Test av FitBit Charge 2 - Runner's World
Annonse

Test av FitBit Charge 2

Produkter: Elegant og minimalistisk aktivitetsarmbånd med pulsmåling i håndleddet.


Annons

FitBit Charge 2 er et aktivitetsarmbånd med pulsmåler i håndleddet, som holder kontroll på aktiviteten din gjennom hele døgnet. Den er elegant og minimalistisk, og synkroniseres med mobilen.

Design
”FitBit Charge 2” har et minimalistisk og elegant, ensfarget design. Båndet finnes i sort, blå, lilla, lyserosa og turkis, og er mulig å skifte ut. Klokken er utstyrt med en knapp på siden, og stor OLED-skjerm med ”tapping-display”. Selv om båndet er relativt smalt og lite, er skjermen omtrent like bred som båndet og gir et skarpt bilde. Den viser store og tydelige bokstaver og tall, som gjør det enkelt å lese den, selv i aktivitet. Skjermen har en strømsparingsfunksjon som gjør at den er mørk i hvile, men lyser og gir deg informasjon i det du beveger håndleddet opp mot ansiktet, eller trykker på knappen. Mens man løper kan det være fint at informasjon lyser opp på skjermen bare man beveger hånden mot ansiktet. Dessverre fungerte ikke alltid dette under treningsøkter, noe som medførte at man likevel måtte trykke på knappen for å lese av skjermen. Selv om aktivitetsbåndet bare har en knapp, var det enkel å håndtere. Man gjør ulike valg ved å trykke på eller holde inne knappen, eller ”tappe” på skjermen.

Kom i gang
Enheten kommer i en eske med informasjonshefter og lader som heftes fast til aktivitetsbåndet ved lading. Laderen sitter stødig og godt fast i klokken. Straks du har ladet opp aktivitetsbåndet og trykker på knappen, vil du få informasjon på skjermen om å besøke www.fitbit.com/setup for å sette opp enheten. Etter å ha brukt 5–10 minuter på å laste ned den tilhørende mobilapplikasjonen, pare enheten til mobilen, og registrere noen enkle data om deg selv, er aktivitets-armbåndet klart til bruk. 

I standbymodus viser hovedskjermen klokkeslett, dato og dagens aktivitet. Ved å tappe nederst på skjermen, veksler den mellom hvilken aktivitetsmåling den viser, derav antall skritt, puls, km, kcal, antall etasjer besteget og aktive minutter. Trykker du på båndets knapp, skifter skjermen til å vise kun puls, og ved enda et trykk vises ”Run”. Der kan du starte en treningsøkt, og velge mellom løping, styrke, yoga og andre aktiviteter. Ved et tredje knappetrykk kommer stoppeklokkefunksjon, mens funksjon nummer fire er ”Relax 2min”.

Relax
Relax-funksjonen tar deg gjennom en avslappende pusteøvelse på skjermen, som er tilpasset din egen hjerterytme. Man kan selv velge varigheten på øvelsen. Denne funksjonen er ikke å finne på så mange andre klokker eller lignende enheter, og var dermed en spennende overraskelse. Føler du deg litt urolig eller stressa, kan denne pusteøvelsen hjelpe deg å finne tilbake roen.

Mobilapplikasjon
Mobilapplikasjonen som tilhører FitBit Charge 2, er blant de beste på markedet. Den er enkel og oversiktlig i bruk. Selv om den ikke finnes på norsk, var den meget brukervennlig, så lenge man behersker engelsk. Den har mange valg og funksjoner, og gir deg motiverende tilbakemeldinger gjennom hele døgnet. Straks du når et mål, som for eksempel 8000 skritt, får du gratulasjoner om dette både på håndleddet og på e-post. Etter hvert ble det ganske mange mailer fra FitBit i innboksen, men denne funksjonen kan trolig slåes av, dersom man ønsker det. Tilbakemeldingene på fullført aktivitet kan fungere bra som motivator til å bevege deg enda mer for å nå nye mål. Du kan også legge til venner som har samme applikasjon, og dere kan sende hverandre utfordringer. Når du benytter aktivitetsbåndet, registrerer det ditt totale energiforbruk. I applikasjonen kan man også fylle inn det man spiser gjennom dagen, og på denne måten ha kontroll på om man er i over- eller underskudd når det gjelder energiinntak. Man kan registrere mål om å gå enten opp eller ned i vekt, og få hjelp til å kontrollere energiforbruk og inntak i henhold til dette. Siden man ikke kan velge norsk, var en del norske matvarer som var vanskelig å finne i det engelske eller amerikanske matvareregisteret. Ifølge FitBit Support finnes den bare for 13 andre land, der USA eller Storbritannia er det beste valget for nordmenn. Ofte kan man finne tilsvarende matvarer, men det ville blitt enda mer nøyaktig med en norsk database.

