Kom i gang – igjen - Runner's World
Annonse

Kom i gang – igjen

Kom i gang: Har du mistet løpelysten? Slik får du den tilbake.


Annons

Som løper kan du være sikker på én ting: Du kommer til å miste løpelysten fra tid til annen. Det er selvfølgelig greit å hoppe over noen løpeøkter innimellom – du er kanskje sliten, været er rufsete eller så er du bare rett og slett mer gira på å ligge på sofaen og se på TV. Men hvis du klarer å kjempe mot trangen til avslapning, så kan du faktisk vinne stort både på det fysiske og det mentale plan. Benytt deg av noen av disse strategiene når du føler for å skippe løpingen neste gang. Vi lover, du kommer til å være ennå mer fornøyd etter økta.

Bytt miljø
Bare små justeringer, som å løpe favorittrunda motsatt vei, kan gjøre at løpingen blir mer interessant. Men hvis det ikke frister med enda en tur rundt i nabolaget, så legg treningen til et annet område, eller løp en runde du aldri har løpt før. Hvis du dessuten booker inn en avtale med en løpekompis slik at dere kan utforske nærmiljøet sammen, er sjansen mye større for at du får gjennomført økta – å innstille en løpeavtale når noen venter på deg er vanskelig.

Endre farten
Legg in små, korte fartsøkninger i den rolige langturen din for å få variasjon – og økta kommer (bokstavelig talt) til å fly av garde. Prøv ut dette: Begynn med fem minutter oppvarming der du løper og går om hverandre. Deretter tar du sikte på et punkt fremfor deg og løper dit i en rask, men ikke for rask fart. Gå en stund og få igjen pusten, begynn å jogge igjen og repeter deretter fartsøkningen til et annet punkt foran deg. Gjør dette til du nærmer deg rundens slutt, ro ned med fem minutter lett løping.

Endre rutinene dine
Hvilken som helst aktivitet som får opp pulsen din kan erstatte en uteblitt løpeøkt. Prøv å svømme, sykle, ro eller gå på elipsemaskin på treningsstudioet. En sirkeltreningsøkt, der du kjører enkle styrkeøvelser etter hverandre slik at hjertet får arbeide samtidig, kan også være et godt alternativ.

Endre innstilling
Bestem deg for å bare løpe fem minutter. Etter fem minutter er nemlig sjansen større for at du faktisk vil fortsette å løpe. Og skulle du ikke ville det så har du antakelig behov for hvile. 



Kommentere




FlerAvstemning

Hva synes du er mest interessant å lese om vedrørende løping?

 
 
 
 
 
 
 
 

Vis resultat

I bloggen

MaratonmammaMer


Det startet med en utfordring i oktober: Løp minst 1,6 km hver dag. Så kom november og de fire ... [Läs mer]

Janicke BråtheMer


I en facebook-gruppe for løpere stilte nylig en løpsarrangør spørsmål om nødvendigheten av ... [Läs mer]

Trude HålandMer


Da Vienna Marathon 2016 så ut til å bli vårt livs løp, startet marerittet. Jeg vet nå hvordan det ... [Läs mer]

Følg Runner's World fb_symbol

Påmelding nyhetsbrev

Annonser
Annonser
Annonser