Sov bedre og løp raskere! - Runner's World
Annonse

Sov bedre og løp raskere!

Kosthold: Her er fem smarte matvalg for løpere.


Annons

Gode søvnvaner og en regelmessig døgnrytme er viktig for treningsresultatene dine -det vet du helt sikkert allerede. Men, visste du at hva du spiser også kan påvirke søvnen? Her er fem smarte tips til matvarer du kan spise om kvelden for å sove bedre.

1. Mozzarella
Mozzarella-osten er rik på Tryptofan, en aminosyre som hjelper kroppen å produsere serotonin, et ordentlig "feelgood-hormon" som hjelper deg å slappe av og roe ned.

2. Laks
En ny studie viser at 600 mg Omega-3 per dag kan gjøre at du sover en time lenger. En kontrollgruppe som deltok i en ny studie, rapporterte at de i tillegg til å sove lenger, også våknet færre ganger om natten, når de hadde spist Omega-3. Laks er en god kilde til Omega-3, i tillegg til tran.

3. Mandler
En håndfull mandler dekker omtrent 20 prosent av det daglige Magnesium-behovet. De fleste ivrige løpere vet at Magnesium er bra både for muskler, restitusjon og avslapning. I likhet med mozzarellaen er også mandlene rike på Tryptofan. Bra greier, altså!

4. Havregryn
Havregryn er en fin kilde til søvnhormonet Melatonin, og de langsomme karbohydratene bidrar også til at man føler seg litt segen etter måltidet.

5. Bananer
Løperens beste restitusjonsmat er rik på både Magnesium og Kalium, som er veldig viktig for muskelavspenning. Bananene er også en kilde til Tryptofan, så det er bare å spise på!

Prøv gjerne noen av disse matvarene før du legger deg i kveld. Forhåpentligvis sover du bedre i natt! 



Kommentere




FlerAvstemning

Tror du at det er mulig for mennesket å løpe maraton på under to timer?

 
 
 

Vis resultat

I bloggen

Anna Tien Nguyen-SkaretMer


Det handler om tid, det handler om overskudd, det handler om prioriteringer og det handler om mål ... [Läs mer]

Askild Vatnbakk LarsenMer

Bruk styrkene dine til det fulle, og redusér svakhetene dine til et minimum. Det er det jeg primært ... [Läs mer]

Angelika SverdrupMer


Fire dager før Ålesund Maraton skadet jeg ryggen på styrketrening. Det var vanskelig å gå etterpå, ... [Läs mer]

Følg Runner's World fb_symbol

Påmelding nyhetsbrev

Annonser
Annonser
Annonser