Snakkes da, mølla! - Runner's World
Annonse

Snakkes da, mølla!

Kom i gang: Selv om høsten nærmer seg er det likevel finest å løpe ute.


Annons

Mange nybegynnere innen løping synes ofte at tredemølla er et trygt alternativ til utendørsløping. Det er enkelt å kontrollere både intensitet, tid og stigningsprosent. Selvfølgelig er det fint og praktisk med tredemølleløping, men før snøen og isen kommer bør vi nyte virkeligheten så lenge vi kan. Den friske lufta gir deg energi, og hvis du trener mot en konkurranse så trenger du å utsette deg for bakker, varierende vær og variert underlag.

Men, løping utendørs inneholder samtidig flere variabler å ta hensyn til. Slik får du en sikker og smidig overgang fra mølla til...

Landevei
Hvis du løper på en bilvei bør du sørge for at du løper mot trafikken slik at du ser bilene i god tid. Hvis du har mulighet kan du bruke gang- og sykkelsti, fortau eller grøftekanten. Tenk på den hellingen utover som veien har for å drenere vann bort fra veibanen – dette innebærer at belastningen på ben dine blir ujevn, hvilket etter hvert kan føre til skader. Pass derfor på å variere underlaget så mye du kan. Når du løper på veier er det ekstra viktig å ha på seg klær som synes på lang avstand, samt refleks eller lys hvis du løper i skumringen eller på morgenkvisten – eller i mørket selvfølgelig.

Sti og parkvei
Løp på din høyre side av stien. Løp rundt andre mennesker til venstre for dem, men se gjerne til at de hører deg slik at du ikke skremmer dem. Et lite kremt eller et hei pleier å holde. Hvis du løper på kombinerte sykkel- og løpestier må du være litt oppmerksom. – syklistene er både raskere og mer stillfarende enn deg. Hvis du løper sammen med andre så prøv å ikke okkupere hele veien. Løp ikke mer enn to i bredden hvis det er trangt om plassen.

Løpebane
På en løpebane løper man stort sett alltid mot klokka, det vil si venstresvinger. De indre banene vil bli brukt av de raskeste løperne, så hvis det er flere som trener på banen samtidig kan det være lurt å starte i bane to eller tre. Hvis du skal ha gå- eller joggepauser under økta så gjør også det i en av de ytre banene. Men hvis du er helt alene på banen er det bare å kjøre på – hvor du vil!



Kommentere




FlerAvstemning

Hva synes du er mest interessant å lese om vedrørende løping?

 
 
 
 
 
 
 
 

Vis resultat

I bloggen

Hilde BuflodMer


Nydelig på Amager strand. Man behøver ikke ta treningsfri selv om det er ferietid, men den ene uken ... [Läs mer]

Marthe K MyhreMer


GOD SOMMER!! Mye har skjedd siden sist og det har blitt løpt noen konkurranser. Heldigvis har de ... [Läs mer]

Carina ØglændMer


Som løper støter man forholdvis ofte på skadeproblematikk. For min del har det vært få klassiske ... [Läs mer]

Følg Runner's World fb_symbol

Påmelding nyhetsbrev

Annonser
Annonser
Annonser