyr det at vi løper på hardt underlag i nærheten av der vi bor eller jobber. Det gjør treningen tidseffektiv og lett tilgjengelig. Men om vi nå og da gir oss tid til å ta oss ut i skogen, på parkveier, gressunderlag eller en friidrettsbane, vil vi på sikt belaste kroppen mer allsidig og dermed få en kjærkommen variasjon i treningen.

Kupering
Helt ærlig – å løpe på flatt og hardt underlag er nokså behagelig. Men ikke vær redd for å utfordre deg selv i bratte bakker med teknisk krevende nedoverbakker eller kronglete stier. Du kommer til å bli en sterkere, mer teknisk dreven løper – og treningen blir i tillegg morsommere.

Alene eller sammen
Løping er jo en individuell idrett, og skal du forbedre deg er det kun deg det står på. Det er dermed ikke sagt at du alltid trenger å trene alene. Det er eksempelvis fullt mulig å trene sammen med samboeren, selv om dere er i ulik form. Dere kan starte og avslutte en økt sammen, eller den bedre løperen kan ta omveier på langturen. Intervalløkter på et avgrenset område, en bestemt runde eller en friidrettsbane er ingen problem.

Løpegrupper tilfører flere dimensjoner til løpingen din enn bare den fysiske treningen. Du blir kjent med andre mennesker med samme interesse, hvilket kan gi ekstra treningsmotivasjon og ny innsikt.

Flere artikler om variasjon:
Kjørt deg fast? Slik varierer du treningen!
Oppdag og utforsk med apper og kart!



Kommentere


Følg Runner's World fb_symbol

Påmelding nyhetsbrev

Annonser
Annonser
Annonser