Så hardt trener verdens beste maratonløper - Runner's World
Annonse


  Foto: RunnersWorld.com/ALEXANDER HASSENSTEIN

Så hardt trener verdens beste maratonløper

Trening: Ta en titt i Eliud Kipchoges treningsdagbok!


Under Berlin Maraton viste Eliud Kipchoge at han er den beste maratonløperen i verden, kanskje gjennom alle tider. Nå deler kenyaneren treningsdagboken sin -og det er mildt sagt fascinerende lesning!

Eliud Kipchoge er regjerende olympisk mester på maratondistansen, og i det spektakulære løpet "Breaking 2" i vår, flyttet han grensen for hvor fort det er mulig å løpe maraton. Da  fullførte han distansen på utrolige 2 timer og 25 sekunder.

På treningssiden Sweat Elite deler Kipchoge treningsdagboken sin fra ukene før "Breaking 2"-løpet. Her finner vi, ikke uventet, mange ordentlig tøffe økter.

I Berlin maraton den 24.september løp Kipchoge på 2:03:32, og med det var han kun et halvt minutt unna verdensrekorden i et løp der værgudene absolutt ikke spilte på lag. Dagboken, som vi har linket til nederst i denne saken, viser hvordan kenyaten trente de siste 6 ukene før løpet i Berlin.

Man kan konstatere at volumet hans ligger på mellom 176 og 190km i uken, og at han ikke ser ut til å redusere mye på treningsvolumet før selve konkurranseuken. Dette er ulikt hva mange andre løpere pleier å gjøre før konkurranse. Det andre som skiller seg ut i treningen hans, er en ukentlig lang og tøff økt som gjennomføres på høy-høyde. Denne økta, som med god grunn kalles for tempoøkt, løper Kipchoge hver torsdag. Annenhver uke står det 30 km på programmet, og annenhver uke 40 km. Hvis man i tillegg tar med i beregningen at han løper disse øktene på høy-høyde og jordunderlag, så er det nesten helt utrolig hvor fort han løper. Hva sier du til 30 km på en time og 38 minutter, eller 40 km på to timer og 13 minutter?

På tirsdager er det baneløping som gjelder. På baneløpingen er det alt fra 300 meters-intervaller på 40-42 sekunder (noe som tilsvarer en fart på 2:13 min/km), til 14 * 800m i rundt 2:45-fart. Kipchoge hadde ingen hviledager i løpet av de seks ukene som ledet opp mot Berlin, bortsett fra restitusjonsdagene der han "bare" løp én økt på  18-20 km i det som for han er rolig til moderat fart.

De fleste løpere pleier å redusere treningen noe før konkurranse, men for Kipchoge virker det som suksessoppskriften er å kjøre på som vanlig. Han gjennomførte den siste 40 km-økta ti dager før løpet i Berlin. Siste økta før avreise til Berlin gjorde han tirsdagen før maratonløpet (som gikk på en søndag). Da løp Kipchoge 12 * 400m med 90 sekunders pause. Selv om fokuset nå lå på rytme og følelse, gikk dragene likevel på 63-64 sekunder per runde (2:40 min /km).

Kipchoges treningsopplegg er ikke å anbefale for vanlige løpere, men det gir et interessant innblikk i hvor enkel men tøff treningen til eliteløpere kan være. Fartsendringen mellom de ulike øktene viser et stort spenn, men framfor alt viser denne dagboka at det er kontinuerlig trening, uke etter uke, som gir resultater. Det er ikke noe hokus-pokus, men MYE trening, som gjelder.

Du kan finne hele treningsdagboken her.



Kommentere




FlerAvstemning

Hva synes du er mest interessant å lese om vedrørende løping?

 
 
 
 
 
 
 
 

Vis resultat

I bloggen

Torunn BrandvoldMer


Kan ikke helt skjønne at det bare er tre dager igjen til årets store mål: TRYSILRYPA!  Når jeg fikk ... [Läs mer]

Anders HeenMer


Jeg er for tiden med i en rekrutteringsgruppe til idrettsmedisin for leger og fysioterapeuter i ... [Läs mer]

Marthe K MyhreMer


DNS - DID NOT START Sommeren er over og høsten har inntatt oss. Det samme har de flotte løpene ... [Läs mer]

Følg Runner's World fb_symbol

Påmelding nyhetsbrev

Annonser
Annonser
Annonser