Test av Suunto Spartan Trainer HR - Runner's World
Annonse

Test av Suunto Spartan Trainer HR

Produkter: Mye klokke og mye funksjonalitet for pengene.


Annons

Runner's World har testet det nyeste tilskuddet til Suunto Spartan-familien, den litt mindre
Spartan Trainer HR, over en lengre periode. Rett ut av esken minner Spartan Trainer om klokkene i Ambit-serien, men i en mindre og slankere utgave. Dette er en klokke som sitter godt også på smale håndledd og som gjør seg like godt til hverdags og fest som på trening.

Generelt om klokken
Spartan Trainer er både en aktivitetsmåler og en sportsklokke. Den måler skritt og kaloriforbruk og brukeren kan selv legge inn egne dagsmål. Spartan Trainer måler pulsen i håndleddet og gjør at brukeren også kan få en oversikt over pulsen gjennom dagen og natten, i tillegg til pulsmåling under trening. Klokken har GPS og innebygd altimeter (GPS-basert) slik man vil forvente av en sportsklokke, i tillegg har den Bluetooth som muliggjør mobilvarsler rett på klokken

Testingen har forgått med tanke på løping som hovedaktivitet men det skal sies at klokken kommer ferdig programmert med 17 ulike aktiviteter, fra Cheerleading til Stand Up Padling (!). I tillegg har brukeren mulighet til å legge inn opptil tre egendefinerte aktiviteter. Klokken kommer også ferdig satt opp for multisport, slik som triatlon, med mulighet til å registrere tid brukt i skiftesonene. Klokken er blitt testet i terreng, noe asfalt og på mølle, i tillegg til langrenn, randonee og alpint.

Aktivitetsmåling og navigasjon
Spartan Trainer har flere valg for løpeaktiviteter. Løping, stiløping og tredemølle kan nevnes. I tillegg kan man velge underaktiviteter som for eksempel "basic" og "sti-/fjelløping". Disse valgene er i praksis valg av de parameterne man ønsker å se under økten. Ved valg av sti-/fjelløping får brukeren opp høydekurve og stigning under økten mens ved valg av mølleløping blir ikke GPS-en aktivert. Skulle ikke alle disse valgene være nok, kan brukeren i tillegg lage egendefinerte aktiviteter ved hjelp av programvaren Movescount.

Under bruk opplevde vi klokken som pålitelig med tanke på måling av avstand, hastighet og høyde. Dersom GPS-en ikke er stilt inn på høyeste kvalitet er det lett at distansene kuttes, særlig ved løp i svingete terreng, noe som forøvrig er vanlig ved de fleste GPS-målere. Ved bruk av Movescount var det lett å legge inn ruter på klokken som igjen var lette å navigere etter. Under løpeturer med GPS-en aktivert lager klokken et spor under økten som gjør at man bruke til å finne veien tilbake dersom det skulle være behov. En annen navigasjonsfunksjon er rett og slett "finn veien tilbake". Dersom man aktiverer denne kan klokken brukes som et kompass til å finne korteste vei tilbake til startpunktet. En funksjon vi fikk nytte av ved løping i ukjent område hvor vi ikke hadde lyst å løpe hele distansen vi allerede hadde tilbakelagt.

Batteri
Batteriet på Spartan Trainer overrasket positivt. Til å være en såpass liten klokke av størrelse og i den prisklassen hadde vi ikke de høyeste forventningene til batterikapasiteten. Men klokken holdt i flere dager i strekk med daglige treningsøkter, selv med pulsmåling og søvnregistrering på. På treningstur på Tenerife fikk Traineren prøvd seg på en skikkelig langtur. Etter ni timer på stien var det fortsatt liv i klokken selv med GPS-registrering på beste nivå.

Pulsmåling og søvnmåling
Spartan Trainer måler pulsen i håndleddet. Jevnt over har denne formen for pulsmåling vist seg som en overraskende god og relativt nøyaktig form for pulsmåler – med to unntak. Det ene er typisk de første ti minuttene av en løpeøkt. Her har klokken ofte vist en unaturlig høy puls selv under rolig oppvarming. Men etter hvert som både kroppen og klokken får varmet opp treffer klokken overraskende bra på faktisk puls. Det andre unntaket er når det er kaldt. Vi har da opplevd at klokken måler unaturlig lav puls i forhold til intensitet. Det er mulig at dette har en sammenheng med at blodårene trekker seg sammen i kulda og dermed gjør det vanskelig å "lese" pulsen.

En fordel med pulsmåler på håndleddet, er at du enkelt kan sjekke hvilepulsen på morgenen. Dette ble raskt et enkelt og godt verktøy for å sjekke grad av restitusjon da vi opplevde målingen av hvilepuls som nøyaktig.

Spartan Trainer gir mulighet til å logge søvn dersom man ønsker. Timer sovet, timer i dyp søvn og snittpuls. Søvnregistreringen var ikke helt konsekvent. Det var kun innimellom at klokken registrerte data som snittpuls. Timer våken under natten kunne vise 1,5 timer selv om testpersonen hadde sovet godt. Vi opplevde derfor søvnmålingen mer som morsom ekstrainformasjon fremfor viktig informasjon som kan brukes i hverdagen.

Oppsummering
Spartan Trainer ble den klokken vi ikke visste at vi ønsket oss før den satt på hånden. Den gir mulighet til å enkelt logge det som er viktig; tid, avstand og høydemeter, i tillegg til å kunne logge de fleste aktiviteter du kan tenke deg. Muligheten til å lagre ruter på klokken fungerer utmerket å navigere etter. Pulsmåling på håndleddet gjør at man lett ser hvor godt restituert man er fra forrige dags trening. En klokke som ser fin ut og passer på små håndledd gjorde at Spartan Trainer raskt ble den klokken våre kvinnelige testløpere foretrakk å gå med enten det var på løpetur i skogen eller på fest. Men, ultraløperen i testpanelet røper at hun ikke kommer til å ty til klokken i de lengste konkurransene. Her må Spartan Trainer vike for en klokke med bedre batterikapasitet – for eksempel Spartan Ultra.

Fakta:
Pris: Fra 2600 NOK
Vekt: 56 g
Batterikapasitet: 10 timer (GPS på "best"), opp til 30 timer (GPS på strømsparing)
Pluss: Mye funksjonalitet til en fin pris.

Les også: Løpende ferie fra hytte til hytte



Kommentere


Følg Runner's World fb_symbol

Påmelding nyhetsbrev

Annonser
Annonser
Annonser