Sirkeltreningen som setter fart - Runner's World
Annonse

Sirkeltreningen som setter fart

WANT IT MORE: Med plyometrisk trening får du fart på hofter og ankler, og et mer kraftfullt trykk i løpingen. Det gjelder å få kraften ut av kroppen så raskt som mulig. Du får fire plyometriske øvelser og en øvelse for kjernen for å samle kraft - det er hardt med plyometri.


Annons


Hoftehopp
Utvikler kraft og hurtighet i hoftene. Spenst i underbena og føttene.

SLIK GJØR DU
Stå med hoftebredde på føttene. Beveg hoften bakover, bøy litt i knærne. Ta sats med armene forna kroppen. Hopp opp og frem, og så fort som mulig strekk ut ben og hofte. Armene beveges bakover for å hjelpe til. Du blir som en bue i luften. Hvil noen sekunder før du gjør neste hopp. Gjør 10 hopp.


Vristhopp

Styrker ankler og legger, og utvikler spensten i underbenet og føttene.

SLIK GJØR DU
Stå med hoftebredde på føttene. Gjør små javnføttes hopp og forsøk å ikke bøye knærne. Kraften skal komme fra ankel og underben. Oppmed tærne når du er i luften. Hopp 20 ganger.


Utfallshopp
Forbedrer spensten i hele benet og i føttene.

SLIK GJØR DU
Hopp i et dypt utfall med høyre fot frem. Hold opp overkroppen hele tiden. Gjør med det samme et nytt hopp og veksle ben i luften. Fortsett å veksle i 20 hopp.
Kjør denne økten to eller tre ganger. Man kan bli sliten av å trene plyometri, så ikke planlegg en tøff løpeøkt dagen etter.


Ettbenshopp
Forbedrer spensten og gjør anklene vant til sideveis bevegelse.

SLIK GJØR DU
Stå på ett ben på den ene siden av en linje på underlaget. Bøy lett i benet og gjør et spenstig og høyt hopp til den andre siden av linjen. Pass på at kneet ikke faller inn og strekk deg opp. Hopp 10 ganger per ben.


Kjernerulling
Bygger kroppskontroll og kjernestyrke.

SLIK GJØR DU
Ligg på ryggen med armene over hodet. Løft armene og bena fra gulvet. Rull over på den ene siden og ned på magen og fortsett å rulle til ryggen. Bena og armene er fortsatt hevet opp fra gulvet. Rull 5 ganger og bytt retning.

Sjekk også dette eksplosive programmet fra ASICS Want it more

Les mer: Crossfitøvelsene som løfter løpingen din!


Denne artikkelen presenteres i samarbeid med Asics Want It More 


Shop the look

ASICS nye kolleksjon med treningsklær består av plagg som fungerer perfekt for tøffe økter i treningsrommet. På asics.no finner du hele kolleksjonen og mye mer: asics.no


WANT IT MORE VIDEO 

Se inspirasjonsfilmen og mye annet på asics.no/wantitmore


WANT IT MORE er en oppfordring til alle om å trene hardere og lengre. Kampanjens fokus ligger på hvor langt aktive utøvere og mosjonister innen alle idretter – uansett alder og fysiske forutsetninger - er forberedt på å gå for å nå sine mål. Se hvordan andre pusher seg selv og poster egne bilder med hashtaggen #wantitmore.




Kommentere




FlerAvstemning

Tror du at det er mulig for mennesket å løpe maraton på under to timer?

 
 
 

Vis resultat

I bloggen

Bjørg Astrid JohannesenMer

For en dag det ble! For en helt fantastisk dag Oslo Maraton! Lørdag 21. september 2019 skriver seg ... [Läs mer]

Marthe K.M. LienMer


Hei!! Nå er det en stund siden jeg har skrevet her på bloggen. Det har skjedd vanvittig mye det ... [Läs mer]

Maria SørbøMer

Endelig var årets høydepunkt her. Maratontur med de beste #høgepålivet jentene, og denne gangen ... [Läs mer]

Følg Runner's World fb_symbol

Påmelding nyhetsbrev

Annonser
Annonser
Annonser