Les også: Test av Steigen løpesokker

Trening og hverdag
FitBit Charge 2 kan brukes både til hverdag og trening. Bruker du den hele døgnet, vil den gi deg full oversikt over hvordan hverdagen din ser ut. Den registrerer ditt kaloriforbruk, hvor mange etasjer du har gått, antal steg, og din hvilepuls. Hvis du sover med klokken på, registreres lengde og kvalitet på søvnen din. På denne måten får du hjelp til å passe på at du sover nok, som kan vere viktig i harde treningsperioder. Den har også en vekkefunksjon med en behagelig vibrerende alarm, og du kan stille inn en søvnplan i den tilhørende applikasjonen. Noen av testløperne mente den var litt vond å ha på håndleddet gjennom natten, og kunne dermed ikke sove med den, men dette er trolig noe individuelt.

Charge 2 synkroniseres enkelt og raskt via Bluetooth til tilhørende mobilapplikasjon, uten at du trenger å gjøre noe ekstra. Den lover batterilevetid på inntil 5 døgn, og holdt mer enn lovet batteritid under perioden den ble testet. Bluetooth-synkroniseringen til mobilen, gjør også at alle innkommende anrop, meldinger og mail dukker opp på håndleddet. Båndet har en aktivitetspåminner som sier i fra når du har vert inaktiv for lenge, og passer dermed på at du holder deg i aktivitet hver time. Du kan stille inn denne bevegelsespåminneren etter egne preferanser, slik at du slipper å bli vekket for å bevege deg når du skal sove.  

Aktivitetsbåndet registrerer all aktivitet du gjør, både treningsøkter, gåturer, hagearbeid og annet. På denne måten er den ypperlig til å registrere hvor aktiv din hverdag er. Aktivitetsbåndet gav en fin påminnelse om at alt som skjer mellom morgen- og kveldsøkt har stor betydning for det generelle aktivitetsnivået gjennom døgnet. På en dag der vi bare løp rolig 8 km på morgenen, mens resten av dagen gikk med til ulike gjøremål som husvask, shopping og lignende, registrerte klokken mye mer aktivitet enn på en dag der vi løp 10 km rolig på morgenen og 15 km med høyere intensitet på kvelden, men derimot gjorde mye stillesittende kontorarbeid på dagtid.



Pulsmåler
Med pulsmåler i håndleddet, registreres pulsen din til enhver tid. Denne funksjonen gir en ganske nøyaktig utregning av ditt aktivitetsnivå og forbrenning. Den hjelper deg også å måle din fysiske form, siden hvilepulsen synker etter hvert som formen blir bedre. Forhøyet hvilepuls kan være et tegn på syk eller overtrening, og kan dermed vere med å gi deg signal om når du bør ta det rolig. Hvor nøyaktig pulsmåling på håndleddet er i forhold til et pulsbelte, er ofte spennende. Etter å ha testet klokken, virket den å måle ganske riktig i hvile, og registrerte økende puls ved aktivitet. Ved hard trening og raskere svingninger i puls, som intervalltrening, er den ikke helt nøyaktig, men samtidig virker den å være minst like presis som andre enheter med håndledds-pulsmåling. For optimal pulsmåling ved trening, anbefales derimot en klokke med eget pulsbelte rundt brystet.

Trening
Når du skal starte en treningsøkt på FitBit Charge 2, kan du velge mellom ulike aktiviteter som løping, fottur, sykling, styrke og yoga. Den har en intervallfunksjon som fungerer som ”timer” gjennom intervaller eller en styrkerutine. Plattformen har også en ”cardio fitness score” som indikerer din VO2 maks. Denne funksjonen kan indikere om du er i god eller dårlig form, men ser ikke ut til å stemme med en nøyaktig lab-måling av VO2 maks.

Vi testet treningsfunksjonen på flere løpeturer, og hadde samtidig Garmin Forerunner 735 XT, som har vist seg å ha en pålitelig GPS, på motsatt hånd. Etter en løpetur der klokkene ble startet og stoppet på samme tid, viste Garmin 13,01 km og FitBit oppgav 14,80 km. På neste løpetur registrerte Garmin 18,24 km, mens distansen var 19,63 km på FitBit. Dette er en ganske stor forskjell, og GPS-målingen på aktivitetsbåndet virker dermed å være ganske upresis. Hvis man løper med mobiltelefon, kan man koble båndet til mobilens GPS, og få en mer nøyaktig distanse og fart på skjermen. Ellers fungerer den dårlig til å registrere distanse og fart på løpeturer. Dersom man løper mye og er opptatt av å måle og registrere detaljer ved treningen sin, bør man bruke en GPS-klokke under treningsøktene i stedet for.

Veiledende pris på aktivitetsarmbåndet er 1600 kr.

Les også: Verdens beste løpesko 



Kommentere


Følg Runner's World fb_symbol

Påmelding nyhetsbrev

Annonser
Annonser
Annonser