– Jeg er en vinnerskalle - Runner's World
Annonse

– Jeg er en vinnerskalle

Trening: Mental styrke er en uvurderlig faktor for prestasjonen. Men det kommer ikke over natten, ifølge Cecilia Brækhus.


Annons

Vi løpere lar oss ikke bare inspirere av andre løpere. Alle som har løpt en konkurranse kan også relatere til andre type idretter. Uansett gren handler konkurransedagen om å prestere som best du kan. Mange aspekter ved en optimal prestasjon er også overførbart fra én idrett til en annen. Runner's World har snakket med verdensener i proffboksing Cecilia Brækhus om blant annet mental trening og motivasjon – to viktige komponenter, enten du skal i ringen eller står på startstreken.

Mentalt sterk
Cecilia Brækhus har år etter år slått TKO på det norske folk år etter år. Som proffbokser har hun nå 32 (?) strake seiere – en ekstrem bragd, der fallhøyden naturlig nok er svært stor. Det hun trekker frem som sin desidert største styrke er hvor tøff hun er mentalt.

– Det er en veldig stor styrke hos meg, det at jeg er mentalt sterk. Selvfølgelig elsker jeg idretten min, det er også noe som ligger til grunn for at jeg har nådd langt, men i ringen er det den mentale styrken som er mitt sterkeste kort, sier hun.

En kan lure på hvorvidt en slik egenskap er medfødt eller blitt utviklet og jobbet regelmessig med over tid. Cecilia mener det er en kombinasjon.

– Ikke alle er født til å være proffboksere, men samtidig har jeg brukt mye tid på å jobbe med det, brukt flere teknikker og systematisk jobbet med det mentale. I tillegg har jeg lang erfaring og mange tøffe kamper bak meg, så jeg vet at jeg er i stand til å prestere optimalt under ekstremt tøffe forhold, sier hun og legger ikke skjul på at hun er en vinnerskalle.



Det skal være lystbetont
Som i trening generelt, finnes det ingen fasit på hva som kan gjøre deg mentalt sterk i en konkurransesituasjon.

– Det finnes utallige mentale teknikker, og hver individuelle idrettsutøver må finne den teknikken som fungerer for seg, understreker Cecilia. Personlig legger hun størst vekt på å fjerne alle negative tanker.

– Jeg fokuserer på det positive med idretten min, minner meg selv på hvorfor jeg driver med dette. Det skal være lystbetont å gå i ringen – du skal ikke tenke på alt som kan gå galt.

Søvn er viktig
Hånd i hånd med en velutviklet mental styrke, går evnen til å fokusere og konsentrere seg optimalt – evnen til å unngå å fokusere på mindre viktige ting. Når du er verdens desidert beste proffbokser, vil du også ha hele verdens øyne på deg i forkant av en kamp. Dette kan ta nattesøvnen fra de fleste, men ikke fra Cecilia.

– Jeg leser kanskje litt om hva mediene skriver, men rister det fort av meg. Jeg er blitt veldig flink til å ikke la meg affektere av det. Dagen før en kamp kan også være ganske hektisk. Jeg har måttet gå ned i vekt for å klare innveiing, og alt rundt innveiingen tar litt tid. Når dette er gjort handler alt om avslapning. Jeg spiser godt og koser meg med det, ser kanskje en dårlig komedie på TV, snakker med familie og venner, og sørger for at jeg får meg en god natts søvn.



– Selvfølgelig blir jeg nervøs
Det er med andre ord ikke snakk om å nerver, dårlig søvn, eller et  siste krampaktig forsøk på å visualisere den forestående kampen for å forberede seg.

– Nei, kvelden før er jobben gjort og det er ingen ting jeg kan gjøre. Da har jeg vært på treningsleir mange uker i forkant og trent frem mot akkurat denne dagen i lang tid, så siste kvelden handler det kun om å samle overskudd.

Blir hun i det hele tatt nervøs, kan man lure på.
– Selvfølgelig blir jeg nervøs. Før en kamp er det mange forskjellige følelser i sving. Kroppen gjør seg klar til å gå i kamp, mange knapper trykkes på samtidig – jeg er spent, gleder meg, jeg er nervøs – det er viktig å være litt nervøs. Men samtidig er jeg utrolig fokusert og konsentrert. Jeg kjenner at kroppen går inn i kampmodus.

En indre motivasjon
Det er ingen tvil om at dette er en dedikert og motivert toppidrettsutøver, men selvfølgelig kan det skorte på motivasjon også hos Cecilia Brækhus.

– Selv om jeg elsker jobben min, så har jeg som alle andre tunge dager på jobben, der jeg har lyst til alt annet enn å gå på gymmet. Men det er kanskje det som skiller nummer én fra nummer to, for jeg kommer meg på trening og jeg presterer. Og det er ingen ting som er bedre enn å ha en god treningsøkt på en dårlig dag. Alle som holder på med idrett kjenner til dette – hver treningsøkt kan være en seier i hverdagen.

Cecilia har holdt på med boksing i over to tiår, helt siden hun var 14. Det sier seg selv at det må være en sterk indre motivasjonsfaktor som får henne til å fortsette år etter år.

– Jeg tror alle de beste i verden har samme motivasjon, og det er konkurransen mot seg selv. Selvfølgelig konkurrerer jeg mot andre hele tiden, og konkurransemomentet mot motstanderen er viktig, men innerst inne er det alltid et ønske om å bli en bedre idrettsutøver, bli så god jeg kan bli. 



Hvordan bli sterkere mentalt i konkurranse?
Her er Cecilias tips:
– Mental styrke er ikke noe som kommer over natten, man må jobbe en del med det. Det finnes mange forskjellige og individuelle måter å jobbe med mental trening på, men én ting jeg mener er viktig er å finne godfølelsen. Heng opp en lapp på speilet, slik at den er det første du ser hver morgen. Lappen skal minne deg på hvorfor du gjør dette, og hva du gleder deg over ved treninga. Etter hvert vil hodet automatisk begynne å ta budskapet på lappen som en sannhet. For utøvere som for eksempel sliter med nerver kan dette hjelpe.



Kommentere


Følg Runner's World fb_symbol

Påmelding nyhetsbrev

Annonser
Annonser
Annonser