Kos deg smart med julemat - Runner's World
Annonse

Kos deg smart med julemat

Kosthold: Utfordringen ernæringsmessig er mellom nyttår og neste jul, ikke den lille uken mellom jul og nyttår - når man tenker på usunn og mye mat.


Annons

I julen har du ekstra god tid til å trene. Utnytt at du har tid til en ekstra løpetur i julen, og gjør den gjerne unna på morgenen før en stor julefrokost eller julebrunch. Kanskje hele familien kan ta en rask gå/løpetur sammen? Da vil frokosten smake ekstra godt både for kroppen og samvittigheten.

Frokostbordet. Julefrokost består ofte av mye godt pålegg som kjøtt, fisk, majonessalater, oster og hjemmelaget julebrød og rundstykker. Vær obs på pålegget du velger. Sørg for å ha et variert utvalg også av magre kjøtt- og fiskepålegg. Skjær opp mye grønt som agurk, paprika, crispi salat, tomater, og spis like mye pynt som pålegg. Oppskjært frukt og mandariner passer godt til frokost- og lunsjbordet. I tillegg er det lurt å ha grovt brød og knekkebrød i tillegg til annen brødmat så man får i seg fiber.

Middagen. Vær bevist på porsjonsstørrelse, spis sakte og nyt maten. Forsyn deg med grønnsaker på halve tallerkenen. I julen skal vi kose oss med både god mat og drikke, men dette er ofte mer kalorier, fett, salt og sukker en vi er vant til, så vær bevist på hvor mye du forsyner deg av kjøtt og saus. Ta heller flere ganger enn for mye, for det kommer nok dessert og kaker etterpå.

Dessert og kaker. Vær bevisst også her. Man skal kose seg, men forsyn deg med måte og spis sakte (ti sekunder i munnen). Det er mye søtt og snacks i julen, så det er ikke vits å spise for mye hver eneste gang kaker og dessert blir servert.

Drikk vann. Ikke gå i fella med å bare drikke alkohol, brus, juice og andre smakfulle drikker. Vær bevist på å drikke vann. Drikk et stort glass allerede når du står opp, og ha alltid et stort glass vann til måltider sammen med andre drikker. Kullsyreholdig vann med sitron, lime eller en skvett juice er et godt alternativ til brus. 

Unngå å småspise på nøtter, marsipan, småkaker og sjokolade hele dagen. Spis til måltidene og unn deg litt dessert, men ikke spis en liten håndfull av hver eneste skål på hvert et bord. Nyt julestrømpen, men den må ikke spises opp på julaften og kan godt deles med gjester.  

God Jul :-)



Kommentere




FlerAvstemning

Tror du at det er mulig for mennesket å løpe maraton på under to timer?

 
 
 

Vis resultat

I bloggen

Bulken og BettanMer

Nå vet ikke gutta helt hvor langt de har kommet i treningen sin. Sjekk ut episoden for uke ... [Läs mer]

Bjørg Astrid JohannesenMer

For en dag det ble! For en helt fantastisk dag Oslo Maraton! Lørdag 21. september 2019 skriver seg ... [Läs mer]

Askild Vatnbakk LarsenMer

Om litt over tre uker løper jeg Hardangerjøkulen ultra. Det er et nytt løp på kalenderen, og har ... [Läs mer]

Følg Runner's World fb_symbol

Påmelding nyhetsbrev

Annonser
Annonser
Annonser