Dette er skadene løpere får - Runner's World
Annonse

Dette er skadene løpere får

Skader: Det er kun et fåtall av løpere som aldri har hatt en eller annen skade. Se hvilke skader som er vanligst og hvordan du kan unngå å få dem.


Artikkelen er publiser i samarbeid med Rehband.

Nesten 3 av 4 løpere har vært skadet de siste to årene. Dette viser tall fra en undersøkelse det globale selskapet Rehband utførte i samarbeid med Runner's World. Rehband er spesialister på sportsbeskyttelse og ønsket å finne ut mer om statistikkene på løpeskader. De gjennomførte derfor en stor spørreundersøkelse blant Runner's Worlds lesere, omhandlende løping og løpsrelaterte skader. Av personene som deltok i undersøkelsen, svarte hele 76 prosent at de har vært skadet en eller annen gang i løpet av de to siste årene.
Les mer om undersøkelsen her (åpnes som pdf)... 

Forebygg med Rehband
Formålet med undersøkelsen var å forbedre kunnskapen rundt løpeskadene som oppstår hyppigst og hos flest løpere. Dermed kan Rehband tilby informasjon og produkter tilpasset akkurat det løperen trenger mest.
I over 60 år har Rehband presentert markedsledende produkter for å hjelpe løpere med å utnytte sitt fulle potensial – med eller uten skader. Med riktig type forebyggende tiltak og rehabiitering kan man gjøre mye for å unngå skader, og komme tilbake i trening raskere etter skade.

De vanligste skadene
Så, hva er de vanligste skadene som rammer Runner's Worlds lesere? Svarene er kanskje ikke så overraskende. Øverst troner kneskader av ulik sort. Hele 54 % av respondentene har hatt løpsrelaterte problemer med knærne. Dernest kommer skader i legg og føtter. Samtidig svarer majoriteten av de spurte at de kunne tenke seg å kjøpe et produkt fra Rehband som kan hjelpe dem med å forebygge eller bli kvitt skadene. Dette kan være produkter som knestøtte, balansebrett eller innleggssåler.

Prehab eller rehab?
Undersøkelsen tok også for seg hvilke metoder løperne bruker når de først er blitt skadet. 57 prosent svarer at de legger inn rehabiliteringsøvelser, mens 48 prosent hviler for å bli kvitt skaden. I tillegg viser tallene at de aller fleste av Runner's Worlds lesere er flinke til å jobbe aktivt med skadeforebyggende øvelser i treningen sin. Hele 63 prosent satser på prehabilitering, og den samme prosentandelen svarer også at de trener styrke i tillegg til løpingen. Mange supplerer også med langrenn og sykling for variasjon i treningsbelastningen.

De beste tipsene
Tallenes tale er klar: Det er vanskelig å sno seg unna skader. Det er kun et fåtall av løpere som aldri har hatt en eller annen skade. Rehbands undersøkelse gir et godt bilde av norske løpere: Vi er forholdsvis flinke til å ta skadene på alvor, både i for- og etterkant. Men, mange innrømmer at kunnskapen rundt skadeforebygging ikke alltid strekker til. Hele 92 prosent svarer at de ønsker å lære mer om hvordan man kan unngå skader. Rehband ønsker å hjelpe løpere med nettopp dette. På www.rehband.com/endurance/ får du hjelp til å identifisere og forebygge en begynnende skade – og hvis skaden alt er skjedd, hjelper Rehband deg med tips til rehabiliteringsøvelser og hvordan du trapper treningen opp igjen.

Les mer om undersøkelsen her (åpnes som pdf)...



Kommentere


Følg Runner's World fb_symbol

Påmelding nyhetsbrev

Annonser
Annonser
Annonser