Dårlig forberedt på startstreken? Bruk Galloway-metoden! - Runner's World
Annonse

Dårlig forberedt på startstreken? Bruk Galloway-metoden!

Du kan tjene på å legge inn gåpauser i løpet ditt.


Annons

Galloway-metoden går helt tilbake til 1974, da Jeff Galloway startet med løpetrening for nybegynnere. Ved å legge inn regelmessige gåpauser i løpingen, fikk han alle deltakerne til å fullføre et løp etter 10 uker. Det beste med denne historien er at ingen ble skadet i løpet av treningsperioden.

Galloway har blant annet gitt ut en bok om løp-gå-løp-metoden sin, og strategien er blitt benyttet av mang en løper. 

Slik gjør du
Start med å løpe ca. 800 meter sammenhengende, ikke lenger! Deretter legger du inn ett minutt rask gange for hver 1600-meter du løper. Gjenta dette fra start til mål.

– Jeg brukte selv denne teknikken da jeg løp New York Marathon i 2011, sier maratonlegenden Jack Waitz.

Jack var dårlig trent i den perioden av diverse grunner, og trodde ikke at han skulle klare å fullføre da han sto på startstreken.

– Jeg kjente raskt at muskulaturen i bena faktisk ble lettere etter hver gå-pause, og det var lett å begynne og løpe etter gå-pausen.

Han mener at pausen gjør at sirkulasjonsapparatet kan kvitte seg med slaggstoffer i musklene og metoden gir muskulaturen mindre juling.

– Jeg mener at dersom man planlegger å løpe et maraton over fire timer, taper man minimalt med tid ved å bruke denne metoden, samt at man kan oppnå kortere restitusjonstid. 

Les også: Impulsmaraton – Nina meldte seg på maraton to måneder før start...



Kommentere


Følg Runner's World fb_symbol

Påmelding nyhetsbrev

Annonser
Annonser
Annonser